«دیوید. دی. کرکپاتریک»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در ۱۴ جولای در این باره نوشت: شاهزاده فراری شیخ راشد بن حمد الشارقی نام دارد که ۳۱ساله و فرزند دوم امیر «فجیره» است؛ فجیره یکی از ۷ امارت کوچک و کمتر ثروتمند امارات متحده عربی است. وی تا چندی پیش مسوولیت اداره رسانه‌ای دولتی در فجیره را بر عهده داشت. این گزارش می‌افزاید الشارقی در صبح ۱۶ مه ‌به شکل ناگهانی به فرودگاه دوحه – پایتخت قطر- رفت و در آنجا درخواست پناهندگی سیاسی کرد. او به رسانه‌های قطری گفت که به علت اختلاف با حاکمان ابوظبی (شهر- دولت ثروتمند و نفتی) که حاکم بر امارات هستند نسبت به جان خود در هراس است.

نماینده سفارت امارات در واشنگتن در این‌باره اظهارنظری نکرد و نیویورک‌تایمز هم نتوانست برای اظهارنظر در این‌باره به حاکمان فجیره دسترسی داشته باشد. یکی از متخصصان مسائل منطقه می‌گوید، فرار این شاهزاده به دوحه ظاهرا اولین مورد فرار در تاریخ تقریبا ۴۷ ساله امارات است بدین معنا که این اولین بار است که یکی از اعضای ۷ خانواده حاکم و ثروتمند به انتقاد عمومی از حاکمان پرداخته است. این شاهزاده اماراتی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک‌تایمز حاکمان اماراتی را به باجگیری و پولشویی متهم کرده است اگرچه هیچ شاهدی برای حمایت از سخنانش ارائه نداد. وی همچنین به‌صورت علنی از وجود تنش‌های گسترده میان امارت‌های مختلف این کشور خبر داد؛ تنش‌هایی که فقط به‌صورت «در گوشی» از آن بحث می‌شود. او به‌طور اخص اشاره کرد که بسیاری از این امارت‌ها نسبت به تصمیم ابوظبی برای مداخله نظامی در یمن ناخرسند هستند. او ادعا می‌کند که حاکمان ابوظبی قبل از مشارکت در جنگ یمن (که سه سال از عمر آن می‌گذرد) و اعزام نیروهای خود به این کشور با امارت‌های دیگر مشورت نکردند. اما سربازانی از امارت‌های کوچک‌تر نظیر فجیره خط مقدم نبرد را پر کرده‌اند و همین‌ها بیشترین میزان تلفات جنگ را شامل می‌شوند. روزنامه‌های اماراتی تعداد تلفات در جنگ یمن را اندکی بیش از ۱۰۰ نفر اعلام کرده‌اند. شاهزاده فراری همچنین گفت که «تعداد کشته‌های اماراتی در جنگ یمن بسیار بیشتر از آماری است که رسانه‌های ابوظبی ارائه می‌دهند و در همین راستا، تعداد کشته‌های فجیره بیش از هر امارت دیگر است.» الشارقی همچنین حاکمان ابوظبی را به پنهان کردن آمار کشته‌ها در جنگ یمن متهم می‌کند. شاهزاده فراری به نیویورک‌تایمز گفت: «من اولین نفر در خانواده سلطنت هستم که از امارات خارج شده و همه چیز را در مورد آنها خواهد گفت.»

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید فرار او به قطر موجب معمایی در این کشور کوچک اما ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس شده است. از یک سو، کشورهای عربی روابط خود را با قطر قطع کرده و این کشور را تحریم کرده‌اند و از سوی دیگر، ابوظبی هم میزبان جمعی از اعضای تبعیدی خاندان سلطنتی قطر است که به‌شدت منتقد امیر قطر هستند. امارات و عربستان از این تبعیدی‌ها به منزله آلترناتیوی علیه حاکمان قطر استفاده می‌کنند. با این حال، به نوشته نیویورک‌تایمز، قطر تا کنون به‌طور رسمی نپذیرفته که این شاهزاده در دوحه حضور دارد. منبع قطری نزدیک به خانواده سلطنت تایید کرده که دولت قطر به شاهزاده شیخ راشد اجازه اقامت داده است اما سخنگوی دولت قطر رسما این مساله را تایید نکرده است. راشد گفته که سرویس‌های جاسوسی امارات فشارهای زیادی بر وی وارد کرده‌اند تا ده‌ها میلیون دلار پول را به نیابت از آنها به اشخاصی در کشورهای دیگر واگذار کند که آنها را نمی‌شناسند. این اقدام نقض قوانین امارات و منشورهای بین‌المللی درخصوص پولشویی است. با این حال، شاهزاده راشد گفته است که بیش از ۷۰ میلیون دلار را به اردن، لبنان، مراکش، مصر، سوریه و حتی به سرزمین‌های دورتری مانند هند و اوکراین منتقل کرده است. متخصصان مسائل منطقه می‌گویند قطر از این ترس دارد که مبادا حضور این شاهزاده فراری موجب تشدید روابط خصومت‌آمیزش با امارات و تقابل شدیدتر امارات با این کشور شود. شاهزاده الشارقی سازمان اطلاعات جاسوسی امارات را متهم می‌کند که اعلام کرده‌اند که ویدئوهایی مستهجن از زندگی شخصی او را منتشر می‌سازند. او این ویدئوها را «جعلی» خواند اما از جزئیات آنها خودداری کرد. او با این سخن احتمالی را مطرح کرده که اگر این ویدئوها منتشر شوند ممکن است موجب شرمساری میزبان قطری هم بشود.