نامه تند ترامپ به مرکل

به گزارش سی‌‌ان‌ان و به نقل از نیویورک‌تایمز، این نامه ماه گذشته به سران کشورهای ناتو فرستاده شده و قرار است هفته بعد در اجلاس بروکسل در بلژیک این امور مورد بحث قرار گیرد.یک منبع آشنا به موضوع، ارسال این نامه را به سران کشورهای ناتو تایید کرده اما در مورد لحن نامه چیزی نگفت. این درحالی است که برخی منابع می‌گویند لحن نامه بسیار تند بوده است. آنها می‌گویند که ترامپ از افزایش سرسام‌آور هزینه‌های ناتو که آمریکا متقبل می‌شود بسیار برآشفته بوده و هشدار داده است که صبر و تحمل آمریکا حدی دارد.  بنا بر گزارش تایمز، بسیاری از نامه‌های فرستاده شده به رهبران جهان تا حدودی دارای همین لحن است اما لحن نامه فرستاده شده به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بسیار حیاتی است.  بنا به گفته یک منبع که با تایم مصاحبه کرده، ترامپ در نامه به مرکل نوشته است: در دیداری که در ماه آوریل با یکدیگر داشتیم، در آمریکا این حس بد به‌وجود آمده است که متحدان آمریکا قصد ندارند قدمی در این زمینه (افزایش هزینه‌هایشان) بردارند.  در این نامه به صراحت اشاره شده است که آلمان کمتر از حد مقرر، هزینه‌های دفاعی ناتو را می‌پردازد و گفته است که برای تامین اعتبار ناتو باید به قول و قرارهایی که در ماه آوریل داده است، وفادار باشد. ترامپ با انتقاد از مرکل نوشته است که اگر شما وفای به عهد نکنید، باقی کشورها نیز راه شما را خواهند رفت، زیرا آنها شما را الگوی خود می‌دانند.

در ادامه نامه آمده است: در این شرایط، به‌طور فزاینده‌ای این شبهه برای مردم آمریکا پیش آمده است، درحالی‌که سربازان آمریکایی جان خود را در خارج از مرزهای آمریکا به‌دست گرفته‌اند و با ایثار خدمت می‌کنند یا به‌شدت زخمی به خانه‌هایشان باز می‌گردند، چرا بار این هزینه‌های تامین امنیت فقط باید به دوش آمریکا باشد و متحدانش از بار مسوولیتی که به عهده آنان است شانه خالی می‌کنند. او در نامه‌های دیگری که به جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ نوشته تاکید کرده است: او در داخل خانه تحت فشار است تا هزینه‌های نظامی آمریکا را افزایش دهد، زیرا وی در دوران انتخاباتی‌اش برای افزایش هزینه‌های نظامی ایالات‌متحده قول داده است. ترامپ سپس گفته است در این شرایط نمی‌تواند آمریکا مانند گذشته به تامین هزینه‌های ناتو بپردازد و اولویت با آمریکا است. در این راستا کاخ سفید سعی کرده است از پاسخ در مورد محتوای این نامه‌ها طفره برود اما یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی گفت: آمریکا با مدیریت ترامپ همچنان به تامین امنیت متحدان خود متعهد بوده و به کرات این موضوع را بیان کرده است. او می‌افزاید: البته رئیس‌جمهوری بارها از متحدانش نیز خواسته است تا مسوولیت بیشتری در قبال هزینه‌های ناتو متقبل شوند. در سال ۲۰۱۴ در ولز قرار بر این شد تا کشورهای عضو ناتو ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای تامین هزینه‌های این سازمان کنار بگذارند اما ترامپ می‌گوید این کشورها به مسوولیتی که بر عهده دارند، وفادار نیستند.

آمریکا از سازمان تجارت جهانی خارج می‌شود

در هیاهوی نامه ترامپ به رهبران آمریکا، رئیس‌جمهوری این کشور تهدید کرد که آمریکا از سازمان تجارت جهانی خارج خواهد شد. به گزارش رویترز، ترامپ گفته است: اگر با آمریکا به درستی رفتار نشود، ما حتما کاری خواهیم کرد. ترامپ که جلسه‌ای با نخست‌وزیر هلند داشت، وقتی در جمع خبرنگاران حضور پیدا کرد، گفت: سازمان تجارت جهانی بسیار بد با آمریکا رفتار کرده است و باید این سازمان راه و روش خود را عوض کند. آنها سال‌های سال‌ است که رفتار بسیار بدی با ما دارند و برای همین است که ما با سازمان تجارت جهانی ضرر می‌کنیم. رئیس‌جمهوری آمریکا سپس بدون توضیح دیگری گفت: ما اکنون برنامه‌ای نداریم اما اگر آنها رفتار مناسبی با ما نداشته باشند، اقدامی صورت می‌دهیم. دیلی‌میل اما در گزارشی در این باب نوشت: سخنان ترامپ پس از آن مطرح شد که مشاوران کاخ سفید که از او دستور گرفته بودند تا لایحه‌ای برای کشورشان به منظور دور زدن قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی تدوین کنند به پاسخ ناخوشایندی رسیدند: «قانون فارت»!

این سند پنج برگی که یکشنبه به‌دست پایگاه خبری آکسیوس رسید، شامل جزئیاتی برای دور زدن تعرفه‌ها بود اما دستیاران ترامپ ظاهرا عنوان  لایحه خودشان را درست بررسی نکرده بودند و همین منجر شد مورد استهزا قرار بگیرند. این لایحه با نام کامل «قانون تعرفه منصفانه و متقابل ایالات‌متحده» به معنای رها کردن اصول بنیادین مورد توافق آمریکا با سازمان تجارت جهانی است. طبق گزارش آکسیوس، ترامپ خواستار خروج کشورش از سازمان تجارت جهانی است اما وزیر خزانه‌داری آمریکا این گزارش را دروغ و اغراق‌آمیز توصیف کرد. آکسیوس گزارش داد، این قانون به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌دهد تا اصل عدم تبعیض سازمان تجارت جهانی را که به کشورها اجازه نمی‌دهد با شرایط متفاوت با شرکای تجاری متفاوت بدون داشتن یک توافق تجاری رسمی معامله کند، نادیده بگیرد. سخنان اخیر ترامپ پس از آن مطرح شد که ترامپ برای بالا بردن تعرفه‌ها نیاز به تایید دارد و قوانین سازمان تجارت جهانی به وی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. اما ترامپ به‌دنبال معافیت موردی برای اعمال تعرفه‌های جدید روی برخی کشورها است.

یکی از کارشناسانی که از موضوع اخیر اطلاع دارد به رویترز گفته است: رئیس‌جمهوری آمریکا هفته گذشته جلسه‌ای داشته و در آن جلسه خصوصی گفته که تمایل دارد آمریکا را از سازمان تجارت جهانی بیرون بکشد. این منبع اما تاکید می‌کند که به‌نظر می‌رسد پیشنهاد ترامپ چندان جدی نباشد.   دوشنبه اما سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد: ترامپ روی حل مشکلات تجاری جهانی تمرکز کرده است، اما این مساله را هم خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا قصد ندارد از سازمانی که پایه و اساس سیستم تجارت جهانی پس از جنگ است خارج شود. سندرز گفت: درحال‌حاضر ترامپ به‌دنبال حل مشکلات این سیستم است و روی این مساله تمرکز کرده است. او به‌طور مشخص گفته است نگرانی‌هایی در این زمینه دارد و بر این باور است برخی از این مشکلات ساختاری به ضرر ایالات‌متحده بوده است.