بلوف گانگستر

«دیوید برانستورم» و «تیم کلی»، گزارشگران رویترز در گزارش ۸ جولای در این رابطه نوشتند که بر خلاف امیدواری‌های پمپئو اما کره‌شمالی مذاکرات این مقام آمریکایی را «دیپلماسی گانگستری» خواند. پمپئو پس از کره‌شمالی عازم ژاپن و کره‌جنوبی شد. او روز یکشنبه ۱۷ تیرماه پس از دیدار با همتایان ژاپنی و کره‌جنوبی خود اعلام کرد که کشورش همچنان مذاکرات خلع‌سلاح را ادامه می‌دهد. «برانستورم- کِلی» می‌نویسند پمپئو در ژاپن اعلام کرد که کارهای زیادی هست که باید انجام شود اما مطمئن است که رهبر کره‌شمالی به تعهدات خود برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای که در دیدار با ترامپ در نشست سنگاپور وعده داده بود متعهد است. وزیرخارجه آمریکا پس از دو روز مذاکره در پیونگ‌یانگ که روز یکشنبه ۱۷ تیرماه پایان یافت در یک کنفرانس خبری گفت: «وقتی با آنها [مقام‌های کره‌شمالی] در مورد خلع‌سلاح صحبت می‌کنیم، عقب نمی‌نشینند. مسیر دشوار است و چالش‌ها زیاد و ما می‌دانیم که منتقدان سعی خواهند کرد دستاوردمان را کم‌اهمیت جلوه دهند.»

با این حال، برخی سناتورهای آمریکایی نگران رفتارها و سخنان عتاب‌آلود پیونگ‌یانگ هستند و می‌گویند ترامپ باید فشارها بر این کشور را ادامه دهد. برای مثال، سناتور «جونی ارنست» عضو کمیته روابط خارجی معتقد است که مانورهای نظامی با کره‌جنوبی تعلیق شد تا نشانی از حسن‌نیت باشد و اگر تخلفی صورت گرفت، این تعلیق باید بلافاصله برداشته شود. لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه هم تاکید کرد ممکن است چین، کره‌شمالی را تحت‌فشار گذاشته باشد تا در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به پیونگ‌یانگ موضع سرسختانه‌ای علیه مذاکره‌کنندگان آمریکایی اتخاذ کند. این درحالی است که ترامپ دستور توقف این مانورها را صادر کرد تا صرفه‌جویی 150میلیون دلاری برای کشورش داشته باشد. پمپئو گفته بود که کشورش تعهد «آهنین» به دفاع از متحدان را تغییر نخواهد داد.  چنین سرگردانی‌ای است که موجب شد سی‌ان‌ان در گزارشی بنویسد که قطع هرگونه ارتباطی با کره‌شمالی از سوی ترامپ برای آمریکا فاجعه خواهد بود. «کلر فوران» و «الیس لابوت»، گزارشگران سی‌ان‌ان در 8 جولای در این باره نوشتند کمتر از یک ماه پس از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور و اعلام ترامپ مبنی بر فرا رسیدن «فصل جدیدی» در روابط دو کشور اما رابطه میان آنها «چرخشی شدید و خصومت‌آمیز اما قابل پیش‌بینی یافته است.» «فوران-لابوت» بر این باورند که توصیف «گانگسترگونه» کره‌شمالی از رویکرد دیپلماتیک پمپئو بر خلاف آن چیزی است که وی آن را «سازنده» خوانده است. آنها بر این باورند که قطع ارتباط دیپلماتیک میان طرفین روشن می‌سازد که این دو کشور در یک مسیر یا صفحه قرار ندارند. قطع ارتباطات دیپلماتیک تلاش‌ها و سرمایه‌گذاری‌های آمریکا روی خلع‌سلاح کره‌شمالی را با علامت سوال مواجه می‌سازد. «جوزف یون» دیپلمات سابق آمریکایی که در زمینه تحولات کره‌شمالی متخصص است، به گزارشگران سی‌ان‌ان می‌گوید: «فکر می‌کنم سوءتفاهمی بنیادین وجود دارد. آمریکا همچنان معتقد است که کره‌شمالی باید پیش از هرگونه امتیاز یا پاداشی خلع‌سلاح شود اما کره‌شمالی معتقد است که دو طرف باید همزمان و به‌صورت مشترک جلو روند و امتیازات به‌صورت دوجانبه و مشترک باشد.»

در هر حال، این دو گزارشگر سی‌ان‌ان بر این باورند که پاسخ منفی از سوی کره‌شمالی به این معناست که این پیونگ‌یانگ است که شرایط مذاکره را تعیین می‌کند نه آمریکا. دو مقام آمریکایی که ظاهرا در پی توجیه سخنان و مواضع پمپئو و واکنش کره‌شمالی بودند معتقدند که آنچه پمپئو در سفرش به کره‌شمالی ابراز کرد انتظاری بود که آمریکا برای شفافیت در برخی مسائل مرتبط با خلع‌سلاح داشت مانند بازگرداندن اجساد آمریکایی‌های بازمانده از جنگ کره و تعیین جدول زمانی برای انهدام سایت‌های آزمایشی مهندسی موشکی. اما پمپئو که آینده سیاسی خود را به تلاش برای خلع‌سلاح پیونگ‌یانگ گره زده است روز شنبه ۱۶ تیرماه چیز خاصی در این زمینه نگفت. رهبر کره‌شمالی در این سفر با وزیرخارجه آمریکا دیدار نکرد. به همین دلیل، برخی می‌گویند این می‌تواند نشانه‌ای منفی باشد اما برخی دیگر بر این باورند که انتظار برای دیدار مداوم پمپئو با‌ «اون» شاید انتظار نابجایی باشد. با وجود مواضع متناقض طرفین درخصوص بحث‌ها اما سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی گفت «ما هنوز به حسن نیت رئیس‌جمهور ترامپ ایمان داریم.»

«فوران-لابوت» می‌افزایند که مقام‌های دفاعی و دولتی که روی مساله کره‌شمالی کار می‌کنند می‌گویند هنوز روشن نیست که آیا آمریکا و کره‌شمالی قادر خواهند بود بر «تعریف» روشن و «میزان» آنچه «خلع‌سلاح» معنا می‌دهد دست یابند یا خیر. اطلاعات درز یافته نشان می‌دهد که سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا معتقد است که کیم هیچ قصدی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای خود در آینده‌ای نزدیک ندارد.