معترضان می‌گویند سیاست‌های باز آنگلا مرکل در مورد پذیرش پناهجویان و مهاجران طی سال‌های اخیر، دلیل وقوع خشونت‌های خیابانی‌‌ است. آنها تازه‌واردان از کشورهایی مانند افغانستان، سوریه، عراق، کشورهای آفریقایی و دیگر کشورها را عامل برخی ناهنجاری‌ها و خشونت‌ها می‌دانند. راهپیمایی در «کوتن» تازه‌ترین نمونه از اعتراضات اخیر در شرق آلمان در هفته‌های اخیر است.

 هرچند تجمع راست‌گرایان خود در مواردی با خشونت همراه شده‌ است؛ گزارش‌هایی از آزار و اذیت شهروندان، مجبور کردن آنها به ارائه کارت شناسایی یا حمله به پناهجویان و حتی نوجوانان منتشر شده‌است. یکی از دانشگاه‌های کوتن روز یکشنبه از دانشجویان خود خواسته بود از حضور در مناطقی که به گفته این دانشگاه «ممکن است محل وقوع تظاهرات خشونت‌بار باشد» خودداری کنند. شماری، تقریبا به اندازه تعداد راهپیمایان، مامور پلیس، در خیابان‌های شهر حضور داشتند. در سطح شهر خودروهای آب‌پاش مستقر شده بود و نزدیک به ۵۰۰ تن از مخالفان راست‌گرایان نیز تجمع مستقلی برپا کردند. پلیس می‌گوید تظاهرات در این شهر ۲۶ هزار نفری عموما بدون خشونت برگزار شده‌است. هفته پیش گروه‌های راست‌گرا، از جمله گروه «پ‌‌گ‌ی‌د‌ا» پس از کشته‌شدن یک جوان ۲۲ ساله آلمانی در کوتن، خواستار برگزاری تظاهرات شدند.

پلیس می‌گوید این جوان که مشکلات قلبی داشت، می‌خواست در جریان درگیری گروهی از مهاجران افغان دخالت کند. در جریان واقعه مشتی به‌صورت او می‌خورد و او به‌دلیل ایست قلبی جان خود را از دست می‌دهد. دو جوان افغان ۱۸ و ۲۰ ساله نیز بازداشت شده‌اند. مقام‌های انتظامی و امنیتی آلمان نگران وقوع درگیری‌های فیزیکی و خشونت‌ها، مانند آنچه ماه پیش در پی کشته‌شدن یک مرد ۳۵ ساله در شهر کمنیتس (ایالت زاکسن) رخ داد، بودند. دو مرد، یکی سوری و دیگری عراقی، در پی قتل مرد ۳۵ ساله با چاقو، بازداشت شده‌اند و پلیس در جست‌وجوی مهاجر دیگری‌ است. طی دو روز گذشته گزارش‌هایی از حمله به یک نوجوان ۱۷ ساله افغان، سه شهروند سومالیایی یا بازداشت افرادی که بدون مجوز در خیابان‌ها از مردم «بی‌شباهت به آلمانی‌ها» کارت شناسایی می‌خواستند، منتشر شده ‌است.