آغاز خلع‌سلاح هسته‌ای کره

جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا، در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال بروز اقدامی از سوی کره‌شمالی در راستای خلع‌سلاح هسته‌ای گفت: «من در این‌باره اطلاعی ندارم. روشن است که این مساله بخش اولیه این فرآیند است و مذاکرات درخصوص جزئیات خلع‌سلاح هسته‌ای هنوز آغاز نشده است.» ترامپ در جلسه کابینه اظهار کرد: مسائل می‌توانند تغییر کنند. شخصیت‌ها می‌توانند تغییر کنند. شاید مسائل به درگیری بینجامد، شاید هم نه. وی افزود، او و پمپئو رابطه‌ای «بسیار قوی» با کیم برقرار کرده‌اند که می‌تواند «موفقیت بزرگی» را در پی داشته باشد. ترامپ ادامه داد: نخستین بندی که در بیانیه تنظیم شده در سنگاپور وجود دارد این است که «ما فورا خلع‌سلاح هسته‌ای کامل کره‌شمالی را آغاز خواهیم کرد.» به نوشته رویترز، چنین عبارتی در متن توافق دو طرف وجود ندارد. کیم در این بیانیه «تعهد استوار خود را به خلع‌سلاح هسته‌ای کامل از شبه‌جزیره کره تایید می‌کند» اما به زمان‌بندی خاصی اشاره نمی‌شود.

در هر حال، به‌نظر می‌رسد کره‌شمالی در تعهد به خلع‌سلاح هسته‌ای پایبند باشد. پنج‌شنبه (۳۱ خردادماه) مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، در سفری رسمی و سه روزه به روسیه رفت. او در سخنرانی خود در مجلس دومای روسیه اظهار کرد، کره‌شمالی گام‌های واقعی را برای خلع‌سلاح اتمی به‌طور کامل برمی‌دارد و سایت‌های آزمایش اتمی و پرتاب موشک‌های بالستیک خود را می‌بندد و اکنون برای شمال و جنوب شبه‌جزیره کره و آمریکا مشخص شده که دوران جنگ تمام شده و ما در مسیر صلح و همکاری هستیم. سی.ان.ان در گزارشی به قلم «کوین لیپتاک» و «جاشوا برلینگر» در ۲۲ ژوئن نوشت که تحلیلگران می‌گویند استفاده از «خلع‌سلاح شبه‌جزیره» عبارتی است که دو طرف برداشت‌های متفاوتی نسبت به آن دارند.

خبرهای مثبت از شبه‌جزیره کره

چنین به‌نظر می‌رسد که تحولات شبه‌جزیره روی ریل قرار گرفته و قطار تحولات در مسیر مثبت و درست در حرکت است. در اولین اقدام، مقام‌های کره‌شمالی دیروز (جمعه اول تیرماه) با هیات‌هایی از صلیب‌سرخ کره‌جنوبی در مرز دیدار و درباره مسائل حقوق بشری و به‌هم رساندن اعضای خانواده‌های جدا شده در جنگ کره، گفت‌وگو کردند. این دیدار در هتلی واقع در کوهستان «کامگانگ» در مرز شمالی بین دو کره و در ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، پاک‌یونگ‌ایل، معاون رئیس کمیته اتحاد مجدد صلح‌آمیز کره‌شمالی در آغاز این دیدار گفت: «این بسیار خوب و معنادار است که ما در این منطقه معروف مذاکراتی را با صلیب‌سرخ کره‌جنوبی داشتیم و درباره دیدار مجدد خانواده‌های جدا افتاده ناشی از جنگ دو کره به گفت‌وگو پرداختیم.» در این نشست مساله دیدار میان خانواده‌های جدا افتاده دو کره ناشی از جنگ بین دو کشور در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بررسی شد. این دیدار ۴۵ دقیقه به طول انجامید. دو کره آخرین رویداد مربوط به دیدار مجدد خانواده‌ها را در سال ۲۰۱۵ میلادی برگزار کردند. در تحولی دیگر، در راستای کاهش تنش‌ها در شبه‌جزیره، ژاپن هم روز پنج‌شنبه (۳۱ خردادماه) تصمیم گرفت، رزمایش‌های خود با هدف آمادگی در برابر حمله موشکی احتمالی کره‌شمالی را لغو کند. خبرگزاری رویترز در گزارش خود از دفتر کابینه ژاپن می‌افزاید: «رزمایش کره‌جنوبی و آمریکا یک اقدام بازدارنده حیاتی در برابر تهدیدهای کره‌شمالی است.»

خبرگزاری کیودوی ژاپن نیز این خبر را تایید کرد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به‌دنبال نشست خود با کیم‌جونگ‌اون درباره ربوده شدن شهروندان ژاپنی توسط جاسوسان کره‌شمالی در دهه‌های اخیر است. درسال ۲۰۰۲ کره‌شمالی اعتراف کرد که جاسوسان کره‌شمالی ۱۳ ژاپنی را در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ ربوده‌اند. این درحالی است که وزیر دفاع ژاپن اعلام کرد که واشنگتن و توکیو باید سپر دفاعی خود را در برابر کره‌شمالی حفظ کنند. با تمام این اقدامات و تحولات مثبت اما برخی بدبین هستند و به نقل از رسانه‌های کره‌جنوبی می‌گویند پیونگ‌یانگ صدها مرکز مرتبط با فعالیت‌های موشکی و اتمی دارد. برخی مقام‌های آمریکایی هم در هفته‌های اخیر اعلام کرده‌اند که حدود ۳۰۰۰ تاسیسات مرتبط با فعالیت‌های اتمی و موشکی را در کره‌شمالی شناسایی کرده‌اند و این بدان معناست که بازرسی این سایت‌ها و مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی درخصوص خلع تسلیحات اتمی زمانبر خواهد بود.