واترگیت دوم در انتظار ترامپ؟

حکم محکومیت برای مدیر سابق کارزار انتخاباتی ترامپ و شک و شبهه در مورد آنچه مشاور کاخ سفید در بازجویی‌ها به تیم بازرسی ویژه به سرپرستی مولر گفته است، فشارها را علیه رئیس‌جمهوری آمریکا به اوج خود رسانده است. به گزارش سی‌ان‌ان، شور هیات منصفه، برای نخستین دادگاه پال مانافورت و احتمال بالای محکومیت مدیر سابق کارزار انتخاباتی ترامپ موجب شده است که پرونده دخالت روسیه به نقطه حساسی برسد، در عین حال که رئیس‌جمهوری آمریکا نیز حملات خود را علیه این پرونده افزون کرده و آن را فشار علیه خود قلمداد می‌کند. همزمان دان مک‌‌گان، مشاور کاخ سفید نزدیک به ۳۰ ساعت بازجویی داشته است و به نظر می‌رسد پرونده توطئه روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ به مرحله بسیار حساسی رسیده که شاید افکار عمومی نتواند آن را به راحتی هضم کند. یک منبع به سی‌ان‌ان گفته است که مک‌گان اطلاعاتی را ارائه نداده که رئیس‌جمهوری آمریکا به دردسر بیفتد اما وکلای ترامپ اعلام کرده‌اند که هنوز به محتوای آنچه در این ۳۰ ساعت گفته شده است دسترسی نداشته‌اند.

این امر به ما یادآور می‌شود که مهم نیست در آخر چه می‌شود اما ریاست‌جمهوری ترامپ در آمریکا تاریخ‌ساز خواهد شد. ایالات‌متحده آمریکا هرگز دولتی مانند ترامپ به خود ندیده است، جایی که رئیس اجرایی متقاعد شده است دولتی که وی رهبری آن را بر عهده دارد به‌دنبال ضربه زدن به وی است. او  هفته گذشته بارها در توییت‌هایش به ماجرای مک‌کارتیسم و واترگیت اشاره کرده است. ترامپ اوایل هفته ماجرای مک‌کارتیسم را گوشزد کرد که به جریان افتاده است اما اگر قرار به قیاس باشد، بیشتر شبیه رسوایی واترگیت است که او از آن فرار می‌کند. این جان دین، مشاور ریچارد نیکسون بود که کمک کرد تا وی از عرش به فرش برسد و از کار برکنار شود. در نظر ترامپ جان دین یک شیاد است، برای اینکه او در مورد رئیس خود یعنی رئیس‌جمهوری آمریکا حقیقت را گفته است. ترامپ در توییتر خود جان دین را «موش» خطاب کرد اما از شباهت دو واقعه سر باز زد اما نیویورک‌تایمز در گزارش خود نیز به این مساله اشاره کرده است که هنوز وکلای ترامپ و خود وی نمی‌دانند که مک‌گان به تیم بازرسی مولر چه گفته است.

با این حال ترامپ سعی کرد که مولر را با جوزف مک‌کارتی مقایسه کند، مردی که نهضت ضدکمونیسم را در دهه پنجاه علیه نیروهای چپ در آمریکا به راه انداخت. رودی جولیانی این نکته را در مورد دشمن جدید ترامپ یعنی جان برنان می‌گوید، مردی که سکان هدایت سیا در دستانش بود و ترامپ از این متعجب شده است که وی چگونه رئیس سازمان سیا می‌شود درحالی‌که در اوج دوران جنگ سرد به یک کمونیست رای داده است. برنان آشکارا در مورد رای خود در دهه ۱۹۷۰ صحبت کرده است اما ترامپ بیشتر نگران تکرار دهه ۵۰ در آمریکا است. ترامپ روز یکشنبه در توییت خود نوشت: مطالعه عملکرد جوزف مک‌کارتی و قیاس آن با مولر و دار و دسته‌اش نشان می‌دهد مک‌کارتی در برابر وی طفلی بیش نبوده است.

ترامپ شاید تاریخ مک‌کارتیسم را خیلی خوب مورد بررسی قرار داده باشد، زیرا ترامپ تحت حمایت روی کوهن، وکیلی بوده که دهه‌ها پیش‌تر به مک‌کارتی در ریشه‌کن کردن کمونیست‌ها و ارتباط آنها با شوروی سابق نقش فعالی داشته است. تلاش‌های مک‌کارتی هم‌اینک در آمریکا به‌عنوان یک نقطه تاریک یاد می‌شود و مک‌کارتی و کوهن به‌عنوان افرادی شناخته شده‌اند که زندگی‌ها را از بین بردند و به افراد بی‌گناه بسیاری اتهام حضور در جبهه شوروی را داده بودند. آنها لیستی را در وزارت امورخارجه آمریکا تهیه کرده بودند و آنها را مجرم خوانده بودند. او بعدها مدعی شد که در ارتش کسانی هستند که با کمونیست‌‌ها سمپات دارند. اما به لحاظ سبک‌شناسی فهرست مک‌کارتی از کمونیست‌ها که با تئوری توطئه کمونیست‌ها عجین شده بود شباهت عجیبی به عملکرد ترامپ دارد و نه مولر. ترامپ اتهاماتی را تحت عنوان «دولت پنهان» مطرح می‌کند و همچون مک کارتی دارای فهرست دائما در حال افزایش است که شامل افراد فعلی و سابق دولت آمریکا می‌شود و اکنون نیز به این لیست جان برنان افزوده شده است.

به هر حال کوهن بعدها با راجر استون همکاری کرد که جزو متحدان اولیه ترامپ به‌حساب می‌آید و جزو چهره‌هایی است که در فهرست مولر برای بازجویی قرار دارد. تیم ترامپ بیشتر به مک‌کارتی شباهت دارد تا مولر. مولر سناتور نیست که از یک تریبون عمومی مانند کنگره استفاده کند و گزارش سیاسی ارائه دهد. اشاره به مک‌کارتیسم آخرین تلاش‌های ترامپ برای بازخوانی تاریخ بوده است و آمریکا منتظر رای نهایی هیات منصفه درخصوص مانافورت خواهد بود. او در این دادگاه متهم به تقلب و فرار از مالیات است. برخی شنیده‌ها حکایت از آن دارد که مولر به دادگاه اول مانافورت پیشنهاد ۶ ماه زندان داده است. درحالی‌که ترامپ در اوایل ماه جاری از مقایسه مانافورت با آل‌کاپون ناراحت شده بود اما به‌نظر می‌رسد اتهام‌های مالیاتی جدی به وی وارد است.