دیپلماسی در وضعیت آچمز

اما از آنجاکه این دیدار رودررو و مسبوق به سابقه است که ترامپ به سخنان مشاوران خود گوش نمی‌دهد، این نگرانی وجود دارد که ترامپ در این دیدار نفر به نفر از اصولی که برایش تعیین کرده‌اند سر باز بزند و سخنان مدنظر خود را بگوید، بدون آنکه منافع آمریکا در نظر گرفته شود. این رفتار ترامپ همواره موجب شده است که دیپلمات‌های آمریکا در برابر یک عمل انجام‌شده قرار بگیرند.  آلکساندر ورشبوف، یکی از سفرای سابق آمریکا در روسیه می‌گوید: پوتین در ارائه نسخه‌های تحریف شده رویدادها یک استاد تمام‌عیار است و بسیار هوشمندانه عمل می‌کند. سفیر سابق آمریکا در روسیه می‌افزاید: او می‌تواند با چرب زبانی ترامپ را به تغییر موقعیت تشویق کند و مواضع همیشگی آمریکا را در قبال مسائل از این طریق تغییر دهد. در کارزاری که اخیرا به راه افتاده این ترس و نگرانی وجود داشته است که در دیدار آتی ترامپ اطلاعاتی در اختیار پوتین قرار دهد که جزو اطلاعات دسته‌بندی شده است.  البته ترامپ پیش‌تر در این ارتباط گفت‌وگو کرده است. او گفته است: می‌دانید پوتین عضو کا‌گ‌ب بوده است. اما او خوب است. ما همه خوبیم. ما هم مردم هستیم. من تمام عمرم خود را برای این چیزها آماده کرده‌ام. کاملا آماده.

این دیدار البته آن‌گونه که گفته می‌شود رودرروی محض نیست. هر چند خبری از مشاوران دو طرف نیست اما احتمالا مترجمانی از دو طرف در این جلسه حضور داشته باشند.هانتسمن می‌گوید که آنها با چشمان باز این دیدار را رصد می‌کنند. این دقیقا همان عبارتی بوده است که مشاوران کاخ سفید پیش از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی به‌کار بردند. دیداری که قرار است به موجب آن، کره‌شمالی به سمت غیرهسته‌ای شدن پیش برود.  هانتسمن درباره دیدار پوتین و ترامپ در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت: شما نمی‌توانید مسائل را بدون آنکه با آنها گفت‌وگو داشته باشید، حل کنید. ترامپ به یک رابطه خوب با روسیه فکر می‌کند و این برای هر دو طرف می‌تواند بسیار سودمند باشد.

او افزود: این‌بار اما توپ واقعا در زمین روسیه است و ترامپ قصد دارد درباره رفتارهای بدخواهانه پوتین در عرصه بین‌الملل هشدار بدهد.  هانتسمن بر این باور است که دیدار رودرروی دو رهبر می‌تواند نقطه شروعی حیاتی برای دیالوگ بین دو کشور باشد.

هانتسمن می‌گوید: واقعیت این است که دیدارهایی در این سطح می‌تواند مشکلات فی‌مابین را حل کند.  با این حال هنوز مسائل مهمی وجود دارد که در این دیدار مطرح شود. مهم‌ترین مباحثی که قرار است در این دیدار مطرح شود مربوط به کنترل تسلیحات است، زیرا روسیه دستور به افزایش تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خود داده است. این درحالی است که در توافق‌های دو طرفه به تولید این نوع موشک‌ها اشاره شده است.با این حال هنوز مشاوران ترامپ نمی‌دانند که رئیس‌جمهوری آمریکا قرار است در این دیدار چگونه و با چه لحنی با ترامپ صحبت کند.

مشاوران ترامپ همگی اعتقاد دارند که مواضع آمریکا در قبال روسیه باید سختگیرانه‌تر باشد اما ترامپ در چند وقت اخیر نشان داده است که قصد ندارد از شیوه مشاوران خود تبعیت کند.  او در اجلاس گروه ۷ نیز خواستار بازگشت روسیه به این گروه شده بود. این در شرایطی است که روسیه به‌دلیل منضم کردن شبه‌جزیره کریمه از این گروه اخراج شده است.