سومین سفر «اون» به چین

این اولین دیدار میان یک رهبر کره‌شمالی با رئیس‌جمهور مستقر در آمریکاست. «جیانگ- برلینگر» معتقدند که کیم در ۶ سال اول حکمرانی خود از کشورش خارج نشد اما این سفر سومین سفر او به چین در سه ماه اخیر است. او یک‌بار در ماه مارس و بار دیگر در ماه مه‌ به چین سفر کرده بود. آنها بر این باورند که به ندرت اتفاق افتاده که رسانه‌های کره‌شمالی اخبار سفر رهبر این کشور را زودتر از موعد اعلام کنند. حتی به ندرت دیده شده که اخبار مربوط به رهبر این کشور طی بازدید از یک کشور هم بازتاب داده شود اما این اولین باری بود که پیش از سفر کیم اخبار سفرش اعلام می‌شد. رویترز نیز در گزارش «بن بلانشارد» و «کریستین کیم» اعلام کرد که چین پیش‌ترها فقط اعلام می‌کرد که رهبر کره‌شمالی به این کشور سفر کرده است و بس. سفر کیم‌جونگ‌‌اون به پکن با همان هواپیمایی صورت گرفته که وی را به سنگاپور برای دیدار با ترامپ برده بود. اما کاروان موتوری در این سفر هم به چشم می‌خورد. چین نقش مهمی در تنش‌زدایی میان کره‌شمالی و آمریکا داشت به‌گونه‌ای که هواپیمای نیروی هوایی چین کیم را به سنگاپور برد.

به‌دنبال سفر کیم به چین، اعلام شد که قرار است وزیر خارجه آمریکا هم بار دیگر به این کشور سفر کند. به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا قرار است بار دیگر به کره‌شمالی بازگردد و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگویی داشته باشد. پمپئو، روز دوشنبه (۲۸ خرداد ماه) اعلام کرد پیش از آنکه تلاش‌ها برای اجرا و تحقق تعهدات به‌دست آمده در دیدار میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور دیر و زائل شود، به کره‌شمالی بازمی‌گردد. پمپئو که دو بار در سال‌جاری میلادی به کره‌شمالی رفته و با مقام‌های این کشور دیدار کرده بود و برای سومین بار هم در سنگاپور با کیم‌جونگ‌‌اون، رهبر کره‌شمالی دیدار داشت، گفت که رهبر کره‌شمالی کاملا مشخص کرده که به‌دنبال خلع‌سلاح اتمی در شبه‌جزیره کره است اما این یک کار بزرگ است که باید انجام شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا ضرورت دارد تا نشست دوم میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا صورت گیرد، گفت که واقعا نمی‌داند و ادامه داد: «کارهای زیادی باید صورت گیرد. گروه من آماده‌اند. احتمالا بار دیگر به کره‌شمالی می‌روم پیش از آنکه برای اجرای تعهدات دیر شود. ما تمامی اقدامات و کارهایی را که این تعهدات را تضعیف کنند، از میان برمی‌داریم.» وی همچنین گفت که ترامپ متعهد شده تا توافق نظامی مشترک بین کره‌جنوبی و آمریکا را تغییر دهد و تضمین‌هایی را که رهبر کره‌شمالی به آنها نیاز دارد، تامین کند.

«بن بلانشارد» و «کریستین کیم»، در گزارش ۱۹ ژوئن برای رویترز نوشتند که در راستای کاهش تنش در شبه‌جزیره، آمریکا و کره‌جنوبی مانور مشترک سالانه خود را متوقف کردند؛ اقدامی که کره‌شمالی و پکن آن را تحریک برانگیز خواندند. با این حال، «بلانشارد- کیم» می‌نویسند سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد که دولت‌های کره‌جنوبی و چین با هدف استراتژیک عاری‌سازی شبه‌جزیره از تسلیحات هسته‌ای موافقند.

در هر حال، هم رویترز و هم سی‌ان‌ان اعلام کردند که چین پیش از این برای بهبود در فضای سیاسی شبه‌جزیره و کاهش تنش با کره‌شمالی به‌دنبال «تعلیق دوجانبه» بود به این معنا که کره‌شمالی آزمایش‌های موشکی- هسته‌ای و کره‌جنوبی هم مانور نظامی را تعلیق کنند و در مقابل، آمریکا هم تحریم های خود را تعلیق کند. چنین است که یک دیپلمات عالی رتبه کره‌جنوبی اعلام کرد: دولت این کشور در نظر دارد به‌صورت رسمی تخاصم در شبه‌جزیره کره را تا پایان سال‌جاری میلادی به پایان برساند. «کنگ‌کیونگ‌ها»، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی، اعلام کرد: «رهبران کره‌شمالی و آمریکا در اجلاس تاریخی خود درباره این مساله گفت‌وگو کرده‌اند و کره‌جنوبی نیز درباره ایجاد یک جدول زمان‌بندی خاص و چارچوب مناسب منعطف است.» وی ادامه داد: «ما دراین‌باره در مشورت نزدیک با آمریکا هستیم. من می‌دانم که مذاکرات مشابهی در اجلاس تاریخی آمریکا و کره‌شمالی انجام گرفته است.» وزیر امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد: «پایان رسمی این جنگ به معنای ورود به روند تاسیس یک رژیم صلح‌ در شبه‌جزیره کره است. فکر می‌کنم چین می‌تواند نقش بسیار مهمی در این روند کلی بازی کند و در همین راستا کره‌جنوبی مذاکراتی را با چین خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه کره‌جنوبی در ادامه اظهاراتش اعلام کرد که وی امیدوار است مذاکرات جداگانه‌ای را با همتای کره‌شمالی‌اش در حاشیه نشست منطقه‌ای آسه‌‌آن که قرار است در اوایل ماه اوت در سنگاپور برگزار شود، داشته باشد. او درباره ایجاد یک خط تماس تلفنی مستقیم میان ترامپ و کیم جون اون گفت: «هنوز چنین اتفاقی رخ نداده است.» پمپئو نیز اعلام کرد که هنوز اقدام عملی در این باره صورت نگرفته است. وزیر امور خارجه کره‌جنوبی اعلام کرد: «موضع ما این است که تحریم‌ها باید تا زمانی که گام‌های حقیقی و معناداری از سوی کره‌شمالی برای خلع‌سلاح هسته‌ای برداشته شود، ادامه یابد.»

آیا خلع‌سلاح در فاز اجرا قرار می‌گیرد؟

یکی از روزنامه‌های کره‌جنوبی روز دوشنبه (۲۸ خردادماه) گزارش داد، کره‌شمالی صدها تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های اتمی و موشکی دارد. روزنامه «مونهوا ایلبو»، چاپ کره‌جنوبی، براساس ارزیابی‌های مقام‌های آمریکایی و با وجود مذاکرات میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا درباره خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره کره نوشت، مقام‌های واشنگتن ۳ هزار تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های اتمی و موشکی کره‌شمالی را رصد کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، پیش‌بینی می‌شود در این راستا روند تحقیقات درباره بازرسی از تاسیسات اتمی و موشکی در کره‌شمالی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود و انجام مذاکرات درباره خلع‌سلاح اتمی بین آمریکا و کره‌شمالی زمان زیادی طول بکشد. پس از اعلام این خبر بود که یک سناتور دموکرات آمریکایی گفت: رهبر کره‌شمالی در دیدار تاریخی اخیر خود با رئیس‌جمهوری آمریکا دستاوردهای زیادی به‌دست آورد. «جک رید»، سناتور دموکرات آمریکایی گفت: «این ادعای ترامپ که گفته بود تهدید برنامه‌های موشکی بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی را تا حد زیادی حل کرده، یک ادعای نامعقول است.» او در مصاحبه با فاکس نیوز گفت: «[غیر از تاسیسات اتمی مذکور] کره‌شمالی بین ۲۰ تا ۶۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

آنها موشک‌هایی دارند که این کلاهک‌ها را به ژاپن، کره‌جنوبی و گوآم برساند. آنها زیرساختی پیچیده برای لابراتوارهای هسته‌ای، تاسیسات آزمایشی و دیگر تاسیسات دارند. ما تازه در اول راه تعامل هستیم. این مسائل هنوز حل نشده‌اند.» رید گفت: «این نشست یک پیروزی بزرگ برای کیم‌جونگ‌‌اون بود. با این اتفاق [دست دادن کیم با ترامپ]، رهبر کره‌شمالی توانست به پرستیژ در آغوش کشیده شدن توسط رئیس‌جمهوری آمریکا دست یابد.» این سناتور آمریکایی گفت: «تصمیم ترامپ برای معلق کردن رزمایش‌های نظامی مشترک آمریکا و کره‌جنوبی یک اشتباه بود.» او اظهار کرد: «اگر این تعلیق برای مدتی طولانی ادامه یابد، ما به لحاظ عملیاتی مهارت‌هایی را که برای همکاری با دیگر همکارانمان در منطقه نیاز داریم، از دست خواهیم داد. بنابراین فکر می‌کنم در پایان این نشست این کیم‌جونگ‌‌اون بود که با دستاوردهای خیلی زیاد از محل خارج شد.»