ادلب در ساعت حمله

اما همزمان با ساعت حمله، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توییتی هشدارآمیز به سوریه خواسته بود که دمشق بی‌پروا و بی‌محابا به ادلب حمله نکند. ترامپ در این توییت، نسبت به آنچه جلوگیری از فاجعه انسانی خوانده، هشدار داده و از دمشق و متحدان سوریه خواسته است خطایی فاحش مرتکب نشوند. اما با این همه رویترز در خبری به نقل از دیده‌بان حقوق بشر در سوریه اعلام کرد که از میانه‌های روز سه‌شنبه، جنگنده‌های روسی بمباران ادلب را آغاز کردند. در ۱۵ اوت نیز روس‌ها داخل و اطراف ادلب را بمباران کردند اما نیروهای سوری که در اطراف ادلب بودند، حمله زمینی نکردند. منابع مخالفان سوری می‌گویند روسیه در حمله ۱۵ اوت پایگاه شورشی‌ها در جسر الشغور را هدف قرار داده بود. در همین حال منابع میدانی گفته‌اند ارتش سوریه تجهیزات سنگین خود را لب مرز ادلب مستقر کرده است.

توییت ترامپ در حالی مطرح می‌شود که ترکیه رایزنی‌های سیاسی خود را با گروه النصره آغاز کرده است. ترکیه قصد دارد پیش از اینکه جنگی سنگین آغاز شود، النصره را مجبور به پذیرش شرایط صلح کند. شورشیان مسلح ادلب اما جزو شورشیانی به حساب می‌آیند که حاضر به صلح با دمشق نشدند. در این زمینه منابع خبری اعلام کرده‌اند که آنکارا از النصره خواسته است منحل شود و تحت حمایت گروه‌های ذی‌نفوذ آنکارا در‌آید. ترکیه از هفته گذشته جبهه النصره را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. این در شرایطی است که این گروه از ابتدای شروع بحران تحت حمایت آنکارا قرار داشته است.

همزمان نیروهای کرد سوریه اعلام کردند، در درگیری ادلب مشارکت نخواهند کرد. شورای سوریه دموکراتیک، شاخه سیاسی نیروهای سوری دموکراتیک مشارکت در درگیری ادلب را رد و اعلام کرد، تنها به تامین امنیت مناطق تحت کنترل خود به خاطر احتمال نفوذ تروریست‌ها اکتفا می‌کنند. حکمت حبیب، عضو شورای ریاستی نیروهای سوری دموکراتیک گفت: نیروهایمان هیچ مشارکت رسمی در عملیات نظامی ادلب نخواهند داشت و نقش ما حفاظت از مناطق آزادشده و ممانعت از بازگشت دوباره گروه‌های تروریستی به سمت این استان و به ویژه به سمت عفرین خواهد بود. وی احتمال داد ترکیه در صورت تحت فشار قرار گرفتن از سوی نیروهای سوریه و روسیه فرار گروه‌های شورشی به عفرین را تسهیل کند.

منابع داخلی سوریه اعلام کرده‌اند نوعی نگرانی از رفتار ترکیه در ماجرای ادلب دارند. رسانه‌های مخالفان دولت سوریه اعلام کردند: تعدادی از نیروهای ویژه ترکیه در نقطه نظارتی این کشور در شهر مورک، واقع در ۲۷ کیلومتری شمال حماة، مستقر شده و یک کاروان نظامی آنکارا متشکل از ۳۰ خودروی زرهی سنگین و دیگر تجهیزات نظامی وارد ادلب شده و با همراهی ده‌ها نظامی ترک به مورک منتقل شدند. ترکیه از آغاز ۲۰۱۸، ۱۲ نقطه نظارتی را در مرزهای منطقه کاهش تنش براساس توافق‌های مذاکرات آستانه میان ترکیه، ایران و روسیه ایجاد کرده و از اواسط ماه میلادی گذشته با تجهیزات نظامی از جمله تانک‌های پیشرفته این نقاط را تقویت کرده است. روزنامه عکاظ سوریه اما در گزارشی نوشت دیگر حمله به ادلب مد نظر نیست. بنا به نوشته این روزنامه ترکیه قرار است از طریق رایزنی با گروه التحریر الشام (النصره سابق)، آنها را مجاب کند تا سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را تحویل دهند و به این ترتیب ترکیه اداره این شهر را تا زمانی که راه حل قطعی به دست آید، در دست گیرد.

با این حال روزنامه ایندیپندنت از هشدار ترامپ به سوریه نوشت و از اسد در توییت خود خواست که به ادلب حمله نکند. این در حالی است که حضور نیروهای سوری پشت مرزهای ادلب سنگین‌تر شده است. استفان دی مستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز خواسته است سوریه به ادلب حمله نکند. وزیر خارجه آلمان نیز پیش‌تر خواستار توقف اعزام نیروهای سوریه به ادلب شده بود. به ادعای وی مداخله نظامی در ادلب راه را برای راهکار سیاسی خواهد بست.

بشار اسد اما گفته است که برای بازگشت آرامش به سوریه باید آخرین پناهگاه تروریست‌ها در شمال این کشور بازپس گرفته شود. در این شرایط اما روسیه و سوریه می‌گویند کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا، پیش از عملیات بازپس‌گیری ادلب، به دنبال حمله به سوریه بوده‌اند. سوری‌ها می‌گویند که آمریکا قصد دارد مانع تسلط دمشق بر همه اراضی سوریه شود.  آمریکا و فرانسه مدعی شده‌اند خطر حمله شیمیایی در سوریه وجود دارد و هشدار داده‌اند که در این صورت به سوریه حمله خواهند کرد. روسیه نیز پیش‌تر هشدار داده بود که خطر حمله شیمیایی در سوریه وجود دارد اما مسکو بر این باور است که مخالفان دمشق به دنبال استفاده از این نوع سلاح‌ها هستند.

ادلب بهشت تروریست‌ها

ادلب در شمال غرب سوریه واقع شده است. این مهم‌ترین پایگاه باقی‌مانده در دستان تروریست‌های خارجی است که در این راستا اسد قسم خورده است هر وجب از خاک سوریه را که در دستان تروریست‌ها باشد، بازپس خواهد گرفت. این شهر پیش‌تر مرکز کشاورزی بوده و رونق بسیاری نیز داشت. این شهر که جزو شهرهای باستانی سوریه به حساب می‌آید سه میلیون جمعیت داشت که در پی شروع بحران در سوریه بیشتر مردمان ساکن از آن کوچ کردند و گفته می‌شود جمعیت ادلب به ۷۵۰ هزار نفر رسیده است. ادلب جزو نخستین استان‌هایی است که اعتراض‌ها را به سمت فاز مسلحانه برد و به یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مخالفان و تروریست‌های خارجی تبدیل شد. پیش‌تر این گروه‌های تروریستی با محاصره شهرهای کفریا و الفوعه که شهرهایی شیعه‌نشین هستند تراژدی خلق کرده بودند. در این شهر بیش از ۹۹ گروه تروریستی وجود دارد که از شناخته‌شده‌ترین این گروه‌ها می‌توان به فتح الشام، جیش الاسلام، احرار الشام، الجبهه الشامیه، جیش المجاهدین و جیش التحریر اشاره کرد. برخی البته می‌گویند تعداد گروه‌های تروریستی که در این استان پناه گرفته‌اند بیشتر از ۹۹ است اما این گروه‌ها از مهم‌ترین‌ها به حساب می‌آیند.