هدف این بود که طالبان برای مذاکرات صلح با دولت مرکزی در کابل تحت فشار قرار گیرد. ترامپ پیش تر مخالف باقی ماندن طولانی مدت نیروهایش در افغانستان بود اما مشاورانش وی را مجاب کرده‌اند تا آمریکایی‌ها مدت زمان بیشتری در این کشور باقی بمانند. او در این راستا سال گذشته دستوری را امضا کرد که به موجب آن ۳هزار نیروی اضافی به افغانستان اعزام شوند. حالا نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۱۵ هزار نفر رسیده است.  یک سال پس از گذشت این دستور شهروندان افغانی هزینه‌های بیشتری می‌دهند و حضور طالبان نیز در مناطق روستایی گسترده‌تر از قبل شده است، اما هنوز قادر به تسخیر مراکز استان‌ها و شهرها نشده‌اند. با این حال توانایی نیروهای امنیتی افغان در مواجهه با طالبان به شدت زیر سوال رفته است.  چندین مقام رسمی و سابق ایالات‌متحده با تایید این خبر گفته‌اند که هنوز کاخ سفید به‌طور رسمی دستور بازنگری در سیاست‌های این کشور در افغانستان را صادر نکرده است، اما دولت آمریکا برای چند ماه آینده آماده می‌شود در خصوص استراتژی‌هایش در افغانستان یک بازنگری داشته باشد. 

کسانی که این خبر را تایید کرده‌اند تنها به شرط ناشناس ماندن آن را گفته‌اند؛ زیرا آنها اجازه نداشتند تا در این مورد آشکارا بحث داشته باشند.  یکی از مقامات ارشد ایالات‌متحده در این زمینه گفت: دستوری از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا داشته‌ایم تا در چند ماه آینده روی سیاست‌های آمریکا در افغانستان یک بازنگری صورت گیرد. ما نیز در حال بررسی آن هستیم.  این بازنگری تمامی جنبه‌های استراتژی‌های رایج را در بر می‌گیرد، از جمله آیا در افغانستان ایالات‌متحده پیشرفت‌های موثری داشته است یا نه؟ یا اینکه آمریکا باید رو در رو با طالبان مذاکره کند. این امر شامل روابط آمریکا با پاکستان نیز خواهد شد؛ زیرا پاکستان متهم است که از این گروه تروریستی دفاع می‌کند.  یکی از مقامات شورای امنیت ملی نیز می‌گوید: آمریکا باید مطمئن شود که آیا هزینه‌هایی که در افغانستان می‌کند موثر بوده است یا نه. اگر نه راه‌های موثر باید پیدا شود.  این مقام آمریکایی تصریح می‌کند که آمریکا دست در سیاست مرکزی خود در قبال افغانستان نخواهد برد و این بازنگری به سیاست‌های مرکزی بازنمی‌گردد. 

ترامپ که قرار است با مقامات ناتو در بروکسل دیدار داشته باشد گفته است: امیدوار است که سایر کشورهای ناتو نیز بخشی از هزینه‌های جاری در افغانستان را متقبل شوند و حضوری فعال‌تر در این کشور داشته باشند.  نیروهای آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون در افغانستان حضور داشته‌اند. آنها به بهانه مبارزه با گروه تروریستی القاعده این کشور را اشغال کردند. از آن زمان تاکنون یک هزار و ۹۰۰ نفر از سربازان آمریکایی در این کشور کشته شده‌اند.  با این حال هنوز دولت مرکزی افغانستان نتوانسته است کنترل کامل کشور را بر عهده بگیرد. گروه‌هایی که اوضاع افغانستان را رصد می‌کنند می‌گویند تنها ۵۶ درصد از افغانستان تحت کنترل نیروهای دولتی است.  ترامپ مدام از مشاوران خود این سوال را می‌پرسد که آمریکا چقدر در افغانستان تاثیرگذار بوده است و از سال ۲۰۰۱ تاکنون چقدر در این کشور سرمایه‌گذاری کرده است.  یکی از مقامات آمریکایی که اطلاعات دست اولی از این موضوع دارد می‌گوید که ترامپ از فقدان پیشرفت در این کشور خسته شده است. او مدام می‌پرسد: برای این همه پولی که خرج کرده‌ایم چه به دست آورده‌ایم؟