پاپ طی سفر به آمریکا کوشید تا خود را در ورای این اتفاقات بنشاند اما ویگانو اسباب دردسر برای او شد. «دانیل برک» در تحلیل ۲۸ اوت برای سی‌ان‌ان، نوشت: «واتیکان – که می‌کوشید میان پاپ و دیویس فاصله بگذارد- ناراحت شد. دو سال بعد، فرانسیس استعفای ویگانو را به آرامی پذیرفت.»

یکشنبه ۴ شهریورماه بار دیگر نام ویگانو سر زبان‌ها افتاد.

او در نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای پاپ فرانسیس را به نادیده گرفتن هشدارهایش در مورد کاردینال «تئودور مک کاریک» متهم ساخت که از ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ رهبری کلیسای اسقفی اعظم در واشنگتن را بر عهده داشت. به دستور فرانسیس، مک کاریک هم ماه گذشته به‌دلیل برخی اتهامات مربوط به آزار جنسی کودکان در سن ۸۸ سالگی استعفا کرد. اسقف ویگانو در نامه خود مدعی شده است که پاپ از حدود پنج سال پیش از ادعاهای مربوط به آزار جنسی یکی از کاردینال‌های سرشناس آمریکایی که اخیرا استعفای او را پذیرفته، خبر داشته است.

ویگانو نوشته است که در سال ۲۰۱۳ به پاپ فرانسیس اطلاع داده که کاردینال تئودور مک‌کاریک با اتهامات گسترده آزار طلبه‌های رده پایین و کشیش‌های کلیسا روبه‌رو است. اسقف ویگانو هیچ سند و مدرکی برای اثبات ادعای خود درباره مکالمه سال ۲۰۱۳ با پاپ ارائه نداده است. ویگانو از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به‌عنوان سفیر واتیکان در واشنگتن خدمت کرده است. در هر حال، «دانیل برک»، در تحلیل خود در سی‌ان‌ان می‌نویسد: «ویگانو می‌گوید پاپ فرانسیس محدودیت‌هایی را که بر مک کاریک در دوران پاپ بندیکت شانزدهم وضع شده بود، برداشت.» ویگانو معتقد است که فرانسیس باید اشتباه خود را بپذیرد. او باید الگویی برای کاردینال‌ها و اسقف‌ها باشد. این جنجال درحالی است که پاپ در سفر به ایرلند مجبور به عذرخواهی شد. سوءاستفاده و آزار جنسی کودکان از سوی اسقف‌ها از استرالیا تا ایرلند و پنسیلوانیا را شامل می‌شود. پاپ فرانسیس در سفر بازگشت، وقتی از او در مورد اتهامات ویگانو پرسیده شد، سکوت اختیار کرد. او گفت: «یک کلمه در این رابطه نمی‌گویم. معتقدم شما توانایی علمی روزنامه‌نگارانه دارید تا به نتیجه روشن برسید.»  تحلیلگر سی‌ان‌ان می‌نویسد جست‌وجوی روزنامه نگاران و سکوت پاپ، نامه ویگانو به آزمونی سخت برای واتیکان می‌ماند. بسیاری از کاتولیک‌های محافظه‌کار می‌گویند پاپ باید برود. کاتولیک‌های لیبرال، این اسقف اعظم را به «کودتا علیه پاپ فرانسیس» که «رئیس» او محسوب می‌شود متهم می‌کنند.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اسقف اعظم فعلی واشنگتن هم پیشنهاد داده که مدت زمان حضور ویگانو در آمریکا هم باید مورد بررسی قرار گیرد. «جان الن»، تحلیلگر واتیکان سی‌ان‌ان، می‌نویسد یادداشت‌های سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که ویگانو در آن سال خواسته بود که شواهد برای تحقیق در مورد اسقف سابق سنت پاول و میناپولیس از بین برده شود تا تحقیقات به سرانجام نرسد. بنابراین اگرچه ویگانو مدعی است که نامه‌ای به فرانسیس فرستاده و همه چیز را با او در میان گذاشته و در نهایت خواستار استعفای او شده است، اما شخص او از کارنامه درخشانی برخوردار نیست. چه بسا او نیز به زودی با افشا شدن اسنادی مجبور به استعفا شود.

اکنون در میان کلیساهای کاتولیک «ولوله‌ای» افتاده و هر یک دیگری را متهم می‌کند؛ برخی هم به حمایت از ویگانو برخاسته‌اند. بی‌جهت نیست که «برک» می‌نویسد اعتبار کلیسای کاتولیک مورد خدشه قرار گرفته و این کلیسا در معرض یک آزمون بزرگ قرار گرفته است.