به گزارش سی‌ان‌ان تا پیش از روز دوشنبه محال بود حدس زده شود که مکرون ممکن است در اروپا جای خود را به کس دیگری بدهد اما این اتفاق افتاد. زمانی که کونته میزبان دونالد ترامپ شد، این دو وقتی با یکدیگر دست می‌دادند، همزمان به دوربین‌ها زل زده بودند و زمانی که عکس‌ها گرفته شد، کونته مجددا به‌صورت ترامپ خیره شد. البته می‌توان گفت کونته بیش از اینکه قصد داشته باشد ترامپ را با این حرکت به استهزا بگیرد، مبهوت و میخکوب شده بود، چراکه وی با یکی از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین روسای جمهور تاریخ ملاقات داشت. آخرین باری که این دو با یکدیگر ملاقات داشتند به اجلاس گروه ۷ در کانادا باز می‌گشت، جایی که ترامپ متحدان خود را به باد انتقاد گرفت اما در میان شگفتی همه از کونته ستایش کردند. در هر حال انتظار هرگونه نااطمینانی از جانب ترامپ دور از تعجب نیست، اما این دو در کنفرانس خبری مدام به یکدیگر عشق ورزیدند و از یکدیگر تعریف و تمجید کردند. ترامپ بازگشتی به‌خاطرات گذشته زد و در کنفرانس خبری‌اش با کونته گفت: ما دیدار بسیار عالی در گروه ۷ داشتیم. آنجا بود که من و جوزپه کونته با یکدیگر دوست شدیم. فکر می‌کنم در آن اجلاس ما بیش از همه با یکدیگر اشتراک‌نظر داشتیم.

بهترین دوست سابق ترامپ یعنی امانوئل مکرون، شاید نخستین کسی بود که میزبان ترامپ بوده است اما کونته مشخصا همان چیزی است که ترامپ می‌خواهد: «دارای مشکلات و راه‌حل‌های مشابه برای از بین بردن آنها.» بیشترین فشاری که این دو رهبر احساس می‌کنند از سمت مهاجرت‌های غیرقانونی است و در این مورد هر دو در قدم اول قفل شده‌اند. ترامپ در این رابطه می‌گوید: ما به مرزهای امن نیاز داریم. سپس به کونته اشاره می‌کند و ادامه می‌‌دهد: بدون مرز، همچنان‌که این آقای جنتلمن هم تایید می‌کند، ما کشوری نداریم. آقای نخست‌وزیر نیز می‌دانند که به دلیل مبارزه با مهاجرت غیرقانونی توانسته‌اند رای بیاورند و این یک فاکتور مهم برای پیروزی به‌حساب می‌آید. همچنان‌که برای من نیز این امر یک فاکتور پیروزی بوده است. ما نیاز به تامین امنیت مرزهایمان داریم. کونته نیز با تایید این مطلب می‌گوید: البته مشکلات دیگرمان هم ریشه در مساله مهاجران غیرقانونی دارد. مثلا ممکن است از طریق همین مهاجران خارجی جنگجویان خارجی وارد مرزهای اروپایی شوند یا می‌توانند دست به عملیات تروریستی بزنند.

این درحالی است که کشور کونته خود یکی از موسسان اتحادیه اروپا بوده اما وقتی در کنار ترامپ می‌ایستد در جبهه او قرار می‌گیرد و به منتقد سیاست‌های اتحادیه اروپا تبدیل می‌شود. ترامپی که رهبران ناتو را به باد انتقاد می‌گیرد، از روسیه تمجید می‌کند و در باب تجارت و مبارزه با تروریسم شعارهای عوامانه و پوپولیستی می‌دهد.  البته ایتالیایی‌ها به درستی از حمایت نکردن اروپایی‌ها از کشورشان به‌دلیل حضور مهاجران سرخورده شده‌اند. آنها اولین مقصد مهاجران غیرقانونی از کشورهای شمال آفریقا هستند که قصد دارند خود را از مدیترانه به اروپا برسانند اما در عوض اینکه از سوی کشورهای اروپایی حمایت شوند، کمک مالی اندکی دریافت می‌کردند.  اروپایی‌ها در مورد پذیرش مهاجران و نحوه نگهداری‌شان به شدت اختلاف‌نظر دارند اما دیدار ترامپ با کونته این مساله را نشان داد که آنها دارای مشکلات مشابه هستند و حالا کونته به‌عنوان بهترین متحد ترامپ در اروپا مطرح است.

در آلمان، زمانی که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درهای این کشور را به روی یک میلیون مهاجر، از جمله سوری‌ها باز کرد، موقعیت متزلزلی در این کشور پیدا کرد و برای نخستین‌بار نیز پس از جنگ جهانی دوم، فاشیست‌ها و دست راستی‌ها توانستند وارد بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان شوند. این درحالی است که کشورهای همسایه آلمان از جمله مجارستان و اتریش مسیر عکس پیموده‌اند و هر دو دور کشورشان فنس‌کشی کرده‌اند. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر پوپولیست مجارستان حتی هشدار داد که اگر جلوی مهاجرت‌ها گرفته نشود باید با یک اروپای مسیحی خداحافظی کرد. در این شرایط اوربان و آندری بابیس، نخست‌وزیر چک هیچ‌کدام زیر بار حرف‌های اتحادیه اروپا نرفتند و از قوانین این اتحادیه درخصوص پذیرش مهاجران غیرقانونی تبعیت نکردند. بابیس به بروکسل هشدار داد باید منتظر شرایط بدتری هم باشند، اگر نتوانند موضوع مهاجران غیرقانونی را حل کنند. در هفته‌های آتی نیز سوئد قصد دارد در مورد حضور مهاجران در این کشور رای‌گیری کند. سایر کشورهای اسکاندیناوی نیز به‌دنبال رویکردهای مشابه برای مبارزه با حضور مهاجران غیرقانونی هستند و به زودی اتحادیه اروپا درهای باز خود را از دست می‌دهد، درحالی‌که مهم‌ترین شناسه اتحادیه اروپا نه واحد پولی‌اش بلکه درهای باز آن بوده است.

مهاجرت یکی از اختلاف‌برانگیزترین مباحث اتحادیه اروپا است که سنت‌های اتحادیه اروپا را به چالش کشیده است. سنت‌هایی که بیشتر در میان لیبرال‌های اروپایی و چپ‌های قاره سبز طرفدار دارد. در این قاره اما پوپولیست‌ها و دست‌راستی‌ها توانسته‌اند به خوبی از موضوع مهاجران غیرقانونی سوءاستفاده کنند و نرم‌نرمک خود را به عرصه اجرا و قدرت برسانند. ترامپ اما می‌تواند یاریگر راست‌ها در اتحادیه اروپا شود. چندی پیش که ترامپ در بریتانیا مهمان ترزا می‌ بود، در یک سخنرانی گفت: فرهنگ ما درحال تغییر است و این برای اروپا بسیار نکته منفی به‌حساب می‌آید. از لحاظ سیاسی درست نیست این جمله را بگویم، اما می‌گویم و با صدای بلند هم می‌گویم.  درست چند ماه پیش از اینکه ترامپ وارد قدرت شود، استیو بنن، دوست عزیزتر از جان ترامپ که یک دست راستی کلاسیک است نیز با صدای بلند همین چیزهایی را گفته بود که حالا رئیس‌جمهوری آمریکا آن را تکرار می‌کند.

بنن در چند ماه گذشته در اروپا بسیار فعال بوده است. او در ماه مه در بوداپست مورد استقبال اوربان قرار گرفت. سپس از مهمان‌نوازی ایتالیایی‌ها و کونته لذت برد و بعد نیز به دیدار سایر پوپولیست‌های اروپایی در سوئد، بلژیک، فرانسه و بریتانیا رفت. بنن گفته است هدف او از این سفرها متحد کردن پوپولیست‌های اروپایی است تا قوانین ضدمهاجرتی را به کشورهای خود تحمیل کنند. برای مثال اوربان یکی از سیاستمدارانی است که آشکارا بنن را مورد ستایش قرار می‌دهد. حالا ایتالیا نیز جزو کشورهایی است که به جبهه ترامپ و اوربان و سایر پوپولیست‌های اروپایی پیوسته است و به‌نظر می‌رسد این فرانسه و اسپانیا هستند که قصد دارند جان هزاران مهاجر سرگردان در دریاها را نجات دهند. البته بزرگ‌ترین مساله‌ای که می‌توان در این زمینه مطرح کرد این است که سوخت دست‌راستی‌ها در اروپا را بنن تامین می‌کند و این می‌تواند دستمایه یک نگرانی بزرگ برای قاره سبز باشد.