این دو چهره عراقی همچنین دیداری هم در نجف داشتند. به گزارش نیویورک‌تایمز، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در کنفرانسی خبری در نجف واقع در جنوب بغداد ائتلاف جدید فراطایفه‌ای و فرانژادی خود را اعلام کردند. رهبر جریان صدر اعلام کرد: «ائتلاف با العبادی در شکل‌گیری دولت قوی عراق در جهت خدمت به خواسته‌های ملت سهم بسزایی خواهد داشت و از تمامی فراکسیون‌ها می‌خواهیم برای توافق بر سر گام‌های آینده تشکیل جلسه دهند.» العبادی نیز از تمامی فراکسیون‌ها و گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات عراق خواست یک نشست گسترده برگزار کنند. العبادی بعد از توافق با مقتدی صدر گفت: «ائتلاف دوجانبه مغایرتی با ائتلاف‌های اعلام شده ندارد و علیه ائتلاف‌های دیگر نیست.» سومریه‌نیوز و اسکای‌نیوز هم می‌نویسند این ائتلاف درحالی صورت می‌گیرد که به‌نظر می‌رسد صدر از شرط و شروط خود برای ائتلاف با العبادی عقب‌نشینی کرده، چراکه برخی اخبار درز شده حکایت داشتند که صدر از العبادی خواسته بود برای ائتلاف با او از حزب الدعوه خارج شود تا بتواند برای دور دوم نخست‌وزیر شود که با مخالفت العبادی روبه‌رو شد. در عین حال برخی منابع گفته‌ بودند، صدر به العبادی همچنین پیشنهاد داده بود در زمان تصدی پست نخست‌وزیری آینده عضویتش در الدعوه را تعلیق کند که العبادی این پیشنهاد را هم بی‌پاسخ گذاشته بود.

العبادی سعی کرده به توافقی با صدر دست یابد که از طریق آن طرح سیاسی که بتواند نیازهای مرحله آینده را پاسخگو باشد، ارائه و از هر گونه پیامد ناشی از تصمیمات اخیر دادگاه فدرال از جمله بازشماری دستی آرا دوری شود. العبادی پیش‌تر نسبت به افزایش بحران سیاسی درباره روند انتخابات هشدار داده و گفته بود، اختلافات سیاسی باعث ورود داعش به عراق شد. یک منبع سیاسی نزدیک به نشست این دو رهبر سیاسی عراق به خبرگزاری آناتولی گفت: «العبادی و صدر تشکیل دولت جدید را از طریق ایجاد ائتلافی قوی در داخل پارلمان بررسی کردند.» صدر اوایل ژوئن نیز ائتلاف خود با‌ هادی العامری رهبر لیست «الفتح» را که شامل شاخه‌های سیاسی حشد شعبی است و با ۴۷ کرسی در رتبه دوم انتخابات قرار دارد، اعلام کرد. پیش از آن نیز با ایاد علاوی، رهبر ائتلاف «الوطنیه» با ۲۱ کرسی و «الحکمه» به ریاست عمار حکیم با ۱۹ کرسی ائتلاف کرده بود. در این میان نام ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی به چشم نمی‌خورد که به نظر می‌رسد در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان و به تبع آن دولت آینده نقشی ندارد.  

این ائتلاف جدید درحالی اعلام شده که قرار است کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به‌زودی تحت نظارت قضات روند بازشماری دستی آرا را برای اطمینان از وقوع هرگونه تقلب یا عدم وقوع آن آغاز کند. در هر حال، دیدار صدر و العبادی برای نیویورک‌تایمز امری مهم و عجیب بوده است. این روزنامه در ادامه گزارش خود می‌نویسد دیدار این چهره سیاسی در نجف برای بسیاری از ناظران سیاسی «شگفت‌آور» بوده است. این شگفت‌آوری از آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که صدر با ‌هادی العامری هم پیشنهاد ائتلاف را مطرح کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز اگر اوضاع به همین روال پیش برود عراق در فاز یک پوست‌اندازی جدی قرار می‌گیرد. به این معنا که وجود چهره‌های مختلف سیاسی با گرایش‌های مختلف در دولت می‌تواند زمینه‌ساز مذاکرات سیاسی جدی میان آنها شده و عراق یک گام از بحران فاصله بگیرد. چنین بود که به نوشته نیویورک‌تایمز، صدر در کنفرانس خبری مشترک با العبادی این ائتلاف را به نفع تمام مردم عراق نامید. عبادی تا اول جولای (۱۰ تیرماه) نخست‌وزیر خواهد بود و در این تاریخ پارلمان جدید یا به او رای دوباره خواهد داد یا جانشینی برای او انتخاب خواهد کرد. عبادی اعلام کرد: «ما می‌خواهیم فرآیند دستیابی به توافق سیاسی را سرعت بخشیم تا پیامی به مردم عراق بفرستیم که برای حرکتی رو به جلو جدی هستیم.»

اکنون تمام نگاه‌ها به چرخش سیاسی صدر دوخته شده است. به نوشته نیویورک‌تایمز، او روزگاری چهره‌ای تحت تعقیب آمریکایی‌ها در دوران اشغال عراق بود. اکنون نیز اگرچه منتقد آمریکایی‌هاست اما به‌نظر می‌رسد دچار یک گذار یا دگردیسی فکری شده باشد. صدر اکنون از متحدان منطقه‌ای خود فاصله گرفته و می‌کوشد خود را چهره‌ای غیرفرقه‌ای یا فرافرقه‌ای معرفی ‌کند. نیویورک‌تایمز می‌نویسد او اگرچه در گذشته به شدت ضدآمریکایی بود اما طی یک ماه گذشته سکوت کرده و سخنی ضدآمریکایی بر زبان نیاورده است. در نجف نیز انتقادی از آمریکایی‌ها نکرد.