بنا بر گزارش‌ها تصاویر ماهواره‌ای و مادون قرمز ورود و خروج خودروهایی را به این تاسیسات ثبت کرده‌اند، اما مشخص نیست اقدامات احتمالی در این زمینه تا چه اندازه‌ای پیش رفته است. گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد ظاهرا کره‌شمالی درحال تولید یک یا دو موشک قاره‌پیما با سوخت مایع است. «تاتوم» می‌نویسد انبار و جابه‌جایی راکت‌های با سوخت مایع دشوارتر از راکت‌های با سوخت جامد است، زیرا این سوخت «فرار»تر و «سبک»تر است. فراری و سیالیت سوخت مایع می‌تواند باعث ناکامی در پرواز موشک شود و این سوخت باید جدا از موشک نگه داشته شود و موجب کاهش آمادگی نظامی می‌شود. آماده شدن موشک‌های با سوخت مایع زمان بیشتری طول می‌کشد و همین زمان کافی به ماهواره‌های آمریکایی برای رصد آنها می‌دهد. درحالی‌که راکت‌های با سوخت جامد به سرعت پرتاب می‌شود و نه تنها هشدار اندکی به آمریکا می‌دهد بلکه رصد آن را نیز اندکی سخت‌تر می‌کند.

رویترز نیز در گزارشی نوشت: این همان محل ساخت اولین موشک قاره‌پیمای بالستیکی است که آمریکا را در تیررس قرار می‌دهد. تصاویر ماهواره‌ای وسایل نقلیه‌ای را درحال ورود و خروج از این مرکز نشان می‌دهند، اما ابعاد ساخت موشک در آنها پیدا نیست. این اولین گزارش‌ها از احتمال ادامه برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی - که موثر بودن اجلاس سنگاپور را زیرسوال می‌برد - نیست. رسانه‌های آمریکایی اواخر ماه ژوئن گزارش‌های درز کرده از سازمان‌های اطلاعاتی را منتشر کردند که ظاهرا از تجهیز و تقویت سایت‌های غنی‌سازی کره‌شمالی و سایر فعالیت‌ها حکایت داشت. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هفته پیش به اعضای سنا گفت که تاسیسات کره‌شمالی همچنان «مشغول ادامه تولید مواد شکافت‌پذیر» هستند؛ موادی که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد. به هر روی، «سوفی تاتوم» می‌نویسد اخباری دال بر اینکه کره‌شمالی به‌طور بالقوه درحال توسعه تسلیحات جدید است می‌تواند به منزله «ضربه‌ای بزرگ» بر تلاش‌های ترامپ و دیپلماسی با کره‌شمالی باشد.

رهبران آمریکا و کره‌شمالی در خرداد ماه دیداری تاریخی داشتند و بر سر حرکت به سوی غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره توافق کردند. از آن پس گزارش‌هایی گاه متناقض در مورد اقدامات پیونگ‌یانگ منتشر می‌شود؛ از یکسو گزارش‌هایی در مورد همکاری کره‌شمالی در جهت خلع‌سلاح و از سوی دیگر تلاش‌های حکومت آن برای پنهان‌کاری یا تولید جنگ‌افزارهای تازه. پس از این دیدار تاریخی بود که ترامپ اعلام کرد کره‌شمالی «دیگر یک تهدید هسته‌ای نیست». اما ترامپ به‌خاطر اعطای امتیاز به کره‌شمالی بدون گرفتن تعهدی قابل تصدیق از این کشور برای پایان برنامه اتمی و موشکی در داخل مورد انتقاد قرار گرفت. وزیر خارجه ایالات‌متحده قرار است در هفته میلادی جاری، برای انجام گفت‌وگوهایی در پیوند با سیاست‌های واشنگتن در شرق آسیا راهی سنگاپور شود. به گفته وزارت خارجه ایالات‌متحده، مایک پمپئو در نشست سنگاپور با همتایان آسیایی خود دیدار و در مورد «غیراتمی شدن کامل و قابل راستی‌آزمایی کره‌شمالی» و مسائل دیگر گفت‌وگو خواهد کرد.

رویترز نیز در گزارش ۳۱ جولای خود به قلم «فرگوسن جنسن» می‌نویسد: دولت اندونزی از رهبر کره‌شمالی دعوت کرد تا برای حضور در مراسم گشایش بازی‌های آسیایی در جاکارتا که اوت برگزار می‌شود، حضور یابد. دولت اندونزی از «مون‌جائه‌این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، نیز برای شرکت در این مراسم دعوت کرده است. مقامات دو کره در آوریل سال‌جاری میلادی توافق کردند تا هیاتی مشترک را برای حضور در رژه مراسم آغاز به کار بازی‌های آسیایی به جاکارتا اعزام کنند؛ این بازی‌ها در اوت و سپتامبر برگزار می‌شود. مقام‌های اندونزی تحت امر وزیر امور هماهنگی فرهنگی و توسعه انسانی اخیرا به کره‌شمالی رفته و با کیم یونگ نام، از مقامات ارشد این کشور دیدار کردند. وزیر امور هماهنگی فرهنگی و توسعه انسانی گفت: «هدف اصلی ما از رفتن به پیونگ‌یانگ ارائه دعوت رسمی از کیم‌جونگ‌اون، رهبر این کشور برای حضور در مراسم آغاز به‌کار این بازی‌ها در ۱۸ اوت بود.» وی ادامه داد درباره روابط دو کره و همچنین مسائل منطقه‌ای و عملکرد پلیس اندونزی در مقابله با اقدامات شبه‌نظامی با مقام‌های کره‌شمالی به گفت‌وگو پرداخته است. گزارش رویترز حاکی است که هر دو کره احتمالا نقطه کانونی توجهات در این بازی‌ها خواهند بود.

دیدار نظامیان در نقطه صفر مرزی

با وجود فراز و نشیب درخصوص تعهدات هسته‌ای پیونگ‌یانگ اما مذاکرات در جبهه‌های دیگر به تدریج درحال پیشروی است و مسیری رو به جلو را دنبال می‌کند. بر همین اساس، مقام‌های ارشد نظامی دو کره دیروز (سه‌شنبه ۹ مرداد) در مرز مشترک دو کشور به منظور کاهش بن‌بست نظامی چندین دهه‌ای دیدار کردند.

این نشست چند روز بعد از آن اتفاق افتاد که کره‌شمالی بقایای اجساد نظامیان آمریکایی کشته شده در جریان جنگ کره را بازگرداند (که جدیدترین نشانه از پیشرفت دیپلماسی میان طرف‌ها محسوب می‌شود) و از سوی دیگر، تصاویر ماهواره‌ای آمریکا نشان می‌دهد این کشور درحال توسعه مخفیانه قابلیت‌های خود در زمینه ساخت موشک‌های قاره‌پیما است. مقام‌های سئول اعلام کردند که در نشست دیروز نظامیان راه‌هایی به منظور اجرای توافق‌های نشست ماه آوریل میان رهبران دو کره در زمینه مسائل نظامی غیرهسته‌ای به بحث گذاشته شد اما انتظار اعلام دستاورد چشمگیری از این مذاکرات که در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد نمی‌رود. به گزارش آسوشیتدپرس، برخی کارشناسان می‌گویند کره‌‌جنوبی نمی‌تواند بر سر تدابیر اساسی‌تر به منظور کاهش خصومت در منطقه تا زمانی که کره‌شمالی اقدامات جدی برای خلع‌سلاح هسته‌ای اتخاذ نکند، توافق کند. رهبران دو کره در جریان نشست ۲۷ آوریل بر سر خلع‌سلاح کردن یک منطقه به‌طور مشترک کنترل شده در پانمونجوم، تلاش برای اجتناب از درگیری‌های تصادفی در مرز دریایی پرمناقشه دو کشور و متوقف کردن تمامی اقدامات خصومت‌آمیز توافق کردند. از آن زمان تاکنون دو کره یکسری اقدامات نظیر جمع‌آوری بلندگوهای تبلیغاتی کره‌‌جنوبی، برقراری مجدد خط تلفن نظامی مستقیم و برگزاری اولین مذاکرات نظامی در سطح ژنرال‌ها از سال ۲۰۰۷ تاکنون را صورت دادند. نشست دیروز دومین نشست در نوع خود از زمان نشست آوریل محسوب می‌شد. از جمله موضوعاتی که این ژنرال‌ها درباره آن بحث کردند می‌توان به این موارد اشاره کرد: کاهش تعداد نیروهای نظامی در پانمونجوم،‌ عقب بردن سلاح‌های سنگین از منطقه و دورتر کردن یکسری ایست بازرسی‌های نظامی از منطقه عاری از سلاح همچنین گمان برده می‌شود که آنها درباره مساله ماهی‌گیری بدون مزاحمت ماهی‌گیران دو کشور در مرز دریایی دو کره نیز صحبت کرده باشند. گمانه‌زنی شده که کره‌شمالی احتمالا به ازای بازگرداندن بقایای اجساد آمریکایی‌ها تقاضا خواهد کرد که آمریکا با اعلام پایان جنگ دهه ۱۹۵۰ کره به‌صورت رسمی موافقت کند و این به‌عنوان یک تضمین امنیتی از سوی آمریکا درنظر گرفته خواهد شد.