سورپرایز غرب برای پوتین

قرار است هر دو رهبر در اقامتگاه دولت آلمان در مزبرگ، خارج از برلین، تنها سه ماه بعد از دیدار مرکل با پوتین در سوچی، دیدار و گفت‌وگو کنند.  «استفن زیبرت»، سخنگوی دولت آلمان، اقامتگاه صدراعظم را «نسخه‌ای آلمانی از کمپ دیوید» می‌نامد. با توجه به شرایط حاکم به نظر می‌رسد که برای هر دو طرف اینکه چگونه مذاکرات را آغاز کنند، دشوار خواهد بود. روسیه و آلمان با شماری از اختلاف‌نظرهای قابل‌توجه که مهم‌ترین آنها درگیری‌های اوکراین، وضعیت سوریه و خط لوله مشترک برای گاز طبیعی است، مواجه هستند. «ملیسا ادی»، گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «اما تحلیلگران می‌گویند که فراتر از برخی نقاط مشترک یا مثبت احتمالی این دیدار اما دو طرف تلاش می‌کنند اتحاد خود را تقویت و ایده‌هایی را در مورد نحوه پاسخ به تعرفه‌های ترامپ به بحث بگذارند.» هر دو کشور از تعرفه‌های آلومینیوم و فولاد آمریکا آسیب دیده‌اند. در هر حال، آلمان- در کنار فرانسه- تلاش می‌کند که نقش میانجی‌گر میان دولت اوکراین و جدایی‌طلبان طرفدار روسیه که مناطق شرقی را تحت‌کنترل دارند، بازی کند. از سوی دیگر جنگ سوریه، یکی دیگر از مسائل مهم میان دوطرف است. پوتین هنوز یکی از متحدان اصلی و نزدیک بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است و به همین دلیل یکی از چهره‌های کلیدی در حل بحران سوریه به‌شمار می‌رود. یکی دیگر از موضوعات اصلی میان روسیه و آلمان خط لوله گاز نورداستریم۲ است که روسیه می‌خواهد از آن برای فروش گاز به آلمان استفاده کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر درباره این پروژه اعتراض خود را اعلام کرده است. وی گفته، غیرمنصفانه است که آلمان که با نیروهای آمریکا حمایت می‌شود، توافق‌های تجاری و اقتصادی با روسیه داشته باشد.

گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید رهبران آلمان و روسیه در ماه مه ‌با هم دیدار کردند، وقتی پوتین از مرکل در اقامتگاهش در تفرجگاه دریای سیاه در سوچی استقبال کرد. «استفن میستر»، مدیر برنامه اروپای مرکزی و شرقی، روسیه و آسیای مرکزی در شورای آلمانی روابط بین‌الملل در برلین می‌گوید: «انتظار ندارم که این دیدار نشانه گرم‌شدن روابط دو کشور باشد اما آنها نقاط مشترکی در منافع دارند که بر اساس آن میل بیشتری برای همکاری می‌یابند.»  ترامپ پیش‌تر در توییتی گفته بود آلمان اسیر روسیه است و همزمان به مبادلات تجاری با آمریکا می‌پردازد. با تمام این تفاصیل اما برلین هنوز تحریم‌های خود علیه روسیه را به‌دلیل ضمیمه کردن خاک کریمه حفظ کرده اما این تحریم با سابقه‌ای از پیوند اقتصادی هم همراه است که این میراث سوابق تلخی است که از دوران جنگ سرد و آلمان‌شرقی به‌جا مانده است.