جنـگ ستـارگـان 2 عکس: AFP

«رایان براون»، گزارشگر سی.ان.ان در ۹اوت در این رابطه نوشت، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در پنتاگون در حضور کارمندان نظامی و غیرنظامی با اشاره به تهدید روسیه و چین گفت: «اکنون وقت آن فرا رسیده که آمریکا نیروی فضایی خود را تشکیل دهد»؛‌ نیرویی که ششمین شاخه ارتش ایالات‌متحده خواهد بود. گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید در ماه ژوئن ترامپ در سخنرانی خود در اجلاس «شورای فضایی ملی» از پنتاگون خواست «تا به سرعت فرآیند لازم برای تاسیس نیروی فضایی که ششمین شاخه ارتش ایالات‌متحده خواهد بود را انجام دهد». اگرچه این طرح نظامی جدید مستلزم تصویب در کنگره است، اما حمایت قدرتمند پنس از آن سیگنال مهم و جدیدی برای تاسیس شاخه‌ای جدید در نیروهای مسلح از زمان تاسیس نیروی هوایی در دهه ۴۰میلادی است. پنس، تشکیل یک نیروی فضایی را فصلی تازه در تاریخ نیروهای مسلح آمریکا خواند و گفت، این نیرو در راستای آمادگی برای «میدان جنگ بعدی» ایجاد می‌شود. «نیروی فضایی» مسوولیت طیف وسیعی از قابلیت‌های نظامی ارتش آمریکا در فضا را به عهده خواهد داشت و از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به‌ فعال کردن سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و حسگرهای ردیابی موشک‌ها اشاره کرد. به نوشته براون، اگرچه ایجاد نیروی فضایی نیاز به تایید کنگره آمریکا دارد، اما برخی قانون‌گذاران این کشور از هزینه‌های چنین طرحی ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، هزینه اولیه این طرح برای پنج سال، ۸میلیارد دلار برآورد شده است. به گفته پنس، روسیه و چین به‌شدت در حال کار برای توسعه توانایی‌های ضدماهواره‌ای هستند و آمریکا باید در فضا برتری داشته باشد. معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «از اقدامات دشمنان به روشنی می‌توان دید که‌ آنها همین حالا فضا را به یک منطقه جنگی تبدیل کرده‌اند و آمریکا در مقابل این چالش پا پس نخواهد کشید.»  

پنس افزود: «دولت ما گام‌هایی برای تاسیس وزارتخانه جدید نیروی فضایی اتخاذ خواهد کرد». به نوشته سی‌ان‌ان، تاسیس یک فرماندهی رزمی که نیروی فضایی نامیده می‌شود شبیه به فرماندهی عملیاتی است که بر نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و هند-پاسیفیک نظارت می‌کند. به اعتقاد معاون رئیس‌جمهوری آمریکا: «صلح تنها با قدرت به دست می‌آید. این‌قدرت در فضا با تشکیل ارتش فضایی در سال‌های آینده به دست خواهد آمد». مقام‌های آمریکایی می‌گویند این فرماندهی جدید احتمالا با سازمان موجود فضامحور فعلی مانند فرماندهی فضایی نیروی هوایی آمریکا ادغام خواهد شد؛ سازمانی که بر ۳۰ هزار نظامی و کارمندان غیرنظامی نظارت دارد و مرکز فرماندهی آن در پایگاه هوایی پیترسون در کلرادو است. معاون ستاد مشترک کل ارتش آمریکا، ژنرال «پل سلوا» روز پنج‌شنبه به خبرنگاران گفت:«تقریبا ۱۸ هزار نظامی و کارمند در وزارت دفاع هستند که در امور فضایی درگیرند و به رصد ۱۴۰ ماهواره مشغولند.»

در گزارشی که پنتاگون در همین مورد منتشر کرد اعلام شد که این فرماندهی «نبردهای فضایی را بهبود بخشیده و تکامل خواهد داد» و بر دکترین‌ها، تاکتیک‌ها و فرآیندها متمرکز خواهد شد که آن را شبیه فرماندهی عملیات ویژه خواهد کرد.

گزارش پنتاگون که اندکی پیش از سخنرانی پنس به کنگره ارائه شد نیز به دنبال تاسیس یک نهاد جدید با عنوان «آژانس توسعه فضایی» خواهد بود. با این حال، به نظر می‌رسد اگر طرح پنس به نتیجه برسد تمام نهادهایی که در حوزه فضا کار می‌کنند در هم ادغام شده و امور مربوط به فضا به شکل منسجم‌تری پیگیری خواهد شد.  به دنبال تهدید اعلام کردن روسیه و چین از سوی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، ژنرال جان‌هایتن، مدیر فرماندهی استراتژیک آمریکا در سمپوزیوم دفاع فضایی و موشکی در آلاباما گفت: «شما نمی‌توانید آنها (روسیه و چین) را دوستان ما بدانید، در شرایطی که آنها تسلیحاتی می‌سازند که می‌تواند ایالات‌متحده آمریکا را نابود کند.» هایتن هشدار داد روسیه و چین نمی‌توانند دوستان ما باشند چرا که مسکو و پکن با سرعت بالا به سمت تولید تسلیحات مافوق صوت حرکت می‌کنند و این تهدیدی علیه ایالات‌متحده است.

 

04-02