والری گراسیموف، رئیس ستاد ارتش روسیه یادداشتی را در ۱۹ ژوئیه برای جوزف دانفورد، همتای آمریکایی خود فرستاد و در آن پیشنهاد همکاری میان مسکو و واشنگتن را برای بازسازی سوریه ارائه کرد. در این یادداشت تاکید شده است: آمریکا می‌تواند در صورت رسیدن به راهکار سیاسی برای پایان جنگ داخلی سوریه که از هفت سال پیش ادامه دارد از این تلاش‌ها از جمله برگزاری انتخابات تحت نظارت سازمان ملل حمایت کند. این طرح روسیه با استقبال سرد واشنگتن روبه‌رو شده است.

براساس این یادداشت ارائه‌شده، روسیه درحال فشار آوردن بر واشنگتن و دیگران برای کمک به بازسازی مناطق تحت نظارتش است و این تلاش‌ها حضور بشار اسد در قدرت را تقویت می‌کند. در این یادداشت پیشنهاد شده نظام سوریه به مصالح ساختمانی و تجهیزات مورد نیاز برای بازسازی سوریه دسترسی یابد تا آوارگان سوری به کشورشان بازگردند. طبق این یادداشت، پیشنهاد مطرح‌شده تنها مربوط به مناطق تحت تسلط نظام سوریه است. از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه از افتتاح ۱۰ مرکز جدید برای استقبال از آوارگان سوری که به وطنشان بازمی‌گردند، خبر داد. رئیس مرکز ملی اداره امور دفاعی گفت که پنج مرکز جدید در لبنان، یک مرکز در اردن و بقیه در سوریه افتتاح خواهند شد. وی تاکید کرد که سازمان ملل پیش‌بینی کرده که بیش از ۸۹۰ هزار آواره طی چند ماه آتی به سوریه بازگردند. وزارت دفاع روسیه از چند روز پیش تیم‌هایی را به لبنان، اردن و ترکیه برای حل مساله بازگشت آوارگان سوری به کشورشان اعزام کرده است. در این راستا نیکولای بورتسیف، نماینده وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: کشورهای اروپایی از جمله بلغارستان و اسلوونی و جمهوری چک آماده مشارکت در رایزنی‌های روسیه و اروپا بر سر آوارگان سوری هستند و حاضرند با روسیه برای ارائه کمک‌های انسان‌دوستانه به سوریه همکاری کنند. بورتسیف افزود: ما با مقامات ویژه بلغارستان وارد مذاکره شده‌ایم و این کشور گفته به روند بازگشت داوطلبانه آوارگان سوری رسیدگی می‌کند. وی تصریح کرد: بلغارها گفته‌اند که آماده همکاری در رایزنی‌های ممکن بین روسیه و اتحادیه اروپا درباره این موضوع هستند و اسلوونی نیز خواهان افزایش کمک‌های انسانی به سوریه شده است. بورتسیف تاکید کرد: پراگ دیگر طرفی است که از همکاری بین‌المللی در ارائه کمک‌های انسان دوستانه به سوریه استقبال می‌کند و موضعی فعال در قالب اتحادیه اروپا دارد. از سوی دیگر، معاون وزیر دفاع روسیه در نشستی با وزیر خارجه ارمنستان تاکید کرد: مسکو از ایروان توقع دارد گام‌های عملی بیشتری برای مشارکت در روند انسانی در سوریه بردارد. سازمان ملل در گزارشی اعلام کرده است که برای بازسازی روسیه به ۲۵۰ میلیارد دلار نیاز است. برخی مقامات آمریکایی می‌گویند که آمریکا باید به همراه متحدانش در بازسازی روسیه نقش داشته باشد تا بتواند راه را برای پایان جنگ باز کند.

شکاف در تیم ترامپ

 سخنان مهم و قابل توجه از سوی بالاترین مقام ارشد امنیت ملی در کشور درباره تلاش روسیه برای نفوذ فراگیر و تحت‌تاثیر قرار دادن دموکراسی در آمریکا یکی از تناقض‌های بسیار گیج‌کننده ریاست‌جمهوری را برجسته کرده است. به گزارش سی‌ان‌ان، اغلب، مشاوران و اعضای دولت ترامپ سخنانی می‌گویند و مواضعی اتخاذ می‌کنند که در رویارویی مستقیم با دیدگاه‌ها و گفته‌های دونالد ترامپ قرار دارد و همین امر شک و تردیدها درباره اتحاد کاخ سفید در باب مسائلی مانند دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، سیاست خارجی، موضوع مهاجرت و پرهیز از تعطیل شدن دولت را آشکار و علنی می‌سازد.  این دوگانگی عجیب و غریب مجددا روز پنج‌شنبه درخصوص سیاست خارجی و مسائل اطلاعاتی نمود پیدا کرد؛ جایی که کریستوفر ری، مدیر اف‌بی‌آی به صراحت اعلام کرد که روسیه در تلاش است تا در انتخابات میان‌دوره‌ای تاثیرگذار ظاهر شود و تاکید کرد که واشنگتن عزم و اراده شدید برای مقابله با اقدامات ویرانگر روسیه دارد.  اما نبود عزم و اراده در رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با روسیه و تضعیف نیروهای اطلاعاتی کشورش، همچنین سرشکستگی دیدار ترامپ با پوتین هزینه زیادی برای ایالات‌متحده به‌وجود آورده است. البته این برای بار اول نبوده که تردید در مورد تعهد ترامپ به بوروکراسی سیاست خارجی‌اش ایجاد شده است.

در مورد مسائل کلیدی داخلی و خارجی، از روسیه تا ناتو، از اختلافات قطر با همسایگانش  و نظر او درباره تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری، ترامپ نشان داده است که از سیاستی واحد پیروی نمی‌کند و توییت‌های متضادی که می‌نویسد گواه این مساله است. افزون بر اینکه ترامپ در دوران کارزار انتخاباتی‌اش نیز این‌چنین متضاد ظاهر می‌شد. به‌عنوان مثال ترامپ درست ساعاتی پس از اینکه مقام ارشد امنیتی آمریکا اعلام کرد که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت داشته است، پس از دیدار با پوتین در هلسینکی گفت: «ما یک دیدار خیلی عالی داشتیم. ما در مورد همه‌چیز بحث کردیم. ما به خوبی با یکدیگر کنار آمدیم. در ضمن، این یک چیز خوب است نه یک چیز بد.» در این شرایط یک منبع به کیتلان کینز در سی‌ان‌ان گفته است کسانی که در راس نیروهای امنیتی و اطلاعای قرار دارند، مانند رئیس اف‌بی‌آی، آژانس امنیت ملی، شورای امنیت ملی و رئیس اطلاعات ملی کسانی هستند که در دوران ترامپ بر سر کار آمدند. اینها افرادی هستند که بارها توسط ترامپ مورد ستایش قرار گرفته‌اند. این در حالی است که ترامپ مکررا درباره موضوع حساس دخالت روسیه در انتخابات آمریکا، ارزیابی‌های نیروهای اطلاعاتی خودش را دست‌کم گرفته یا به آنها بهایی نداده است.

درست ماه پیش او در برابر دیدگان پوتین، ارزیابی‌های نیروهای اطلاعاتی خود را به هیچ انگاشت و از اساس دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ را انکار کرد.  درحالی‌که ترامپ در کنفرانس خبری دوشادوش در یک متری پوتین ایستاده بود گفت: «من هیچ دلیلی نمی‌بینم که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده باشد.»  هر چند که او بعدا گفت که یک اشتباه لفظی موجب شده است تا او نتواند حق مطلب را ادا کند و بالاجبار حرف خود درباره نیروهای اطلاعاتی کشورش را تصحیح کرد. با این حال در اوایل هفته گذشته ترامپ از جف سشنز، دادستان کل آمریکا خواست تا به تحقیقات مولر پایان ببخشد. این در شرایطی است که اخیرا نام ۱۲افسر روسی مطرح شده است که بنابر آن گفته می‌شود این افسران سایبری نقش تاثیرگذاری در هک سایت مرکزی انتخاباتی دموکرات‌ها داشته‌اند.

البته اینکه برخی از مشاوران ارشد ترامپ سعی کرده‌اند تا موضوع را جمع و جور کنند، جای تعجب ندارد و جان بولتون با تمام وجود تلاش می‌کند تا این فشار را از روی رئیس‌جمهوری بردارد. او در جایی گفته است: من فکر می‌کنم رئیس‌جمهور ترامپ مکررا از کسانی که در پرونده‌های اطلاعاتی نقش دارند و تحقیق می‌کنند حمایت کامل داشته است و او انتظار دارد که این نیروها کار خود را به شکل عالی پیش ببرند و آنها نیز حمایت تمام و کمال ترامپ را پشت‌سر خود دارند. اما ترامپ و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی‌اش بارها لحظات ناخوشایندی را بر سر موضوع روسیه تجربه کرده‌اند. به‌عنوان مثال ترامپ از رئیس اف‌بی‌آی خواست تا هر چه زودتر تکلیف پرونده روسیه را مشخص کند؛ زیرا رئیس‌جمهوری آمریکا اعتقاد دارد که این پرونده یک کلاهبرداری و فریب است. او بارها از کلمه فریب در این زمینه استفاده کرده است. حتی سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در کنفرانس خبری از سوی رئیس‌جمهوری گفت که او این پرونده را مخدوش و ناصادق می‌داند.

با این حال کریستوفر ری بی‌توجه به حرف‌های رئیس‌جمهوری آمریکا به سادگی تاکید کرد: همه زنان و مردانی که در اف‌بی‌آی فعالیت می‌کنند، از صدر تا ذیل قسم خورده‌اند تا وظیفه خود را به بهترین وجه انجام دهند. در این شرایط شک و تردیدها در مورد اینکه آیا رئیس‌جمهوری به‌طور کامل متعهد به مبارزه با دخالت‌های روسیه در انتخابات آمریکا بوده افزایش یافته است.  سخنان ناخوشایند ترامپ در مورد ناتو که مهم‌ترین بازوی مبارزه با جاه‌طلبی‌های روسیه است یکی از مواردی است که موجب تقویت این ظن شده است.  البته در مواردی تناقض در رفتار خود ترامپ هم دیده می‌شود این تناقض محدود به دیدگاه‌های متفاوت خود با دولتش نیست. به‌عنوان مثال ترامپ بارها روسیه را به دلیل الحاق کریمه محکوم کرده است یا با فروش سلاح به دولت اوکراین موافقت می‌کند، کاری که حتی اوباما از انجام آن سر باز زده بود.  در مقابل او در چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای روسیه را مجددا به گروه ۷ دعوت می‌کند و دست به تعریف و تمجید از پوتین می‌زند. این دیدگاه موجب می‌شود که شاید ترامپ درباره انتقاداتی که از روسیه دارد فقط لفاظی کرده باشد و واقعا ترامپ با مساله الحاق کریمه به روسیه کنار آمده است. مکس بوت، مورخ آمریکایی می‌گوید: «شما از پایه دو نوع سیاست خارجی متفاوت در ایالات‌متحده می‌بینید، سیاست خارجی که دونالد ترامپ به‌دنبال آن است و سیاست خارجی دیگری که دولت وی تعقیب می‌کند.»  او می‌افزاید: «مردم دیگر شاهد موضعی یکپارچه در سیاست خارجی نیستند.»