به گزارش سی‌ان‌ان، ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، دارایی‌های دو مقام رسمی ایالات‌متحده یعنی وزیر کشور و وزیر دادگستری را ضبط کرده است تا پاسخ اقدام واشنگتن را داده باشد. خبرگزاری رسمی ترکیه به نقل از اردوغان گفته است که ترکیه دارایی‌های این دو وزیر آمریکایی در ترکیه را فریز خواهد کرد. رجب طیب اردوغان روز شنبه ۱۳ مرداد در یک مصاحبه تلویزیونی در آنکارا این تصمیم را اعلام کرد. اردوغان با ذکر این نکته که ما تا دیشب تحمل به خرج دادیم، تصریح کرد: امروز فرمان ضبط دارایی‌های دو وزیر آمریکایی در ترکیه را صادر کردم، البته اگر چنین دارایی داشته باشند.» رئیس‌جمهوری ترکیه همزمان نسبت به تشدید این مناقشه با آمریکا هشدار داد و افزود: «ترکیه نمی‌خواهد وارد بازی‌ای‌ شود که هر دو طرف بازنده‌اند.»

اردوغان که می‌کوشد مناسبات ترکیه و آمریکا را به وضعیت عادی بازگرداند، تاکید کرد: «یک مناقشه سیاسی و حقوقی را به حوزه اقتصادی کشاندن، به هر دو کشور آسیب خواهد رساند.» دولت آمریکا تاکید دارد که کشیش آمریکایی اندرو برانسون که در ترکیه نخست در بازداشت بوده و امروز در حصر خانگی قرار گرفته است، به ناحق و غیرقابل توجیه تحت پیگرد قرار گرفته است. کاخ سفید اعلام کرده بود که دو وزیر تحریم‌شده ترکیه نقش کلیدی در بازداشت و دستگیری کشیش برانسون ایفا کرده‌اند. اندرو برانسون از اکتبر ۲۰۱۶ به اتهام جاسوسی و حمایت از حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) و جنبش فتح‌الله گولن، روحانی منتقد ترک ساکن آمریکا، در زندان به سر می‌برد. در این شرایط با اعلام تحریم دو وزیر ترکیه از سوی آمریکا، بار دیگر از ارزش واحد پولی لیره کاسته شد. برانسون هفته گذشته پس از گذشت حدود دو سال به‌طور غیرمنتظره از زندانی در ترکیه خارج شد و در حصر خانگی قرار گرفت. او در عین حال ممنوع‌الخروج اعلام شده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، اما این اقدام را ناکافی دانسته و به آن اعتراض کرده است.

سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز گفته است که ما هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای بازداشت برانسون از سوی ترکیه دریافت نکرده‌ایم. سایت مجله نشنال‌ریویو درباره تنش‌های ترکیه با آمریکا می‌نویسد: بالاخره آنچه باید می‌شد، شد. به گفته میتو برادسکی که یادداشت‌نویس این مجله و عضو گروه مطالعاتی امنیت ملی آمریکا در واشنگتن است، این تنش‌ها دیر و زود داشته اما سوخت و سوز نداشته است. متیو برادسکی می‌نویسد: دولت‌های متوالی در دو کشور همواره سعی کرده بودند رابطه را هرچند کج‌دار و مریز حفظ کنند اما به‌نظر می‌رسد این قطار از ریل خود خارج شده است. دو کشور چند سالی است که رابطه‌ای تیره با یکدیگر دارند. اختلافات اردوغان بر سر برخی مسائل با باراک اوباما، از جمله بر سر سوریه که انتظار مداخله بیشتری داشت، رابطه دو کشور را سرد کرده بود اما دستگیری کشیش برانسون در دوره ترامپ موجب شد تیر خلاص به رابطه دو کشور زده شود. البته درگیری‌های این دو کشور دارای ابعاد پنهانی نیز است. سنا زمانی که خرید دو سلاح راهبردی برای ترکیه را به دلیل خرید اس‌۴۰۰ از روسیه ممنوع کرد، شعله اختلافات بالا گرفت. ترکیه به شدت خواهان خرید اف‌۳۵ از ایالات‌متحده است اما آمریکا و پنتاگون مانع انتقال این جنگنده‌های آمریکایی شده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا فروش هر سلاحی را به ترکیه به حالت تعلیق در آورده و به پنتاگون تکلیف کرده است تا زمانی که ماجرای تنش ترکیه و آمریکا مشخص نشده است، به آنکارا سلاح نفروشد. ترکیه مایل است هم اف‌۳۵ را داشته باشد هم از روسیه اس‌۴۰۰ بخرد. نسل پنجم اف‌۳۵ از جمله جنگنده‌های پیشرفته دنیا است که قابلیت‌های فراوانی دارد. همزمان سیستم موشکی اس‌۴۰۰ نیز جزو یکی از بهترین سیستم‌های دفاعی در دنیا است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم می‌تواند چالشی برای نیروی هوایی ایالات‌متحده و متحدانش فراهم کند. همزمان کشورهای عضو ناتو نباید از سلاح‌های روسی استفاده کنند و خرید اس‌۴۰۰ از سوی ترکیه یک تخطی به حساب می‌آید. خرید همزمان این دو سلاح می‌تواند به ترکیه کمک کند تا ضعف‌های جنگنده‌های آمریکایی را برای آنکارا مشخص کند و ترکیه نیز این ضعف‌ها را به جای متحدان ناتویی‌اش با تهران و مسکو در میان بگذارد.

پس از اینکه ترکیه در سال ۲۰۱۶ جنگنده روسی را سرنگون کرد، ترکیه برای اینکه بتواند از روسیه دلجویی کند، قول خرید اس‌۴۰۰ را به جای اس‌۳۰۰ داد. این دو سلاح، جزو سلاح‌هایی هستند که اسرائیل آنها را «عوض‌کننده بازی» می‌خواند. همزمان ترکیه خود را به روسیه نزدیک کرده است. در اواخر ماه ژوئیه در حاشیه اجلاس بریکس در آفریقای جنوبی، اردوغان با پوتین دیدار داشت و این دو اعلام کردند که دو کشور با سرعت بیشتر در مسیر کم‌کردن تنش‌ها درحال حرکت هستند. در این میان اسرائیل نیز به یکی از بازیگران فعال منطقه‌ای تبدیل شده است. رژیم صهیونیستی مخالف خرید اس‌۴۰۰ از سوی ترکیه است و به همین منظور پیش از دیدار ترامپ با پوتین در هلسینکی، بنیامین نتانیاهو به مسکو سفر می‌کند تا مانع این انتقال شود. زیرا این رژیم ترس آن را دارد که این سلاح به دست ایران نیز برسد و ترکیه در این میان نقش داشته باشد.

به اعتقاد سایت مجله نشنال ریویو، ترکیه با رهبری اردوغان به یک دولت تجدیدنظرطلب تبدیل شده که آرمان‌های عثمانی‌گری در سر می‌پروراند. در این معنا، اردوغان با پوتین اشتراک نظر بیشتری خواهد داشت، کسی که رویای از نو کشیدن خطوط مرزی اروپا را دارد و آن‌گونه لاوروف و پوتین باور دارند به اوراسیایی از لیسبون تا ولادی‌وستک فکر می‌کنند. اردوغان تاکنون در برابر شرکای غربی خود مناسب رفتار نکرده است. او هر جا که فرصت داشته به آمریکا و کشورهای غربی یا متحدانش ضربه وارد کرده است. او فرصت که پیدا کرد از اخوان‌المسلمین مصر حمایت کرد یا در جنگ کشورهای حاشیه خلیج‌فارس که به‌نبال ایزوله کردن قطر بودند، در کنار دوحه قرار گرفت. اردوغان از ارزش‌های غربی ناتو جدا افتاده است و روزبه‌روز بیشتر به سمت اقتدارگرایی حرکت می‌کند. سپس این مجله مدعی می‌شود: او حالا مانند یک رئیس آماتور نقش بازی می‌کند تا از پول‌هایی که خود سبب به باد دادنش است، حفاظت کند. زندانی کردن برانسون تنها بخش کوچکی از یک اپیزود از سریال اردوغان است.