در این گزارش آمده است که نتانیاهو، نخست‌وزیر، از این قانون حمایت کرده است؛ قانونی که می‌گوید فقط یهودیان از حق تعیین سرنوشت در کشور برخوردار بوده و براساس آن، عربی هم دیگر زبان رسمی نیست. معترضان با تبعیض‌آمیز دانستن این قانون، اسرائیل را «رژیم آپارتاید» توصیف کرده و خواستار برابری شدند. آنها در شعارهایی به زبان‌های عبری و عربی فریاد می‌زدند «برابری، برابری» و «آپارتاید پیروز نمی‌شود».

براساس گزارش رویترز، این معترضان که اغلب اعراب اسرائیلی بودند پرچم فلسطین را به اهتزاز در آورده بودند. نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به اهتزاز پرچم‌ فلسطین در این تظاهرات، این حرکت را گواهی بر ضرورت وجود قانون کشور یهود خواند. «لیلا الثنا»، ۱۹ساله از روستایی در صحرای Negev در جنوب اسرائیل، می‌گوید: «این قانون به نژادپرستی مشروعیت می‌دهد. این خیلی مهم است که نشان دهیم در اینجا هستیم و مقاومت می‌کنیم.» ایمن عوده، نماینده عرب پارلمان اسرائیل نیز گفت این برای نخستین بار است که هزاران شهروند عرب در حرکتی مشترک با گروه‌های دموکرات یهودی دست به تظاهرات زده‌اند. او اضافه کرده: «اینها آمدند تا روشن کنند که این پایان تظاهرات نیست، بلکه آغاز اعتراضات بیشتر علیه این قانون است.»

قانون کشور یهود تاکنون مخالفت‌های زیادی را در سراسر اسرائیل برانگیخته است. حدود ۲۰ درصد از شهروندان اسرائیل عرب هستند. تظاهرات شامگاه شنبه به دعوت نمایندگان این گروه برگزار شد. پارلمان اسرائیل اواخر تیرماه با ۶۲ رای مثبت طرح «قانون ملیت» را تصویب کرد و به این ترتیب این کشور را رسما به‌عنوان یک کشور یهودی به رسمیت شناخت. این قانون، اسرائیل را به‌عنوان «دولت ملی خلق یهود» تعریف کرده است. گزارشگر رویترز می‌افزاید: «جمعیت عرب اسرائیل عمدتا شامل فرزندان فلسطینیانی می‌شود که پس از جنگ ۱۹۴۸ و تشکیل اسرائیل در سرزمین خود باقی ماندند. هزاران نفر از آنان اکنون مجبور به ترک خانه‌های خود شده یا گریخته‌اند.» در این گزارش همچنین آمده است: «بسیاری از شهروندان عرب اسرائیل، فلسطینی شناخته می‌شوند. آنها یک پنجم جمعیت ۹ میلیونی اسرائیل را تشکیل می‌دهند.» این قانون پس از سالگرد ۷۰ سالگی تاسیس رژیم اسرائیل تصویب شد.