پیروزی پرابهام عمران‌خان

با شمارش ۹۵ درصد از آرا مشخص شده است که حزب عمران‌خان توانسته است ۱۱۸ کرسی در پارلمان این کشور به‌دست آورد. حزب مسلم لیگ به رهبری نوازشریف نیز تنها به ۶۳ کرسی پارلمان دست پیدا کرده است. با این حال عمران‌خان هنوز برای تشکیل دولت نیاز به ائتلاف دارد اما اینکه یک حزب به تنهایی بتواند در شمال، جنوب و پنجاب کرسی تصاحب کند بسیار نادر است. پنجاب یکی از بزرگ‌ترین و ثروتمندترین استان‌های این کشور است که پیروزی در آن می‌تواند هر حزبی را مطمئن سازد که می‌تواند یک دولت قوی و قدرتمند تشکیل دهد.

حزب تحریک الانصاف توانسته است با این عملکرد قدرت خود را در تمامی سطوح انتخاباتی نشان دهد. عمران‌خان روز پنج‌شنبه به اعلام پیروزی در انتخابات پرداخته و آن را شفاف‌ترین انتخابات تاریخ پاکستان دانست و وقوع هرگونه تقلب در آن را رد کرد. در جایگاه سوم این انتخابات نیز حزب مردم پاکستان با ۴۳ کرسی قرار گرفت و نتایج رقابت بر سر دیگر کرسی‌ها نیز هنوز مشخص نشده است. عمران‌خان در یک سخنرانی برای اعلام پیروزی خود از خانه‌اش در شهر اسلام‌آباد متعهد به حراست از منافع مردم پاکستان شد و گفت که به توده مردم تعلق دارد. او متعهد شد که سیاست‌هایش را در جهت حمایت از مردم و نه برگزیدگان پیاده کند. براساس آخرین نتایج مربوط به شمارش آرا حزب تحریک انصاف عمران‌خان ۱۱۸ کرسی به دست‌ آورده است اما برای آنکه اکثریت را به دست بیاورد نیازمند ۱۷۲ کرسی از مجموع ۳۴۲ کرسی مجلس شورای ملی پاکستان است. در این مجلس ۷۰ کرسی اختصاصی شامل ۶۰ کرسی برای زنان و ۱۰ کرسی برای اقلیت‌ها بوده است. او با کمک احزاب مستقل و کوچک اکنون به راحتی می‌تواند دولت بعدی را تشکیل دهد.

شریف معترض است

با اعلام نتایج انتخابات نوازشریف به شدت به نتایج اعلامی اعتراض کرده است. او که رهبری حزب مسلم لیگ را بر عهده دارد می‌گوید به دموکراسی حمله شده است. این درحالی است که هرگونه تاخیر احتمالی در تشکیل دولت آتی نگران‌‌کننده خواهد بود، چرا که پاکستان با بحران‌های اقتصادی متعددی روبه‌رو است و احتمالا به دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول نیاز خواهد داشت و همچنین بحران در روابط با آمریکا برای برخی از سیاستمداران این کشور نگران‌کننده شده است. به گزارش رویترز، بابر یعقوب دبیر کمیسیون انتخابات پاکستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد: علت تاخیر به‌وجود آمده اشکال فنی در سیستم الکترونیکی شمارش آرا است و شمارش آرا به‌صورت دستی انجام شده است. دبیر انتخاباتی پاکستان تاکید کرد: هیچ توطئه‌ای در کار نبوده و هیچ‌گونه فشاری برای تاخیر در اعلام نتایج وجود نداشته است. این تاخیر تنها به دلیل خرابی در سیستم انتقال ایجاد شده بود. صدر محمدرضا کمیسیونر عالی انتخابات پاکستان در پی شکایت حزب شریف و دست‌کم چهار گروه دیگر از عملکرد تیمش دفاع کرد. وی گفت: این انتخابات صد درصد منصفانه و شفاف است و هیچ تخلفی در کار نیست، چرا فکر نمی‌کنید که آن پنج حزب سیاسی مرتکب اشتباه شده‌اند. برخی می‌گویند عملکرد عمران‌خان که هنوز ۳۰ درصد از آرا اعلام شده بود موجب تحریک مخالفان شده است. آنها از پیروزی خود در این انتخابات بسیار مطمئن بودند. عمران‌خان اما پس از پیروزی هم در شبکه‌های تلویزیونی ظاهر شد و قول داد که فقر را در این کشور کاهش دهد و اوضاع پاکستان را بهبود ببخشد.