هشدار شدیداللحن پنتاگون به عربستان

به گزارش سی‌ان‌ان، وزارت دفاع ایالات‌متحده هشدار داده است، در صورتی که ریاض نتواند ثابت کند در تلاش برای کاهش شمار تلفات غیرنظامی حملاتش در یمن است، واشنگتن آماده کاهش حمایت نظامی و اطلاعاتی‌اش از این کشور در یمن است. چنین رویکردی نیز پیش‌تر دولت اوباما داشت، اما با روی کار آمدن ترامپ کمک‌ها به ائتلاف عربی شتاب بیشتری به خود گرفت. حالا آمریکا می‌گوید در صورتی که عربستان تلاشی برای کاهش کشتار غیرنظامیان نداشته باشد، کمک‌های واشنگتن به ریاض کمتر خواهد شد.

این تهدید پس از حمله به اتوبوس مدرسه‌ای در جنوب حدیده یمن اوایل ماه اوت انجام شد که در پی آن ۴۰ کودک قربانی شدند. علاوه بر وزارت دفاع آمریکا، کنگره و گروه‌های حقوق بشری این کشور هم به عربستان در این زمینه هشدار دادند. برخی منابع خبری به سی‌ان‌ان اعلام کردند، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و فرمانده عملیات ارتش این کشور در خاورمیانه نسبت به حمایت آمریکا از حمله ائتلاف عربی در یمن و حملاتی که موجب کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شده، ابراز نگرانی کردند. مقامات در پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا در پیام‌های مستقیمی به عربستان خواستار تلاش برای کاهش شمار تلفات غیرنظامی حملات ائتلاف در یمن شدند. هنوز مشخص نیست که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا کاهش حمایت از عربستان به‌ویژه در زمینه سوخت‌گیری هواپیماهای عربستان در هوا و حمایت اطلاعاتی را به درخواست وزارت دفاع کشورش خواهد پذیرفت یا نه؟ این درحالی است که واشنگتن همچنان از اعتراف به اینکه به ائتلاف عربی درباره تعیین اهداف کمک می‌کند، سر باز می‌زند.

در دوره باراک اوباما، آمریکا فروش بمب‌های هدایت‌پذیر به عربستان سعودی را به‌دلیل نگرانی‌های حقوق بشری ممنوع کرده بود؛ اما در دوران ترامپ این بمب‌ها در اختیار عربستان سعودی قرار گرفت و به گفته کارشناسان، استفاده عربستان از این بمب‌ها در یمن فاجعه‌آفرین شده است.

تحلیلگران آمریکایی معتقدند، زبان وزارت دفاع این کشور از مرحله نصیحت عربستانی‌ها درمورد بهبودی عملیات و اقدامات ائتلاف فراتر رفته است؛ زیرا دریافته‌اند که زبان نصیحت کارساز نیست و اقدامات عملی در پی ندارد. پس از اینکه معلوم شد سلاح استفاده شده در حمله‌ به کودکان یمن ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین بوده، دولت ترامپ تحت فشار و انتقادهای تندی قرار گرفت. سخنگوی پنتاگون گفت: حوادث اخیر باعث شد فرماندهی ارتش آمریکا موضعی را اتخاذ کنند که براساس آن به عربستان و متحدانش در ائتلاف عربی برای دقت در عملیات‌ها و ممانعت از هدفگیری غیرنظامیان تذکر داده شود. منابع خبری به سی‌ان‌ان گفته‌اند که از نهم اوت جیمز متیس راسا درحال تحقیق روی پرونده سعودی بوده است. به همین منظور پنتاگون فردای حمله وحشیانه عربستان به کودکان یمنی تیمی از این وزارتخانه به دیدار مقامات عربستانی رفتند. در این جلسه مقامات آمریکایی به مقامات سعودی هشدار داده‌اند که در صورت عدم اصلاح رویه کمک‌های خود را کم خواهند کرد. درحالی‌که هنوز موضع ترامپ در این خصوص روشن نیست، اما این تیم به آنها گفته است که این موضع آمریکا به‌حساب می‌آید.

در این راستا کمیته حقوق کودکان سازمان ملل از عربستان خواست به قوانین انسانی و بین‌المللی حقوق بشر احترام بگذارد. رینات وینتر، رئیس این کمیته گفت: کشورهای عضو معاهده حقوق کودکان از جمله عربستان باید به تعهدات درباره احترام به حقوق‌بشر و قوانین انسانی بین‌المللی پایبند باشند. همچنین باید هیات تحقیقات بین‌المللی و مستقلی برای بازنگری در نقض‌های صورت‌گرفته در یمن تشکیل شود. وی بر لزوم اجازه دادن به انجام تحقیقات فراگیر و بی‌طرف درباره این حملات و محاکمه عاملان آن تاکید کرد. شورای امنیت ۱۰ اوت خواهان انجام تحقیقات شفاف درباره کشتار کودکان در صعده شده بود.