یکی از آثار کوتاه‌مدت جنگ تعرفه‌ای ترامپ، وضعیت صنعت خودرو آلمان است. حدود ۱۲ درصد خودروهای صادراتی آلمان به آمریکا است که در معرض تعرفه ۲۰درصدی است. افزایش تجارت آلمان با چین ایجاد فرصت بلندمدت برای بخش مهمی از خودروهای برقی و خودران است. آلمان و چین توافق تجاری به ارزش ۲۰ میلیارد یورو (۵/ ۲۳ میلیارد دلار) امضا کرده‌اند. در این توافق شرکت‌های بزرگ و معروف آلمان همچون زیمنس، فولکس‌واگن، بی‌ای‌اس‌اف با دو شرکت صادراتی بزرگ مجبور به ورود به این ائتلاف در دفاع از تجارت جهانی شده‌اند. براساس این توافق، شرکت خودروسازی بی‌ام‌و در نظر دارد ۴میلیارد یورو (۷/ ۴ میلیارد دلار) از شرکت سازنده باتری چین برای سال‌های آینده باتری بخرد.

آلمان‌ها از اقدامات متقابل رقبای آمریکا نظیر چین در اعمال تعرفه‌ها سود می‌برند. چین تعرفه‌های اضافی ۲۵درصدی علیه ماشین‌های آمریکایی وضع کرده است. اکنون از هر ۵ ماشین یک ماشین ثبت شده در چین ساخت شرکت آلمانی است اما ماشین‌های ساخت آلمان نیز تحت‌تاثیر جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین قرار می‌گیرند، نظیر دایملر که صادرات آن ۱۵۰ هزار ماشین است که در آمریکا ساخته می‌شود و هر سال به چین صادر می‌شود.

براساس تحقیقات بنیاد برتلزمن، بخش اعظم سرمایه‌گذاری چین در آلمان در بخش‌هایی بوده است که در کانون تمرکز راهبرد ۲۰۲۵ چین قرار دارند. به‌عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ که این راهبرد اعلام شد، سرمایه‌گذاری اندک چین در بخش‌های وسایل بیوپزشکی و بیودارویی صورت گرفته بود ولی بعد از آن، ۱۸ برنامه مشارکت اقتصادی شرکت‌های چینی و آلمانی در این بخش‌ها صورت گرفته و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در سه ایالت بادن‌وارتمبرگ (۲۳ درصد)، راین شمالی وستفالیا (۲۰درصد) و باواریا (۱۶ درصد) بوده است. افزون بر این، آلمان به‌عنوان منطقه ورودی کالاهای چینی به اتحادیه اروپایی عمل کرده است؛ به‌طوری‌که از هر سه کانتینر که به‌هامبورگ می‌رسد یکی از آنها از مبدا چین است و بسیاری از خطوط ریلی آلمان برای انتقال محموله‌های به اروپا از مبدا چین و مقصد اروپا است. امروزه بیش از ۵ هزار شرکت صادرکننده آلمانی در چین مشغول فعالیت هستند.