تعبیر خواب رهبران شوروی

به نوشته نیویورک‌تایمز در ماه نوامبر ترامپ نیز از هیچ‌یک پیروزی ساخت که روسیه در این زمینه وی را یاری کرد و پرچم بزرگ تری برافراشته شد و این با‌ر این پرچم در پل یادبود آرلینگتون در واشنگتن به اهتزاز در آمد که روی آن عکسی از باراک اوباما قرار داشت و زیر آن به رنگ قرمز نوشته شده بود: خداحافظ قاتل. پلیس هیچ‌وقت نفهمید که چه کسی این پرچم را در آنجا نصب کرده بود اما سرنخ‌هایی در این زمینه وجود دارد. اولین تصاویر روی صفحات کاربری‌هایی مانند «LeroyLovesUSA»، ظاهر شد که بعد مشخص شد این کاربری‌ها جعلی و تقلبی بوده و این صفحات از سن‌پترز‌بورگ روسیه هدایت می‌شده‌اند تا بر رای آمریکایی‌ها تاثیر بگذارند.

در این شرایط به‌نظر می‌رسید که کرملین توانسته است به خاک نیویورک و واشنگتن خود را برساند. این پرچم‌ها ممکن است به‌عنوان نماد بصری پیروزی روسیه در خاک آمریکا در تاریخ انتخابات آمریکا به ثبت برسد.   برای بسیاری از آمریکایی‌ها داستان رابطه ترامپ و پوتین در دو سال گذشته به کرات تکرار شده است و هربار هم نام‌هایی جدید از دل این داستان بیرون می‌آید. ابعاد آنچه رابرت مولر، بازرس ویژه دادگستری آمریکا درحال تحقیق از آن است هنوز مشخص نیست و چه بسا ممکن است اسم‌ها یا رابطه‌هایی جدید از این داستان بیرون بیاید. توییتر ترامپ مدام از این داستان به‌عنوان جعل واقعیت یا شکار جادوگر یاد می‌کند و می‌گوید که آنها با مطرح کردن این داستان در پی بی‌اعتبار کردن پیروزی‌اش در انتخابات آمریکا هستند.

اما اگر سوار قطار زمان شوید و به سال ۲۰۱۶ بازگردید ردپاهای برجسته‌ای از روسیه در انتخابات آمریکا پیدا خواهید کرد که در دهه‌های آتی وجوه بارزتری از آن افشا خواهد شد. با توجه به عناد شخصی پوتین با آمریکا، او از ابزار دولتی و خصوصی استفاده کرده است تا در سیاست‌های داخلی آمریکا دخالت کند. از جمله اینکه نفرات پوتین به انحای مختلف سعی کرده بودند تا با اعضای با نفوذ تیم ترامپ ارتباط خوبی بگیرند.  برای بسیاری از آمریکایی‌ها ممکن است که مداخله روسیه یک حمله غافلگیرکننده به‌نظر برسد، مانند آنچه در پرل هاربر به‌وقوع پیوست اما این‌بار این حمله توسط روسیه رخ داده است. برای پوتین این یک تصفیه حساب با آنچه سال‌ها اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا علیه روسیه می‌خواند، بوده است.

البته این اقدام برای پوتین موفقیت‌آمیز بود، چراکه ترامپ جایگاه ریاست‌جمهوری در این کشور را به ستایش‌کننده‌اش تقلیل داده است. ترامپ در انتخاباتی با حاشیه فراوان پیروز شد، انتخاباتی که با نفوذ به ایمیل‌های حزب دموکرات شروع شد و پیام‌های ضدکلینتون آن نیز بارها و بارها در فضای مجازی منتشر شد و ایمیل‌های هیلاری کلینتون نیز توسط ویکی‌لیکس منتشر شد و روسیه نیز آشکارا در هدایت جریان انتخابات نقش داشت، هر چند ترامپ این مساله را رد می‌کند.  درحالی‌که ترامپ در بهار سال ۲۰۱۶ به‌عنوان نامزد مطلوب جمهوری‌خواهان ظاهر شد، عملیات روسیه در سه فاز آغاز شد. ابتدا هک کردن و نشت اطلاعات حزب دموکرات، فریب افکار عمومی از طریق کاربری‌های جعلی در توییتر و فیس‌بوک و حمایت از همکاران کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ.  به این ۱۰ روز در ماه مارس توجه کنید. در پانزدهم مارس سال ۲۰۱۶، ترامپ در ۵ رقابت ابتدایی پیروز شده بود و قدم‌های نهایی را برای پیروزی در میان جمهوری‌خواهان طی می‌کرد و خود را در آستانه تبدیل به یک داستان بزرگ سیاسی قرار داد.  در همان روز در مسکو، یک هکر روسی به نام ایوان یرماکوف که جزو کهنه‌سربازان و از افسران اطلاعاتی این کشور به حساب می‌آید، یک سازمان مخفی به نام «واحد ۲۶۱۶۵» تشکیل داد که وظیفه آن حمله به سایت مرکزی کمیته ملی دموکرات‌ها بود.  در سن‌پترزبورگ افسران اطلاعاتی به‌طور مرتب پست‌هایی را به‌عنوان ساکنان آمریکا روی توییتر و فیس‌بوک ارسال می‌کردند که این پست‌ها عمدتا حمله به هیلاری کلینتون و بعضا به حزب دموکرات بود.  در ۲۱ مارس همان سال در واشنگتن، ترامپ برای نخستین‌بار از تیم سیاست خارجی خود رونمایی کرد که عمده چهره‌های مطرح شده جزو کسانی بودند که رابطه بسیار خوب و گرمی با روسیه داشتند و از اصول ارتدوکسی جمهوری‌خواهان به دور بودند. در همین شرایط واحد ۲۶۱۶۵ به حملات خود علیه سایت مرکزی حزب دموکرات ادامه داد و توانست افزون بر ۵۰ هزار ایمیل را از کارزار انتخاباتی هیلاری کلینتون سرقت کند.  در بیست و چهارم ماه مارس یکی از اعضای تیم سیاست خارجی ترامپ به نام جورج پاپادولوس در یک کافه در هتلی در لندن به دیدار زنی روس رفت که خود را خواهرزاده پوتین معرفی کرده و گفته بود که قصد کمک به ترامپ را دارد و خواستار برگزاری یک دیدار بین ترامپ و پوتین شده بود.

مشاور سیاست خارجی ترامپ و این زن هفته‌ها بعد نیز همچنان با یکدیگر پیغام رد و بدل کردند. حالا پاپادولوس می‌گوید که مطمئن نیست پیغام‌هایی که وی رد و بدل کرده است با همان زنی باشد که در هتل دیدار داشته است.  مداخله روسیه اساسا یک سرقت آشکار از کمپانی‌هایی مانند فیس‌بوک و توییتر بوده، یک تاثیرگذاری روی احساسات شهروندانی بوده است که به‌دنبال مسائل نژادی و مهاجرت بوده‌اند و روس‌ها از طریق افراد ساده‌لوح یا نه چندان ساده‌لوح تیم ترامپ توانستند به اهداف خود برسند. ماموران و هکرهای روسیه شاید به سختی به ۱۰۰ نفر برسند اما آنها توانستند روی میلیون‌ها رای آمریکایی‌ها تاثیرگذار ظاهر شوند.

روس‌ها یا نیروهای مظنون به ارتباط با روسیه، شامل الیگارش‌ها، دیپلمات‌ها، افسران نظامی سابق و مداخله‌گران در سایه ده‌ها بار با نیروهای کمپین انتخاباتی ترامپ ارتباط برقرار کردند. آنها به توییتر، فیس‌بوک و ایمیل دسترسی پیدا کردند. آنها از طریق موسسات مورد وثوق ترامپ از جمله موسسات آموزشی گمنام، گروه‌های کهنه‌سربازان و انجمن ملی اسلحه آمریکا با تیم ترامپ ارتباط برقرار می‌کردند.  آنها با اعضای تیم ترامپ در لندن، مسکو، نیویورک و لوییس‌ویل دیدار داشتند و یکی از آنها حتی مدعی شد که می‌تواند هیلاری کلینتون را به کثافت بکشاند.  در ماه ژوئن و ماه مه، به تنهایی، اعضای تیم ترامپ چهار بار با مداخله‌گران یا افسران روسی دیدار داشتند. پس از هر بار ملاقات نیز به‌نظر می‌رسد اعضای تیم ترامپ از دیدار و مبادله با روس‌ها بسیار مشعوف و راضی بوده‌اند.  در این میان موضع ترامپ نیز در ارتباط با پرونده روسیه به مرور تکامل پیدا کرده است: ابتدا گفت که هیچی نبوده، بعد گفت که این دیدارها تبانی به‌حساب نمی‌آید و حالا نیز می‌گوید که هر پرونده‌ای از تبانی جرم به‌حساب نمی‌آید. اما در واکاوی لغات، توطئه یک اصطلاح فنی قانونی است که در اینجا به روسیه اشاره دارد که قوانین آمریکا را نقض کرده و کامپیوتر افراد مهمی در سیاست آمریکا را هک و به‌رغم ممنوعیت کمک‌های خارجی در انتخابات آمریکا، به کارزار انتخاباتی ترامپ کمک کرده است.

اینکه ترامپ یا هر کدام از اعضای تیم ترامپ با روس‌ها در این زمینه همکاری کرده‌اند سوال اساسی برای رابرت مولر به‌حساب می‌آید. این درحالی است که مولر پیش‌تر نام ۲۶ روس را اعلام کرده که به صراحت در انتخابات آمریکا دخالت داشته‌اند و از میان نام‌های آمریکایی نیز تاکنون نام افرادی مانند پاپادولوس، مایکل فلین، مشاور سابق ارشد امنیت ملی ترامپ، پال مانافورت، رئیس سابق کارزار انتخاباتی ترامپ، ریک گیتس، معاون او و مایکل کوهن، وکیل شخصی دونالد ترامپ مطرح شده است که هر کدام در یک پرونده گناهکار شناخته شده‌اند.  البته هیچ‌کدام از این پرونده‌ها هنوز قطعات پازل تئوری توطئه را تکمیل نمی‌کند. بسیاری از این افراد بر این امید بودند در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات نشود، در عوض در فردای انتخابات می‌توانند رابطه تجاری خود را با روس‌ها تقویت کنند و از دل این ماجرا دست به پول‌سازی بزنند. مثلا در یک ایمیل از مانافورت، عنوان «خاویار سیاه» دیده شده که در محتوای آن ابراز امیدواری شده است که وی بتواند با یک الیگارش روس به یک توافق تجاری جدید برسد.  نینا خروشچف، استاد امور بین‌الملل در دانشگاه نیویورک و نوه نیکیتا خروشچف رهبر سابق شوروی می‌گوید: آنچه روسیه از طریق خوش‌شانسی محض و البته با کمی خلاقیت به‌دست آورد این بود که وی توانست برتری محض آمریکا را زیرسوال ببرد و جایگاه روسیه را در دنیا نشان دهد.  خروشچف ادامه داد: این عملیات به شما آمریکایی‌ها نشان داد که شما حرامزاده‌ها نیز می‌توانید مانند بقیه ما گند بزنید و پوتین نیز رویایی را که توسط رهبران شوروی دنبال می‌شد در عمل به واقعیت تبدیل کرد و فکر می‌کنم این عملیات توسط جانشین‌های کا.گ.ب به مدت طولانی به‌عنوان یکی از پیچیده‌ترین و موفق‌ترین عملیات برون‌مرزی روسیه مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.