در پی این درگیری‌ها دفتر نخست‌وزیری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیته وزرای امنیتی عراق جمعه‌شب نشست فوق‌العاده‌ای را به ریاست حیدر العبادی، فرمانده کل نیروهای مسلح برگزار کرد. اسکای نیوز هم گزارش داد که مقرهای گردان‌های حزب‌الله عراق در شهر نجف و منازل چند سیاستمدار در این شهر به آتش کشیده شد. رویارویی پلیس با معترضان در میسان نیز یک کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت. همچنین گزارش‌ها حاکی از آتش سوزی گسترده در ساختمان شورای استانداری میسان پس از درگیری معترضان با نیروهای امنیتی است.

مردم در بصره در اعتراض به نابسامانی وضعیت خدمات‌رسانی و شرایط اقتصادی به سمت بندر استراتژیک «ام قصر» که شریان اقتصادی اصلی عراق محسوب می‌شود حرکت کردند که با ممانعت پلیس نتوانستند وارد این بندر نفتی شوند. صدها عراقی نیز عصر جمعه به فرودگاه نجف یورش برده، وارد سالن فرودگاه شدند و تا باند پرواز فرودگاه پیش‌رفتند که باعث توقف پروازها شد. البته گزارش رسانه‌های عراقی حاکی از این است که در آخرین ساعات روز جمعه پروازها در فرودگاه نجف پس از آرام شدن اعتراضات و خروج تظاهرکنندگان از سر گرفته شد. با این حال، پلیس نجف در همه مناطق این استان برای ساعاتی مقررات منع آمد و شد وضع کرد.

علاوه بر این تظاهراتی در شهرهای العماره و الناصریه (مرکز استان ذی‌قار) نیز با افزایش نارضایتی مردم به بیکاری و نقص در ارائه خدمات عمومی برگزار شد که در پی آن معترضان ساختمان استانداری در العماره را اشغال کرده و با نیروهای پلیس درگیر شدند. علاوه بر شهرهای الناصریه و العماره، استان کربلا نیز روز جمعه شاهد اعتراضات عراقی‌ها به قطعی برق و پایین بودن خدمات بود. اعتراضات شهروندان عراقی در استان بصره و برخی از شهرهای عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان خدمات‌رسانی و بیکاری جوانان این استان وارد هفتمین روز خود شد. طی روزهای گذشته شمار زیادی از جوانان و اهالی این شهر در اعتراض به اوضاع بد خدمات‌رسانی از قبیل قطع مکرر برق و آب و عدم اشتغال‌زایی، با راه‌اندازی تظاهراتی خواستار توجه بیشتر مسوولان عراقی به استان بصره شدند.

رهبر جریان صدر عراق تاکید کرد، اموال عمومی ملک مفسدان نیست. رهبر ائتلاف الوطنیه نیز اعتراضات در بصره را نتیجه روی هم انباشتگی سوءمدیریت‌ها و شکست در رسیدگی به مطالبات ساکنان آن دانست. به نوشته سومریه نیوز، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در توییتی تاکید کرد: «از تعرض به تظاهرات‌کنندگان مظلوم (در استان‌های جنوبی عراق) خرسند نیستیم.» صدر همچنین توییت کرد: «از تظاهرات‌کنندگان می‌خواهیم اموال عمومی را حفظ کنند، این اموال متعلق به مردم و نه مفسدان هستند.» ایاد علاوی، معاون رئیس‌جمهوری عراق و رهبر ائتلاف الوطنیه نیز توییت کرد: «انتفاضه استان بصره در اعتراض به خدمات نتیجه یک لحظه نیست بلکه نتیجه روی هم انباشته شدن سوء مدیریت‌ها و شکست در برخورد با ساده‌ترین خواسته‌های مردم از دولت‌هایشان است.» گزارش خبرگزاری آلمان حاکی از این است که اعتراضات روز جمعه ۲۲ تیر که فساد و بیکاری را نشانه گرفته بود، یک کشته داد.

همچنین متجاوز از ۴۰ پلیس ضدشورش زخمی شدند. این گزارش می افزاید تنش‌ها بعد از آن بالا گرفت که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، بعد از شروع تظاهرات اعتراضی با عده‌ای از مقام‌های امنیتی و دولتی در استان بصره دیدار کرد. عبادی برای حل مشکلات برق‌رسانی در بصره با مدیرکل شرکت توزیع برق جنوب این کشور دیدار کرد. او با فرماندار بصره و مقام‌هایی در ارتش نیز در این استان ملاقات کرد. کمی بعد از آن معترضان به هتلی که او در آن مذاکراتی را با سران عشایر ترتیب داده بود، حمله‌ور شدند. خبرگزاری آلمان می افزاید معترضان ضمن مسدود کردن خیابان‌ها مبادرت به آتش زدن لاستیک‌ خودروها کردند. نیروهای امنیتی به روی معترضانی که در نزدیکی یک میدان نفتی تجمع کرده بودند نیز ‌آتش گشودند و یک نفر از آنها را کشتند. معترضان خواستار استخدام نیروهای بومی در شرکت‌های خارجی نفتی هستند. رویترز می نویسد آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع تقلید شیعیان در نجف روز جمعه با معترضان اعلام همبستگی کرد و آنها را فراخواند تا خواسته‌های خود را از راه‌های مسالمت‌آمیز بیان کنند. الجزیره نیز نوشت اعتراضات در جنوب عراق روز شنبه (دیروز ۲۳ تیرماه) وارد ششمین روز خود شد.