اردوغان با اعلام این مطلب تصریح کرد که رابطه ترکیه و آمریکا بر سر این مساله به شدت تیره و تار شده است. اردوغان گفته است: آنها قدمی عقب نخواهند گذاشت، زمانی که تهدید به تحریم می‌شوند. آنها نباید این مساله را فراموش کنند که ترکیه یکی از صادق‌ترین شرکای آنها بوده است. اردوغان همچنین در رابطه با تهدید ترامپ که گفته است ترکیه را تحریم می‌کند ایران را به‌عنوان مثال مطرح کرده و می‌گوید: مگر آمریکا ایران را مورد تحریم قرار داد، ایران از بین رفت. او گفت که در زمان اوباما نیز مطرح شد که ایران را مورد تحریم قرار دهید اما ما به آنها گفتیم که ما از ایران گاز می‌خریم و به خرید گاز هم ادامه خواهیم داد. او افزود: در زمستان ملت من سردشان خواهد شد. چگونه این مشکل را رفع و رجوع کنم. حالا همین چیزها را هم به ترامپ می‌گویم. اردوغان همچنین گفت که ما از ناف به آمریکا وصل نیستیم و ما برای استقلال خود همچنان مبارزه خواهیم کرد.

آندرو برانسون، کشیش آمریکایی نزدیک به ۲۱ ماه است که در ترکیه در حبس خانگی به سر می‌برد. برانسون متهم است که در پروژه شکست خورده کودتا نقش داشته است. او به اتهام ارتباط با گولنیست‌ها دستگیر شده است. ترکیه می‌گوید که پشت کودتای ۲۰۱۶، گولنیست‌ها قرار داشته‌اند. هر چند فتح‌الله گولن رهبر این جنبش بارها این مساله را تکذیب کرده است. کشیش آمریکایی اگر حکم قطعی بگیرد ممکن است با ۳۵ سال حبس روبه‌رو شود. دیپلمات‌های دو طرف به‌دنبال این هستند که این موضوع را حل و فصل کنند. برخی ناظران می‌گویند اردوغان قصد دارد تا با این کشیش دست به مبادله زندانی با آمریکایی‌ها بزند. در طول چند ماه گذشته بارها مساله تبادل اندرو برانسون،‌ کشیش بازداشتی آمریکایی میان آنکارا و واشنگتن مطرح شده است. در گذشته آنکارا پیشنهاد داده بود که اندرو برانسون در صورت تحویل هاکان آتیلا، معاون هالک‌بانک، به واشنگتن داده شود اما این اتفاق نیفتاد. با این حال هنوز احتمال استرداد و تبادل وی وجود دارد. به نوشته روزنامه جمهوریت ترکیه، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرد: در صورتی که دولت آمریکا نگرانی‌های امنیتی ترکیه را درک کند، احتمال نجات روابط دو طرف وجود دارد.

کالین در پشت پرده تحویل دنیز یوجل نیز نقش مهمی برعهده گرفته بود و اکنون نیز به‌نظر می‌رسد در این روند هم نقش مهمی دارد. دنیز یوجل، خبرنگار روزنامه دی‌ولت آلمان به اتهام انجام تبلیغات برای یک سازمان تروریستی در ترکیه بازداشت شد. این روزنامه در ادامه می‌نویسد: نمی‌توان گفت که اتهامات مطرح شده علیه اندرو برانسون غیرواقعی است. حتی یک رژیم اقتدارگرا نیز باید رفتار منطقی از خود نشان دهد. بازگرداندن دنیز یوجل به آلمان باعث لغو تحریم‌های دفاعی – نظامی علیه ترکیه و عادی‌سازی روابط میان دو کشور شد. بر همین اساس باید تبادل برانسون نیز براساس یک منطق انجام شود و آنکارا بتواند امتیازاتی به‌دست آورد. تبادل برانسون برای اولین بار از سوی آنکارا مطرح نشد، بلکه استرداد وی با رضا ضراب، تاجر ایرانی-ترکیه‌ای از سوی رودی جولیانی، وکیل این تاجر مطرح شده بود.

وی در دیدار با اردوغان آزادی برانسون در ازای ضراب را مطرح کرده بود اما بعد از اینکه ضراب با اف‌‌‌بی‌‌آی همکاری کرد، مساله استرداد هاکان آتیلا مطرح شد. با توجه به توییت اخیر ترامپ علیه ترکیه به‌نظر می‌رسد، در صورت عدم آزادی برانسون تحریم‌هایی بیشتر از جنگنده‌های اف – ۳۵ در انتظار آنکارا است. اکنون برانسون همچون بمبی به نظر می‌رسد که چاشنی آن فعال شده است. همچنین درحال‌حاضر در آمریکا، در وزارت‌خارجه، شرکت‌های تسلیحاتی و کاخ سفید کسی دوستدار ترکیه نیست. این روزنامه در پایان گزارش خود می‌نویسد: به عبارت دیگر ترکیه با آتش بازی می‌کند. با این حال برخی می‌گویند ترکیه به‌دنبال صید بزرگ‌تری از هاکان آتیلا است. این احتمال می‌رود که ترکیه خواهان استرداد، فتح‌الله گولن روحانی ترکیه‌ای شود که در آمریکا و در تبعیدی خودخواسته به سر می‌برد. ترکیه بارها گفته است که کودتای سال ۲۰۱۶ با هدایت و هماهنگی‌های صورت گرفته با فتح‌الله گولن رخ داده است. ترکیه چه در زمان باراک اوباما و چه در زمان ترامپ نتوانسته به این درخواستش نزدیک شود.