دولت ونزوئلا به‌طور گسترده از گزارش داده‌های اقتصادی این کشور امتناع کرده است، داده‌هایی که به‌عنوان معیارهای داخلی نرخ تورم محسوب می‌شوند. بانک مرکزی ونزوئلا که به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده، طی یک سال گذشته ارقام مربوط به تورم را به‌طور مستقل منتشر نکرده است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تقصیر اقتصاد نابود شده کشورش را به گردن دیگران می‌اندازد و فعالان اپوزیسیون و مقامات واشنگتن را مسوول این وضعیت می‌داند. وی در کمپین ماه مه «مافیای جنایتکار» را مقصر ابرتورم کشورش معرفی کرد.

اقتصاددانان اما به این نکته اشاره می‌کنند که مادورو سیاست‌های نادرستی را در پیش می‌گیرد که به عقیده آنان کشور را به سمت بحران اقتصادی سوق داده است. این رهبر سوسیالیست بارها از دریافت کمک‌های بین‌المللی به کشورش امتناع ورزیده است. هانکه می‌گوید:‌ «ریشه این مشکل داخلی است. هزینه‌های دولت همچنان در حال افزایش است و منابع درآمدی رو به اتمام.» دولت نتوانسته است بخش اعظم اوراق بدهی‌های خود را که به باور اقتصاددانان بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار است، بازپرداخت کند. بر اساس تحلیل‌های مرکز کپیتال اکونومیست، ذخایر ارزی ونزوئلا طی سه ماه اخیر تا حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. اقتصاددانان می‌گویند با توجه به اینکه ونزوئلا یک اقتصاد نفتی داشته که نابود شده است، افزایش قیمت‌های جهانی نفت بر آلام این اقتصاد می‌افزاید. طی سال جاری میلادی قیمت نفت خام برنت تا بیش از ۶۴ درصد افزایش یافته است. در هفته جاری نیز با مطرح شدن تحریم‌های نفت ایران از سوی آمریکا، این قیمت‌ها ۸ درصد دیگر نیز افزایش یافته است. بنا به اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید شرکت دولتی نفت و گاز ونزوئلا که عهده‌دار ۹۵ درصد از درآمدهای صادراتی و یک چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور است، از ژانویه سال ۲۰۱۶ تا ژانویه سال ۲۰۱۸ به نصف کاهش یافته است. با تعمیق بحران، فعالیت‌های این شرکت همچنان سیر نزولی را طی می‌کند. به عقیده هانکه همه این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا اعتماد سرمایه‌گذاران از میان برود. هانکه می‌گوید: ‌«بحث انتظارات تورمی هم مطرح است. هر فردی که یک بولیوار - واحد پول ونزوئلا- در دست دارد، می‌خواهد همچون یک سیب‌زمینی داغ از شر آن خلاص شود چون انتظار دارد که آن بولیوار فردا هیچ ارزشی نداشته باشد.» صندوق بین‌المللی پول در ماه ژانویه برآورد کرد که نرخ تورم ونزوئلا برای سال ۲۰۱۸ به ۱۳ هزار درصد خواهد رسید. هانکه اما از این تناقض تعجب نکرده است و می‌گوید «هیچ‌کس نمی‌تواند به‌طور دقیق سرعت و طول دوره این ابرتورم را پیش‌بینی کند.» به هر حال اقتصاددانان و فعالان اقتصادی در یک موضوع شک ندارند و آن اینکه وجود چنین ابرتورمی به‌وضوح روشن است. یک مطالعه دانشگاهی جدید نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد شهروندان ونزوئلایی طی سال گذشته در فقر زندگی کرده‌اند و اغلب افرادی که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، حدود ۲۵ پوند (معادل حدود ۵/ ۱۱ کیلوگرم) از وزن بدن خود را از دست داده‌اند. آندرس آبادیا، اقتصاددان ارشد مرکز اقتصاد کلان پانتئون می‌گوید:‌«ابرتورم درحال نابودی این اقتصاد است.» او پیش‌بینی می‌کند که اقتصاد ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ برای پنجمین سال پیاپی کوچک‌تر خواهد شد و در کوتاه‌مدت هیچ تغییری در جهت بهبود مشاهده نخواهد شد. آبادیا می‌گوید ونزوئلا «یک منطقه فاجعه‌زده» است و تا زمانی‌که مادورو در قدرت است، اقتصاد این کشور به فروپاشی خود ادامه خواهد داد. مادورو اما در ماه گذشته میلادی با پیروزی آسان خود برای یک دوره شش ساله دیگر نیز جایگاه خود در قدرت را تثبیت کرد. این در شرایطی بود که انتخابات مذکور به‌طور گسترده با اتهام تقلب مواجه بود.

اوایل ماه ژوئن، مادورو دستمزدها را سه برابر کرد و به ۳ میلیون بولیوار در ماه رساند، رقمی که بنا به اعلام خبرگزاری رویترز در آن زمان در بازار سیاه معادل تنها بیش از یک دلار بود. هانکه در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش دستمزدها می‌تواند شرایط زندگی در ونزوئلا را بهبود بخشد، گفت: «نه، این یک شوخی است. فقط مثل یک سکه بی ارزش ته جیب است.»

در اسفند سال گذشته، موسسه رتبه‌سنجی مودیز، یکی از سه موسسه رتبه‌سنجی معتبر جهان، رتبه اعتباری ونزوئلا را بار دیگر کاهش و بیش از پیش در محدوده «بی‌ارزش» تنزل داد. علت این کاهش، انتظاراتی بود مبنی بر اینکه افت توانایی این کشور در پرداخت‌هایش منجر به زیان شدید صاحبان اوراق قرضه ونزوئلا خواهد شد. براساس آن بیانیه مودیز، رتبه اعتباری این کشور از Caa۳ به C کاهش یافت. این پایین‌ترین سطح ممکن در سیستم رتبه‌بندی موسسه مودیز است. در آن زمان اعلام شد که ونزوئلا و همه شرکت‌های دولتی آن عقب‌تر از برنامه‌ زمانی پرداخت‌های ۷/ ۱ میلیارد دلاری خود هستند و امید چندانی هم وجود ندارد که دولت بتواند به توافقی برای بازسازی وضعیت پرداخت‌های خود دست یابد چون به گفته مودیز، تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران را از خرید هرگونه اوراق قرضه ونزوئلایی بازمی‌دارد. در اوج همه این بحران‌های اقتصادی اما مادورو بیش از هر چیزی نگران دسیسه‌ها علیه قدرت و جانش هست. در خبری که روز شنبه منتشر شد، وی یکی از رهبران اپوزیسیون به‌نام ماریا کورینا ماچادو را متهم کرده که قصد داشته است وی را ترور کند. این رهبر اپوزیسیون به رسانه‌ها گفت که احتمال دارد هر لحظه توسط ماموران مادورو به این بهانه دستگیر شود. این اتهام در شرایطی مطرح شده است که هیچ مدرک یا شاهدی دال بر اثبات این موضوع وجود ندارد. ماچادو در این باره گفت:‌ «ممکن است هر یک از ما مخالفان دستگیر شویم. این یک حکومت دیکتاتوری است. در ونزوئلا حاکمیت قانون و عدالت وجود ندارد.»