جنبش بنن در اروپا

به موجب آن بنن در سراسر قاره اروپا به آنها کمک می‌کند تا در انتخابات بهاری، پارلمان اتحادیه اروپا را به‌دست گیرند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سخنگوی وزیر کشور ایتالیا تایید کرده است که ماتئو‌سالوینی، وزیر کشور و رهبر حزب ضدمهاجرتی شمال، به جنبشی ملحق شده که موسس آن استیو بنن است. سالوینی که با حضور در قدرت نیز معروف‌تر شده است می‌تواند به‌عنوان عاملی عمل کند که به اقدام بنن در اروپا مشروعیت دهد و او با قدرت بتواند یاریگر اروپاستیزان باشد.

در مصاحبه‌ای که روز جمعه در رم صورت گرفت، استیو بنن گفت که او و سالوینی بیش از یک ساعت مذاکره داشته و در ارتباط با ظهور اتحادیه جدید در بروکسل و تعلق فضای فیزیکی به رهبران دست‌راستی و پوپولیست‌ها گفت‌وگو کرده‌اند. آنها قصد دارند تا با همکاری سایر گروه‌های دست‌راستی متحدانی برای خود دست و پا کنند. این دو همچنین از تشکیل یک بلوک برای پیروزی در انتخابات ماه مه خبر دادند و گفتند به همین منظور قرار است از متخصصان در حوزه‌های نظرسنجی، تحلیل داده‌ها و تبلیغات پیامکی استفاده و به موازات آن نیز اتاق‌های واکنش سریع تاسیس کنند. پارلمان اروپا دارای قانون‌گذارانی است که قدرت قانونی دارند تا در حوزه‌هایی مانند بودجه و غیره نظارت داشته باشند و افراد اتحادیه‌های تشکیل شده در پارلمان می‌توانند یک نفر را به به‌عنوان یک رهبر سیاسی برای قاره انتخاب کنند.

با این حال بسیاری از تحلیلگران سیاسی شک دارند که یک کارزار خیلی قوی از دست‌راستی‌ها در قاره تشکیل شود که بتواند مرزها را از بین ببرد، اما بنن اعتقاد دارد که اروپا نیز مانند ایالات‌متحده که در سال ۲۰۱۶ دچار تحول شد، آماده تغییر فاز است. بنن می‌گوید آنها یک بافت مرتبط تشکیل خواهند داد و به رقابت با جبهه مخالف که امانوئل مکرون قرار دارد، خواهند رفت و او رئیس‌جمهوری فرانسه را رقیب اصلی خود می‌داند. در این پروژه همکاران بنن به شکل شگفت‌آوری موافق این نظر هستند. میشل مدریکامن، مدیر اجرایی بنن در این سازمان جدید می‌گوید: حقیقت این است که ما سالوینی را در این هیات داریم که می‌تواند عامل اتحاد پوپولیست‌ها در سراسر قاره شود. در جلسه‌ای که اخیرا بنن با سالوینی برگزار کرده است، جف کوایتنز، تاجر سابق هالیوود و شریک بنن که مدیری قدرتمند و با استعداد است، نیز حضور داشت.  

روز جمعه، جورجیا ملونی، یکی دیگر از سیاستمداران برجسته دست‌راستی ایتالیایی و از رهبران برادران ایتالیا در جلسه بنن حضور داشت. او تصریح کرد که هفته گذشته نیز جلسه‌ای در ونیز داشته‌اند و همین صحبت‌ها رد و بدل شده است. خانم ملونی، گفت که انتظار دارد او نیز به‌طور رسمی به شبکه بنن در اروپا بپیوندد و در تاریخ ۲۱ و ۲۲ سپتامبر سخنرانی کند. سالوینی به‌عنوان قهرمان پوپولیست‌ها ظاهر شده است و دشمن سرسخت لیبرال‌ها در ایتالیا و سراسر اروپا به‌حساب می‌آید و گفته که قصد دارد کشتی‌های حامل مهاجران را از سواحل اروپا دور کند. بنن و مدریکامن تشریح کردند که سالوینی نسبت به این پروژه بسیار اشتیاق دارد و تمایل دارد که رهبران پوپولیست سراسر اروپا چه در مجارستان و چه در اتریش، هلند، فنلاند یا دانمارک، همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

مدریکامن می‌گوید: از او سوال کردم آیا می‌خواهی ملحق شوی؟ او گفت: بله. از او پرسیدم آیا او در اولین جلسه سخنرانی خواهد کرد؟ او گفت: بله. از او پرسیدم که آیا احساس می‌کنی که باید تمام پوپولیست‌های اروپایی را زیر یک چادر گرد هم بیاوری او گفت: بله. او پشت‌سر هم سه «بله» گفت. ماه گذشته در میلان، سالوینی با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان دیدار کرد و آنها درباره دور کردن مهاجران از سواحل اروپایی اتحاد و هم‌عقیدگی از خود نشان دادند و این مساله او را تبدیل به چهره اصلی پوپولسیت‌های اروپا کرده است. سالوینی پس از جلسه میلان گفت: «ما قصد داریم کمیسیون اروپا را تغییر دهیم. ما می‌خواهیم از مرزهایمان دفاع کنیم. ما می‌خواهیم با سیاست مهاجرپذیری که از سوی مکرون دنبال می‌شود، مبارزه کنیم.»

اوربان هم تصریح کرد: «انتخابات اروپا در پیش است. ما باید خیلی چیزها را تغییر دهیم.»

او ادامه داد: «دو جبهه در قاره سبز وجود دارد. یک جبهه به رهبری مکرون است که مشخصا طرفدار مهاجرت‌پذیری قاره است و در دیگر جبهه کشورهایی قرار دارند که به‌دنبال حفاظت از مرزها هستند. ایتالیا و مجارستان به این جبهه تعلق دارند.»

یاران بنن از جمله جان مک‌لفلین و پت‌کادل که جزو تحلیلگران برجسته آمریکایی هستند ممکن است در این پروژه یاریگر وی باشند. گفته می‌شود مک‌لفلین احتمالا به اوربان و کادل به راست‌گراهای لهستان یا هر کسی که نیاز به کمک داشته باشد، مشورت دهند. بنن گفت در جلسه روز جمعه با سالوینی، او دست به مقایسه زده و گفته است کسانی در آمریکا بودند که راه ترامپ را تخریب کردند و ممکن است برخی در اروپا نیز بخواهند سالوینی را این‌گونه متوقف کنند. او همچنین از مقاله بی‌نام و نشان در نیویورک‌تایمز مثال آورده که در آن اشاره شده است به بهانه ثبات در کشور، به‌دنبال محدود کردن ترامپ هستند. بنن تحقیقات اخیر را که در ایتالیا علیه وزیر کشور به راه افتاده است، موردی شبیه ترامپ دانست که می‌تواند خطری بالقوه به‌حساب آید. او همچنین به سالوینی که اخیرا مانند موسولینی لیبرال‌ها را مورد نقد قرار می‌دهد گفت: کسانی هستند که قصد دارند مانع کارت شوند یا همچون ژولیوس‌سزار، وی را به بهانه اینکه خطری برای ثبات کشور است بکشند.

مدریکامن می‌گوید که با این تز صددرصد موافق است.

در هفته‌های اخیر، دادستان‌های سیسیلی، تحقیقاتی را درخصوص سالوینی آغاز کرده‌اند که آیا وی با نپذیرفتن کشتی پناهجویان مرتکب جرم شده است یا نه. در این هفته، دادگاه جنوا اجازه داد تا بخشی از دارایی‌های حزب سالوینی به بهانه گم شدن ده‌ها میلیون یورو مسدود شود و پرونده‌ای دیگر نیز در این منطقه علیه او به راه افتاده است. سالوینی اما می‌گوید که این اقدامات به منظور منحرف کردن افکار صورت می‌گیرد. سالوینی با بنن توافق کرد تا کارزارهای انتخاباتی را با همان قدرتی که در انتخابات ۲۰۱۶ در آمریکا کار کرده است، اداره کنند. بنن می‌گوید: این زمانی است که پوپولیست‌ها می‌توانند قدرت را در دست گیرند.