عروسک خیمه شب بازی یا رئیس‌جمهور آمریکا؟

او گفته است که پوتین را برای پاییز به آمریکا دعوت خواهد کرد. او به انتقادها توجه ندارد و کار خود را پیش می‌برد. به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ، همتای روس خود را برای دیدار پاییزی از واشنگتن دعوت کرده است. این اقدام درحالی صورت گرفته است که عدم تقابل آشکار با پوتین از سوی ترامپ طی دیدار این دو رئیس‌جمهوری در هلسینکی، انتقادات شدیدی را علیه ترامپ برانگیخته است. چهار روز پس از دیدار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با ولادیمیر پوتین، همتای روس او در هلسینکی، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد، رئیس‌جمهوری آمریکا از جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درخواست کرده است که پوتین را به واشنگتن دعوت کند. اعلام این دعوت از سوی آمریکا اهمیت ویژه‌ای برای ولادیمیر پوتین خواهد داشت، زیرا پس از گذشت بیش از یک دهه از آخرین سفر رسمی‌اش به آمریکا در سال ۲۰۰۷، بار دیگر به دیدار از واشنگتن دعوت شده است.

آخرین دیدار یک رئیس‌جمهوری روسیه از آمریکا به سال ۲۰۱۰ و دیدار دمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری وقت و نخست‌وزیر فعلی روسیه از این کشور بازمی‌گردد. یکی از مقامات ارشد کاخ سفید اظهار کرد: جان بولتون دعوت پوتین به واشنگتن را در سه‌شنبه گذشته با همتای روس خود در میان گذاشته است. هنوز تاریخ دقیقی برای این دیدار تعیین نشده است. در این راستا روز پنج‌شنبه رئیس‌جمهوری آمریکا به گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌بی‌سی نشست. او پیش‌تر نیز گفته بود که در مقابل دوربین دو شبکه خواهد نشست. رئیس‌جمهوری آمریکا از دیدار خود با پوتین گفت و تاکید کرد که اگر خواسته‌های وی از پوتین محقق نشود به بدترین دشمن رئیس‌جمهوری روسیه تبدیل خواهد شد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان مصاحبه خود با این شبکه خبری گفت: دیدار و نشست من با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بسیار خوب و مثبت بود.

اما اگر این روابط به خوبی پیش نرود، من بدترین دشمنی می‌شوم که او داشته است. وی همچنین به انتقاد از باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا پرداخت و گفت که وی به‌شدت به نفع روس‌ها کار کرده و تاکید کرد که بیشتر از هر رئیس‌جمهور دیگری در قبال روس‌ها سختگیرانه رفتار کرده است. ترامپ همچنین اظهارنظرها را درباره اینکه تحت تاثیر پوتین است، رد کرد و گفت که وی از آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان خواسته حمایتش را از خط لوله جدیدی که گاز را از روسیه به آلمان از طریق دریای بالتیک می‌آورد، متوقف کند. ترامپ گفت: من گفتم یک لحظه صبر کنید! ما قصد داریم از شما در برابر روسیه حفاظت کنیم و شما می‌خواهید میلیاردها دلار به آنها بدهید؟

این یعنی چی؟!

ترامپ به این شبکه خبری گفت: شما فکر می‌کنید این برای روسیه جنبه مثبتی دارد؟ من درباره قطع میلیاردها دلاری صحبت می‌کنم که آنها می‌خواهند به روسیه بابت این خط لوله جدید انتقال گاز بدهند. این واقعا مضحک است. به هر حال این واقعا دارد اتفاق می‌افتد. وی همچنین به منتقدانش گفت که به تحریم‌هایی که علیه روسیه وضع شده، نگاهی بیندازند و ادامه داد: به دیپلمات‌هایی بنگرید که بیرونشان کردم. با این حال دنیل موتز، رئیس اطلاعات ملی آمریکا که پیش‌تر نیز دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ را تایید کرده بود ضمن مخالفت با دعوت پوتین به آمریکا در توییتی هجوآمیز به ترامپ نوشت: «یک‌بار دیگر بگو! چه شد؟!» او سپس در ادامه توییت خود نوشت: «عجب ماجرایی خواهد شد.»

به گزارش سی‌ان‌ان ترامپ پس از جلسه جنجالی‌اش در هلسینکی که از پوتین تعریف و تمجید کرد و کشور خود را به باد انتقاد گرفت، در یک دوراهی مضحک قرار گرفته و سیاست خارجی آمریکا را اسیر این دوگانگی‌های خود کرده است. البته پوتین نیز نسبت به جنجال‌های اخیر در آمریکا به نوعی به کمک ترامپ آمده است و رابطه روسیه با آمریکا را قربانی اختلافات داخلی این کشور خوانده و گفته است که رئیس‌جمهوری آمریکا را به‌خاطر این اختلافات سلیقه تحت فشار گذاشته‌اند. اما در آمریکا به موضوع روسیه به‌عنوان یک اختلاف سیاسی نگریسته نمی‌شود. استیو هال، مدیر سابق منطقه‌ای سیا در مسکو در برنامه ۳۶۰ درجه اندرسون کوپر در سی‌ان‌ان یک هشدار سفت و سخت نسبت به دیدار پوتین از آمریکا داد و گفت که اگر این دیدار محقق شود، پیامدهای ناگوار سیاسی در پی خواهد داشت.

او می‌افزاید: پیش از جلسه هلسینکی من آماده این نبودم که در این تاریکخانه بگویم ترامپ عامل روس‌ها است. اما در این زمینه حالا نشانه‌هایی دیده می‌شود. البته مجله نیویورکر در گزارشی که ۱۹ ژوئیه در سایت آنلاین خود به قلم آدام دیویدسون منتشر کرد از زبان جک دوین مرد عملیاتی سابق سیا، تئوری ترامپ عامل اطلاعاتی روس‌ها را رد کرده است. دوین سوابق طولانی در مبارزه با شوروی و روسیه داشته است. او کسی است که در بیرون کردن شوروی از افغانستان نقش فعالی داشت و سالیان سال نیز به نفر دوم سیا تبدیل شده بود. او گفته است: «محال است ترامپ عامل روس‌ها باشد.» او به دیویدسون گفته است که دلیل آن درست در مقابل ما قرار دارد. او گفته است: اگر ترامپ به معنای واقعی یک دارایی با ارزش اطلاعاتی برای روس‌ها به‌حساب می‌آمد، در کنفرانس خبری مشترک با پوتین احتمال داشت حرکت آشکاری انجام دهد که این نظریه را تقویت می‌کرد. 

دیویدسون نیز در مطلب خود به این امر اشاره می‌کند که شاید ترامپ عامل روسیه نباشد اما وی فرصت این کار را در دیدار با پوتین از دست داد که نشان دهد دوران باراک اوباما گذشته است و حالا یک رئیس‌جمهور قدرتمند در مسند آمریکا نشسته است.  در چند وقت اخیر برخی این تئوری را مطرح کرده‌اند که شاید ترامپ عامل روس‌ها باشد و به همین دلیل در انتخابات سال ۲۰۱۶ سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما برخی دیگر نیز مخالف این نظریه هستند و می‌گویند این تئوری صحت ندارد. با این حال کسانی هستند که بر این باورند پوتین اطلاعاتی از ترامپ در اختیار دارد که توانسته وی را تبدیل به عروسک خیمه‌شب‌بازی خود کند.  استیو هال جزو کسانی است که کم‌کم به این تئوری رسیده است. او می‌گوید: پس از اینکه رفتار دونالد ترامپ را در برابر پوتین دیدم کم‌کم به این نتیجه رسیده‌ام که در پی این رفتار سازشکارانه شاید اطلاعاتی وجود دارد که ترامپ را به این کرنش واداشته است. غیر از این چه دلیل دیگری می‌تواند وجود داشته باشد؟ کوتز نیز می‌گوید عجیب نیست با این جنجالی که دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی به‌وجود آورده است وی بلافاصله پوتین را به دیدار از واشنگتن دعوت می‌کند؟