پایان وضعیت جنگی در مرز دو کره

پایان جنگ اعلام شد، آن هم زمانی که امیدها پس از کنار کشیدن آمریکا از مذاکره با کره‌شمالی کمرنگ‌تر شده بود. اما «این» و «اون» رهبران دو کشور کره‌جنوبی و شمالی در یک بیانیه تاریخی پایان جنگ دو کشور را اعلام کردند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این بیانیه می‌تواند یخ‌های مذاکره بین دو کشور آمریکا و کره‌شمالی را آب کند و مجددا قطار مذاکرات از نو ریل‌گذاری شود و مسیر تازه‌تری را طی کند. مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد که رهبر کره‌شمالی بارها گفته است که تاسیسات هسته‌ای خود را برخواهد چید. با این حال رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا منظور رهبر کره‌شمالی از پایان جنگ همان پایان تخاصم بین دو کشور است گفت که من مطمئنم منظور وی از پایان جنگ همانی است که در ذهن من نیز است. رویترز نیز در گزارشی نوشت: به‌نظر می‌رسد کیم‌جونگ‌اون و مون‌جائه‌این، قصد دارند روند غیرهسته‌ای شدن پیونگ‌یانگ را شتاب ببخشند تا ثبات به شبه‌جزیره کره باز گردد. کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، روز سه‌شنبه با یکدیگر دیدار داشتند و بر ادامه تلاش‌ها به منظور غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره توافق کردند. سفر مون‌جائه‌این به کره‌شمالی با هدف بهبود روابط دو همسایه و شکست بن‌بستی انجام شد که در مذاکرات واشنگتن و پیونگ‌یانگ روی داده بود. مذاکرات رهبران دو کره که ساعت‌ها به طول انجامید، اوایل بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای پایان یافت. آنها در پایان گفت‌وگوهای خود با امضای بیانیه‌ای مشترک، بر تقویت روابط دو کره و تبدیل کردن شبه‌جزیره کره به «سرزمین صلح بدون سلاح هسته‌ای و تهدید هسته‌ای» تاکید کردند.

کیم‌جونگ‌اون اعلام کرد که در آینده نزدیک به سئول، پایتخت کره‌جنوبی سفر خواهد کرد. «این» نیز تصریح کرد که این سفر احتمالا در سال‌جاری میلادی برگزار خواهد شد مگر اینکه به دلیل «شرایط خاصی» به تاخیر بیفتد. «این» همچنین اعلام کرد که پیونگ‌یانگ موافقت کرده است تا «برای همیشه» سایت‌های آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را ببندد و به بازرسان بین‌المللی اجازه دهد  بر این روند نظارت داشته باشند. او افزود: کره‌شمالی آماده است تا در صورت مشاهده رفتاری مناسب از سوی آمریکا، قدم‌های بیشتری در راستای غیرهسته‌ای کردن این کشور بردارد و از جمله اقدام به بستن رآکتور هسته‌ای یونگ‌بیون کند.

دو رهبر همچنین توافق کردند تا برای غیرنظامی کردن مرز مشترک میان دو کره، شماری از پست‌های بازرسی خود در مناطق مرزی را تعطیل و این منطقه را از تجهیزات نظامی تخلیه کنند. آنها اعلام کردند که قصد دارند در بازی‌های المپیک سال ۲۰۲۰ توکیو به‌طور مشترک شرکت و برای میزبانی المپیک سال ۲۰۳۲ میلادی نیز به‌طور مشترک اقدام کنند؛ ایده میزبانی مشترک المپیک ۲۰۳۲ هفته گذشته از سوی وزیر ورزش کره‌جنوبی مطرح شده بود. اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به دیدار رهبران دو کره و توافق‌های به دست آمده، در دو پیام توییتری از تصمیم کیم‌جونگ‌اون برای غیرهسته‌ای کردن شبه‌جزیره کره استقبال و از این اقدام به‌عنوان رفتاری قهرمانانه یاد کرد. او همچنین ایده میزبانی مشترک بازی‌های المپیک سال ۲۰۳۲ میلادی توسط دو کره را خیلی هیجان‌انگیز توصیف کرد.

با این حال روند مذاکراتی که از چندی پیش بین واشنگتن و پیونگ‌یانگ آغاز شده، متوقف شده است و حالا این رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی است که با اعلام این خبر که «اون» آماده مذاکرات مجدد است، قفل موجود بین دو کشور را شکسته است. مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، روز پنج‌شنبه گفت که کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی خواهان ملاقات دیگری با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا است. مون‌جائه این درباره دیدار خود با رهبر کره‌شمالی گفت: محور اصلی مذاکرات در نشست سه روزه با کیم‌جونگ‌اون درباره چگونگی شکستن بن‌بست و شروع دوباره مذاکرات بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن بود.

رهبر کره‌شمالی روز پنج‌شنبه گفته بود، در صورتی که آمریکا اقدامات متقابلی انجام دهد، پیونگ‌یانگ آماده است در حضور کارشناسان خارجی تاسیسات کلیدی هسته‌ای و موشکی خود را برچیند. وی در همین زمینه به پایان دادن به فعالیت سایت تونگ‌‌چنگ‌ری، از مراکز کلیدی آزمایش موتور موشک‌های بالستیک و تاسیسات اتمی نیانگ‌بیان اشاره کرد. رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که روز پنج‌شنبه پس از بازگشت از دیدار رهبر کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ با خبرنگاران در سئول صحبت می‌کرد، گفت: کیم‌جونگ‌اون خواهان آن است که روند غیراتمی شدن خیلی سریع تکمیل و بر توسعه اقتصادی متمرکز شود. «این» اضافه کرده است که رهبر کره‌شمالی امیدوار است دیدار دوم با ترامپ در آینده نزدیک برگزار شود تا بتوان روند غیراتمی شدن را به‌سرعت پیش برد. روز گذشته مایک پمپئو وزیرخارجه ایالات‌متحده گفت که کشورش آماده است مذاکره با کره‌شمالی بر سر غیراتمی شدن پیونگ‌یانگ را هر چه سریع‌تر شروع کند.

وی اظهارات کیم‌جونگ‌اون درخصوص برچیدن سایت تونگ‌چنگ‌ری در حضور کارشناسان آمریکایی و بین‌المللی را قدمی رو به جلو دانست. پیش‌تر قرار بود که مایک پمپئو اواسط ماه اوت به کره‌شمالی سفر کند، اما آن زمان دونالد ترامپ این سفر را لغو و دلیل این تصمیم خود را عدم پیشرفت قابل توجه در مذاکرات با کره‌شمالی برای از بین بردن سلاح‌های اتمی در شبه‌‌جزیره کره عنوان کرد. پس از لغو این سفر، خبرگزاری رسمی کره‌شمالی به نقل از رهبر آن کشور اعلام کرد که پیونگ‌یانگ به روند غیراتمی شدن در شبه‌جزیره متعهد است. روز چهارشنبه نیز رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پس از دیدار با رهبر کره‌شمالی خاطرنشان کرد که پیونگ‌یانگ پذیرفته است تا برای غیر اتمی شدن گام عملی بردارد. ایالات‌متحده در نظر دارد تا روند غیراتمی شدن کره‌شمالی را تا ژانویه ۲۰۲۲ به اتمام برساند. البته در این میان برخی روزنامه‌ها به دیدار اخیر رهبران دو کره واکنش مثبتی نشان ندادند. از جمله روزنامه دست راستی فیگارو که عملکرد ترامپ و اون را یک ظاهرسازی خوانده است.

این روزنامه نوشت: از زمان نخستین دیدار رهبران دو کشور در سنگاپور که سه ماه از آن می‌گذرد، تاکنون هیچ‌ پیشرفتی در زمینه خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی صورت نگرفته است؛ این درحالی است که کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و دونالد ترامپ، همتای آمریکایی او هر یک به شیوه خود، استعداد ویژه‌ای در ظاهرسازی پیرامون روابط دو کشور در انظار عمومی دارند. چنانکه هر دو به مبادله پیام‌های دوستانه بین خود ادامه می‌دهند و خود را برای دومین نشست آماده می‌کنند. به نوشته این روزنامه از آنجا که تا حدود دو ماه دیگر، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در ایالات‌متحده آمریکا برگزار می‌شود، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، توافق با همتای کره‌ای خود را به مثابه موفقیتی تاریخی در سیاست خارجی این کشور وانمود می‌کند. از سوی دیگر، کیم‌جونگ‌اون نیز در پی توسعه اقتصادی کشور خود و خنثی کردن تهدیدهای جنگ هسته‌ای است. ترامپ دوست دارد تا پیش از انتخابات ماه نوامبر یک تضمین ظاهری از کیم‌جونگ‌اون بگیرد و آن را به‌عنوان برگ برنده برای انتخابات کنگره رو کند.