ابربودجه ترامپ علیه روسیه و چین

نسخه نهایی لایحه دفاعی سال ۲۰۱۹ برای روسیه و چین خبر خوبی نیست و هنوز محدودیت‌هایی را برای همکاری با روسیه حفظ کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان و بنا به گفته مک‌ثورن‌بری قانون‌گذار آمریکایی از تگزاس و عضو کمیته نیروهای مسلح آمریکا در مجلس نمایندگان، بودجه ۷۱۷ میلیارد دلاری مانع همکاری نظامی با روسیه می‌شود. این ممنوعیت البته در نسخه‌های قبلی لایحه آمده است اما پس از دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی صحبت از افزایش همکاری نظامی با روسیه شده بود. این گزارش که حکایت از توافق کامل سنا و مجلس نمایندگان دارد نشان می‌دهد که طرح‌های دونالد ترامپ را برای توسعه موشک‌های کوتاه‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد، تامین می‌کند. همچنین این لایحه کمک ۲۵۰ میلیون دلاری دونالد ترامپ برای ارسال تجهیزات دفاعی به اوکراین را پوشش می‌دهد. از دیگر مواردی که این لایحه در نظر گرفته است تامین منابع ۳/ ۶ میلیارد دلاری برای افزایش سربازان آمریکایی در کشورهای اروپایی به منظور مقابله با تهاجم روسیه است. این لایحه راضی‌کننده همچنین به دولت ترامپ اجازه می‌دهد تا دستش برای چشم‌پوشی یا تحریم برخی از کشورها باز باشد. این لایحه‌ای که مورد تایید اکثریت قرار گرفته است پیش‌تر توسط ترامپ «ناکافی» خوانده شده بود.

این لایحه دست ترامپ را برای مجازات کشورهایی که به‌دنبال همکاری نظامی با روسیه هستند یا قصد خرید تسلیحات دارند باز گذاشته است تا در صورت لزوم این کشورها را مورد تحریم قرار دهد. اما این لایحه همچنین به منظور تضعیف روسیه اجازه می‌دهد تا آمریکا از تحریم برخی کشورها به منظور جلوگیری از همکاری روسیه با آنها چشم‌پوشی کند.  روز جمعه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نامه‌ای به کنگره فرستاد و در آن نوشت: روسیه باید عقوبت سختی به خاطر اقدامات تهاجمی و رفتار‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش ببیند. این امر برای آنها ضروری بود تا این اختیار به مایک پمپئو داده شود تا در باب چشم‌پوشی از تحریم‌ها موثر ظاهر شود. متیس تاکید کرد: این اختیار موجب می‌شود تا کشورها رابطه خود را با آمریکا نزدیک‌تر کنند و از اتکای خود به تجهیزات نظامی روسیه بکاهند. این ترس در برخی مقامات آمریکا دیده می‌شد که این اقدامات تنبیهی ممکن بود برخی کشورها را به آغوش روسیه هل دهد، زیرا هیچ انتخاب دیگری برای تامین تسلیحات خود نداشته‌اند. به گفته متیس این لایحه فرصتی خلق می‌کند تا کشورهای دیگر هماهنگی بیشتری با آمریکا داشته باشند و با نظم و ثبات جهانی که مدنظر آمریکا است، همکاری داشته باشند. مقامات آمریکایی در باب کشورهایی مانند هندوستان، ویتنام و اندونزی که رابطه نظامی‌گرمی با آمریکا دارند، نگران هستند که این کشورها جبهه خود را تغییر دهند و به سمت روسیه بروند تا تجهیزات نظامی‌شان را تکمیل کنند.  یکی از مشاوران حاضر در کنگره که با جزئیات و مفاد این لایحه آشنا است به سی‌ان‌ان گفت که این نگرانی در مقامات وجود داشت که مسکو برای بر هم زدن بازار آمریکا و نزدیک شدن به متحدان واشنگتن تجهیزات نظامی را با قیمت کمتری در اختیار آنها قرار دهد. مسکو تمامی این اقدامات را به‌منظور جدا کردن متحدان واشنگتن انجام داده و همچنان این رویه را در بازارهای جهانی دنبال می‌کند. این مشاور می‌گوید که این لایحه به ترامپ اجازه می‌دهد تا از برخی تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که برای برخی کشورها در نظر گرفته شده است چشم‌ پوشی کند و با آنها وارد معامله شود.  کلاد شافین، رئیس کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان می‌گوید: کنگره تمایل دارد دست ترامپ را برای معافیت‌های بیشتری باز بگذارد. در اختیارات جدیدی که به ترامپ داده شده است رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند همچنان کشورهایی که قصد خرید اس۴۰۰ از روسیه را دارند مورد تحریم قرار دهد اما اگر کشوری قصد خرید هلی‌کوپتر داشته باشد، ترامپ می‌تواند از اعمال مجازات چشم‌پوشی کند.

مقامات آمریکایی می‌گویند که خرید اس۴۰۰ از سوی متحدان آمریکا می‌تواند یک خطر بزرگ برای آنها و ناتو به حساب آید.  ترکیه یکی از کشورهای عضو ناتو است که به‌دنبال خرید اس۴۰۰ از روسیه است. تاکنون این اقدام ترکیه موجب بحث و جدل‌های فراوانی بین مقامات دو کشور شده است. آمریکا قصد دارد تا در صورت خرید اس ۴۰۰ روسی، ترکیه را از خرید اف۳۵ محروم کند.  این لایحه دفاعی آمریکا همچنین سخت‌گیری‌هایی درخصوص چین در نظر گرفته است. در این لایحه به منظور مقابله با جاه‌طلبی‌های چین نیز راهبردهایی در نظر گرفته شده است. به همین منظور در این لایحه در نظر گرفته شده است تا آمریکا همکاری خود با تایوان را افزایش دهد. پکن استقلال تایوان را قبول ندارد و آن را یکی از استان‌های خود می‌شمارد.

از سوی دیگر در این لایحه از آژانس‌ها و سازمان‌های آمریکایی خواسته شده است تحت هیچ شرایطی از محصولات چینی مانند هوآوی و ZTE که جزو تکنولوژی‌های ریسک‌دار به حساب می‌آید، استفاده نکنند. زیرا این باور وجود دارد که این کمپانی‌ها ارتباط نزدیکی با آژانس اطلاعاتی چین دارند و می‌توانند وسیله‌ای برای جاسوسی از مقامات آمریکایی باشند.  براساس قانون اختیارات دفاع ملی هر گونه همکاری آژانس‌های آمریکایی با شرکت‌های فوق ممنوع است. این مشاور کنگره تصریح می‌کند که بنا بر این قانون هر شرکتی که با دولت فدرال کار می‌کند ۵ سال مهلت دارد تا دست از همکاری با شرکت‌های چینی بردارد. در این لایحه در نظر گرفته شده است که آمریکا تعداد سربازان خود را در شبه‌جزیره کره کاهش ندهد اما اگر زمانی تصمیم به این امر گرفته شد باید با تایید جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا صورت گیرد. یعنی متیس باید تایید کند دیگر خطری برای متحدان آمریکا در این منطقه وجود ندارد. همچنین در صورتی که این تصمیم گرفته شد باید نظر سئول و توکیو نیز تامین شود و سپس این محدودیت در سنا و مجلس نمایندگان بررسی شود. آمریکا در حال حاضر ۲۸ هزار سرباز در کره‌جنوبی دارد.

قانون اختیارات دفاع ملی بیشترین حجم توجه خود را به مهار روسیه و چین معطوف کرده است. گفته می‌شود در این قانون بودجه‌ای در زمینه جنگ‌های سایبری با روسیه در نظر گرفته شده است. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که افزایش هنگفت بودجه می‌تواند نگرانی‌های سال‌های اخیر درباره بروز کسری بودجه در ارتش آمریکا و ناتوانی این کشور از بازسازی نیروهای نظامی را کاهش دهد. بودجه نظامی سال آینده نسبت به ۲۰۱۸ حدود ۷درصد افزایش یافته است. بر این اساس، بودجه پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا پیروزی برای «جیمز متیس» وزیر دفاع این کشور محسوب می‌شود که از راهبردی رونمایی کرده که هدف آن تجهیز مجدد ارتش برای بازداشتن و در صورت لزوم نبرد بالقوه با قدرت‌های بزرگ مانند چین و روسیه است. رقم پیشنهادی ترامپ، بودجه سالانه پنتاگون و همچنین هزینه‌ جنگ‌های در حال انجام و حفظ زرادخانه اتمی آمریکا را شامل می‌شود.