رئیس‌جمهوری آمریکا درحالی روز پنج‌شنبه وارد انگلیس شد که در جدیدترین اظهار نظرهایی که از وی در مصاحبه با یک نشریه انگلیسی منتشر شده از طرح نخست‌وزیر انگلیس درخصوص برگزیت انتقاد کرده و گفته است این طرح وی خیانت به رای‌دهندگان انگلیسی بوده و در صورت اجرا، احتمالا به روابط تجاری مهم انگلیس با آمریکا پایان خواهد داد. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا که پس از پایان اجلاس سران ناتو از بروکسل وارد شهر لندن شده در مصاحبه اختصاصی با روزنامه انگلیسی«‌سان» گفت: اجرای یک به اصطلاح طرح «برگزیت نرم» احتمالا توافق تجارت آزاد را از بین خواهد برد. چون به معنای آن خواهد بود که آمریکا به‌جای انگلیس با اتحادیه اروپا سروکار پیدا کند. این درحالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا اخیرا بر سر تعرفه‌های واردات دچار جنگ تجاری شده‌اند. اخیرا اعضای کابینه نخست‌وزیر انگلیس به توافق رسیدند پس از برگزیت منطقه تجارت آزاد برای تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اروپا ایجاد شود. طرح جدید ترزا می برای برگزیت باید به تصویب پارلمان برسد درحالی‌که وی با واکنش تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار که خواهان خروج کامل از اتحادیه اروپا هستند، روبه‌رو شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با روزنامه سان ابراز امیدواری کرد که بوریس جانسون وزیر خارجه مستعفی انگلیس به کابینه برگردد. او جانسون را که چند روز پیش در واکنش به طرح ترزا می برای برگزیت استعفا داد یک نماینده عالی برای انگلیس توصیف کرد. ترامپ گفت: طرح دولت

ترزا می برای روابط با اتحادیه اروپا پس از برگزیت با آنچه مردم به آن رای دادند تفاوت زیادی دارد. ترامپ گفت بوریس جانسون می‌تواند یک نخست‌وزیر بزرگ برای انگلیس باشد. ترامپ و بوریس جانسون رفاقت عمیقی با یکدیگر دارند و رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است از توری‌ها (محافظه‌کاران) کسی مانند بوریس جانسون نخست‌وزیر شود که هماهنگی بالایی با یکدیگر دارند. ترامپ همچنین درباره مهاجرت به اروپا هم گفت: اینکه اروپا به مهاجران اجازه داده در این قاره ساکن شوند شرم‌آور است و بافت این کشورها را تغییر داده و تا زمانی که اقدام مناسبی اتخاذ نشود وضعیت تغییر نمی‌کند و در این‌باره تاکید کرد که این روند اقدام مناسبی برای اتحادیه اروپا به حساب نمی‌آید.  او صادق خان، شهردار لندن را مسوول رخدادهای تروریستی در پایتخت انگلیس دانست که به مهاجران اجازه اقامت در لندن را داده است.

ترامپ گفت: به نخست‌وزیر انگلیس گفته چطور از اتحادیه اروپا خارج شود ولی می با او موافقت نکرد و به حرفش گوش نداد. ترزا می پنج‌شنبه شب در کاخ بلنهایم در آکسفوردشایر میزبان ترامپ و همسرش در ضیافت شام رسمی بود. این کاخ محل تولد وینستون چرچیل نخست‌وزیر معروف انگلیس در قرن بیستم است. کاروان هلی‌کوپتر حامل ترامپ و همسرش درحالی پنج شنبه شب در کاخ بلنهایم فرود آمدند که به علت تدابیر امنیتی و محوطه بزرگ آنجا هیچ تجمع اعتراضی در نزدیکی آن برگزار نشد. تحلیلگران می‌گویند پرهیز از رویارویی با معترضان باعث شده بیشتر برنامه‌های سفر دوروزه ترامپ به انگلیس در خارج از لندن انجام شود تا ترامپ با معترضانی که برنامه‌های مفصلی برای اعتراضات‌شان آماده کرده‌اند روبه‌رو نشود. گزارش شده این معترضان از بامداد روز جمعه تظاهرات‌شان را در لندن و اسکاتلند آغاز کردند و از آن جمله صدها معترض در نزدیکی پارک ریجنت لندن و اطراف سفارت آمریکا حضور پیدا کردند. شب پنج‌شنبه هم با وجود آنکه کاروان ترامپ با هلی‌کوپتر به کاخ بلنهایم رفت گروه‌های متعدد معترضان در نقاط مسیر پرواز او پلاکاردهای اعتراضی نشان دادند که رویشان نوشته شده بود ترامپ خوش نیامدی.

برخی تحلیلگران می‌گویند ترامپ با مصاحبه خود از پشت به ترزا می خنجر زده است. او با تاکید بر اینکه نخست‌وزیر بریتانیا طرح برگزیت را ضعیف و ناکارآمد کرده، ترزا می را مسوول این وضعیت معرفی کرده است. سخنان ترامپ یک دخالت آشکار در سیاست‌های داخلی یک کشور به‌حساب می‌آید. ترامپ در شرایطی ترزا می را از دست داده است که او اواخر هفته سه وزیر خود را از دست داده و جایگاهش به‌شدت در بریتانیا لرزان شده است.  این نگرانی به‌وجود آمده است که با سخنان صریح و تند ترامپ، سفرش به کشورهای دیگر نیز هزینه‌های زیادی برای دولت‌های میزبان داشته باشد. ترامپ با سخنان خود در انگلیس سعی کرده است با تحت فشار قرار دادن نخست‌وزیر انگلیس محافظه‌کاران تندرو در برابر اتحادیه اروپا تقویت شوند. این در شرایطی است که ترامپ در این چند وقت از مدیریتش که بر آمریکا می‌گذرد دوستان خود را به‌شدت تحت فشار گذاشته و انواع و اقسام توهین‌ها را علیه آنها روا داشته و در مقابل رفتار ملایمت‌آمیزی با دشمنان غرب از جمله ولادیمیر پوتین و کیم‌جونگ‌اون داشته است.

او اخیرا در اجلاس ناتو، متحدان سنتی ایالات‌متحده، سخنان تندی علیه این کشورها به زبان آورد و حتی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان را به‌دلیل اینکه برلین از روسیه گاز خریداری می‌کند، اسیر دست پوتین خواند. همچنین وی در توییت‌های تند و تیزی به سران کشورهای ناتو تاخت و گفت دلیلی نمی‌بیند به آنها که به تعهد خود در قبال این سازمان پایبند نیستند، متعهد باقی بماند. وی تصریح کرد که آمریکا از کشورهایی محافظت به عمل خواهد آورد که تمام و کمال ۲ درصد درآمد خود از تولید ناخالص داخلی کشورشان را به هزینه‌های ناتو اختصاص دهند.  حالا مصاحبه ترامپ با روزنامه سان، حمله دیگری به متحد سنتی واشنگتن یعنی لندن به حساب می‌آید. درحالی‌که ترزا می سعی کرد در مهمانی شام در بلنهایم سنگ تمام بگذارد اما ترامپ بی‌توجه به آداب و رسوم دیپلماتیک شمشیر را از رو علیه نخست‌وزیر بریتانیا بست و وی را آماج حملات خود قرار داد.  با این حال سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید سعی کرد هجمه علیه رئیس خود را به‌دلیل اینکه مهمان قدرشناسی نبوده است، کاهش دهد و گفت که ترامپ برای این «زن شگفت‌انگیز» احترام فوق‌العاده‌ای قائل است. او تصریح کرد: ترامپ نخست‌وزیر بریتانیا را بسیار دوست دارد و برای او احترام قائل است. او در مصاحبه با روزنامه سان نیز گفت که او زن خیلی خوبی است و چیز بدی در موردش ابراز نکرد.  اما ترامپ در مصاحبه خود جانب کسانی از محافظه‌کاران را گرفت که مایل به جدایی صددرصد از اتحادیه اروپا هستند.  ترامپ همچنین بریتانیا را تهدید کرد که اگر به‌طور کامل از اتحادیه اروپا جدا نشود، قرارداد تجارت آزاد با بریتانیا را لغو خواهد کرد.