رد پای موساد در ترور دانشمند موشکی سوریه

عزیز اسبر، از دانشمندان موشکی بسیار ارزشمند سوریه، مصمم به جمع‌آوری یک زرادخانه از موشک‌های دقیق هدایت‌شونده بود که بتواند با دقت بالا از صدها مایل دورتر شهرهای اراضی اشغالی را هدف قرار دهد. او هدایت یک یگان فوق‌محرمانه تولید تسلیحات موسوم به بخش ۴ را در دست داشت و در ساخت کارخانه زیرزمینی تسلیحات به‌جای تاسیساتی که سال گذشته در حملات اسرائیل نابود شد، فعال بود.

این محقق شنبه در جریان انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده که ظاهرا کار موساد، آژانس جاسوسی اسرائیل بوده است، کشته شد. یک مقام ارشد در آژانس اطلاعاتی یکی از کشورهای خاورمیانه تایید کرده است که این دست‌کم چهارمین عملیات ترور اسرائیل در سه سال گذشته علیه یک مهندس تسلیحات کشور دشمن در خاک دیگر کشورها است. پس از ترور عزیز اسبر، سوریه و حزب‌الله لبنان فورا انگشت اتهامات را به سوی اسرائیل نشانه رفتند. در مورد این پرونده، این اتهامات کاملا با شواهد و نشانه‌ها مطابق است. طبق گفته این مقام اطلاعاتی که نخواست نامش فاش شود، موساد مدت‌ها اسبر را تحت‌نظر داشته است. یک مقام سوری که خواست نامش فاش نشود، معتقد است که اسرائیل به‌دنبال کشتن عزیز اسبر بوده است چون او نقش مهمی در برنامه موشکی سوریه حتی پیش از وقوع درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ داشته است. این فرد گفته است که عزیز اسبر شب شنبه در مصیاف، جایی که سازمان تحقیقات ارتش سوریه قرار دارد، ترور شده است. براساس قوانین رژیم صهیونیستی تنها نخست‌وزیر این رژیم اجازه صدور حکم ترور به موساد را دارد. سخنگوی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ این رژیم درباره ترور اسبر اظهارنظر نکردند. اما حزب‌الله و سوریه معتقدند که این حمله کار رژیم صهیونیستی است و از قضا ادعایشان درست از کار درآمد. اسبر مدت‌ها تحت‌نظر میز خاورمیانه‌ای موساد بوده است.

با این حال لیبرمن پیش‌تر گمانه‌زنی رسانه‌های سوری و لبنانی درباره دست داشتن اسرائیل در ترور اسبر را مردود دانسته بود. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شبکه ۲ اسرائیل مدعی شد: هر روز در خاورمیانه صدها انفجار رخ می‌دهد و هربار آنها تلاش می‌کنند تا تقصیر آن را به گردن ما بیندازند، بنابراین ما این حرف‌ها را چندان جدی نمی‌گیریم. اسبر مقام قابل‌توجهی در دولت سوریه داشت و او اجازه دیدار با بالاترین مقامات سوری را داشت. او همچنین در پروژه موشک‌های دقیق هدایت‌شونده و موشک‌های «SM۶۰۰ Tishreen» همکاری داشت. اسبر همچنین روی سوخت جامد موشک و راکت که جایگزینی امن برای سوخت‌ مایع است، مشغول به‌کار بود. به همین منظور اسرائیل به‌شدت از اسبر ترس داشت. او کسی بود که توانسته بود پیشرفت‌های قابل‌توجهی در صنایع موشکی سوریه به‌وجود آورد. اسبر سالیان سال بود که برای سوریه در زمینه تسلیحات متعارف و غیرمتعارف در کارخانه‌ای به نام اسفیر در بیرون از حلب فعالیت داشت. بنا به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا او رابطه‌ای حسنه نیز با حزب‌الله لبنان داشت. اخیرا اسبر به‌عنوان فرمانده ارشد تحقیقات موشکی سوریه روی موشک‌هایی با فناوری پایین که برد زیاد و دقت بیشتری داشته باشند کار می‌کرد. این دقیقا خطری بوده که رژیم اسرائیل برای دور شدن از آن هزینه‌های زیادی کرده است.

اسرائیل تاکنون تلاش زیادی علیه حزب‌الله به‌عنوان متحد سوریه در این کشور داشته است. ترس اسرائیل این است که پس از پایان جنگ در سوریه، انرژی این نیروهای ورزیده در سوریه متوجه آنها در سرزمین‌های اشغالی شود. نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی بارها اهدافی را در داخل خاک سوریه مورد هدف قرار داده و این اهداف را در رده تهدید استراتژیک قرار داده بودند. در میان آنها حملاتی به ذخایر سلاح حزب‌الله نیز دیده می‌شود. همچنین حملاتی علیه کامیون‌هایی که سلاح برای دمشق حمل می‌کردند یا چندین حمله به پایگاه شیعیانی از پاکستان و افغانستان داشتند که در کنار نیروهای سوری می‌جنگیدند.

این روزنامه آمریکایی سپس مدعی می‌شود: اسرائیل متوجه شده بود که در کارخانه‌های تسلیحاتی در مرکز مطالعات تحقیقاتی و علمی سوریه نیروهای سوری و حزب‌الله مستقر شده‌اند. سپتامبر گذشته اسرائیل به کارخانه مصیاف، جایی که اسبر مدیر ارشد به‌حساب می‌آمد، حمله کرد و بخش عمده‌ای از تجهیزات آنجا را از بین برد، اگرچه در تابستان امسال مجددا به نوسازی این کارخانه اقدام شد آنچنان که این‌بار در زیر زمین قرار دارد. در عین حال که دستگاه‌های تولید برای ذخیره‌سازی به‌جای دیگر منتقل شده بودند اما در ۲۳ ژوئیه اسرائیل در یک حمله موشکی آنها را نیز نابود کرد.

برای مدت‌های مدیدی است که نیروهای اطلاعاتی کشورهای غربی، مرکز تحقیقات و مطالعات علمی سوریه را رصد می‌کنند و از سوی فرانسه و آمریکا نیز با تحریم‌های مالی مواجه شده‌اند. پیش از آغاز جنگ در سوریه، عمده سلاح‌های سوری در اینجا تولید و ذخیره می‌شد اما بسیاری از آنها نابود شدند. این مرکز نزدیک به ۱۰ هزار نفر را در بخش‌های تسلیحات موشکی، بیولوژیک، شیمیایی و اتمی به استخدام درآورده بود. در بیشتر حملاتی که در داخل سوریه صورت گرفته است ردپایی از رژیم صهیونیستی دیده می‌شود. در انفجار سال ۲۰۰۷، یک انفجار در خط تولید کلاهک در مرکز تحقیقات و مطالعات علمی السفیر صورت گرفت که به موجب آن ۱۵ سوری کشته شدند. سوریه اعلام کرد که این کار اسرائیل بوده است. این درحالی است که تل‌‌آویو مسوولیت این انفجار را به عهده نگرفت. در دهه ۱۹۵۰، زمانی که برخی از دانشمندان آلمانی که برای هیتلر کار می‌کردند در مصر مشغول به‌کار شدند، موساد بارها سعی کرد این دانشمندان آلمانی را ترور کند تا پروژه عقیم بماند.

در دهه ۱۹۷۰، موساد یک دانشمند مصری را تا حد مرگ کاردآجین کرد و دو دانشمند عراقی را نیز که برای صدام کار می‌کردند و بر روی توسعه تسلیحات اتمی فعالیت داشتند، مسموم کرد. اسرائیل هرچند با این ترور کمی در ساخت سلاح اتمی عراق وقفه ایجاد کرد اما متوجه شد که روند کار از بین نرفته و به همین منظور در سال ۱۹۸۱، رآکتور اتمی عراق را بمباران کرد. در دهه ۱۹۹۰، موساد یک دانشمند کانادایی به نام جرالد بول را که قصد داشت به صدام برای توسعه تسلیحات موشکی کمک کند، ترور کرد. اسرائیل همچنین در عملیات متعددی چندین سوری را مورد هدف قرار داده است. در سال ۲۰۰۸ موساد یک ژنرال سوری را که در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای سوریه حضور داشت مورد هدف قرار داد. همچنین موساد چندین تن از فرماندهان حماس را موردهدف قرار داده و آنها را به شهادت رسانده است.