وزیرخارجه چین همچنین گفت: «اخیرا، برخی از نیروهای مشخص آمریکایی در داخل این کشور همچنان به مخدوش کردن نام چین ادامه می‌دهند و احساسات ستیزه‌جویانه ایجاد می‌کنند که تنها باعث بدتر شدن اوضاع بین دو کشور می‌شود.» این مقام چینی ادامه داد: اگر چنین اقداماتی ادامه یابد، باعث می‌شود تا روابط پکن و واشنگتن به ورطه سقوط بیفتد که نه به نفع این دو کشور و نه به نفع جامعه بین‌الملل است. وزیرخارجه چین افزود: پکن امیدوار است که آمریکا تغییر موضع داده و دو کشور بتوانند «درک درستی» از یکدیگر داشته باشند و از اظهارات منفی اجتناب کنند که تضمین‌کننده عدم انحراف از مسیر درست است. چین در هفته‌های اخیر از این نگران و خشمگین شده که آمریکا مبادرت به وضع تعرفه‌های سنگین بر کالاهای چینی کرده و در مقابل، به تایوان نیز تسلیحات نظامی می‌فروشد.

دیروز چهارشنبه (۴ مهرماه) روزنامه «چاینا دیلی» نیز در سرمقاله‌ای اعلام کرد که فروش تسلیحات آمریکایی به تایوان تنها باعث بدتر شدن روابط با چین می‌شود. این روزنامه انگلیسی زبان چینی در این سرمقاله می‌افزاید: «اکنون که دولت ترامپ با حالت تهاجمی به‌دنبال به چالش کشیدن منافع چین در زمینه‌های اقتصادی و نظامی است، از این در عجبیم که آیا واشنگتن خواهان وارد آوردن آسیب دائمی به روابط دو کشور است یا خیر. از آنجا که دولت ترامپ می‌کوشد تا تمام اصولی را که حاکم بر روابط دوجانبه است در تلاشی مایوس‌کننده و در راستای تامین اهداف خود از میان بردارد، چین نه تنها باید آماده بدترین وضعیت‌ها باشد، بلکه باید آماده پاسخ مناسب به تحریکات و تحرکات آمریکا هم باشد.»

در هر حال، در این دیدار هنری کیسینجر نیز اظهار کرد که از توسعه طولانی‌مدت روابط بین پکن و واشنگتن استقبال می‌کند. وی افزود: «دو طرف نیاز به بازنگری در این روابط از منظری گسترده‌تر دارند و تقویت همکاری برای پاسخگویی به بسیاری از مشکلات منطقه و جهان و چالش‌های جهانی ضروری است.» کیسینجر اشاره کرد، موضع خصمانه و اظهارات مطرح شده در حق چین در آمریکا منعکس‌کننده دیدگاه اکثریت آمریکایی‌ها نیست و چین و آمریکا دیدگاه‌های مختلفی درباره مسائل جهان دارند، اما نمی‌توانند در رویارویی قدمی بردارند، این به نفع دو طرف نیست.

فروش سلاح به تایوان

وزارت امور خارجه آمریکا فروش قطعات یدکی جنگنده‌های اف ۱۶ و سایر جنگنده‌ها به ارزش ۳۳۰ میلیون دلار به تایوان را تصویب کرد. رویترز در گزارشی دیگر در ۲۵ سپتامبر نوشت: فروش تجهیزات نظامی آمریکا به تایوان بر وخامت روابط میان دو کشور افزوده است. البته تایوان هنوز باید جزئیات مربوط به این خرید تجهیزات نظامی را با کمپانی‌های آمریکایی نهایی کند. آژانس همکاری امنیتی پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این فروش پیشنهادی با توجه به سیاست خارجی و امنیت ملی ایالات‌متحده است و به تقویت ظرفیت‌های نظامی و امنیتی دریافت‌کننده کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا ثبات سیاسی، توازن نظامی و پیشرفت اقتصادی در منطقه ادامه یابد.» دولت چین به‌شدت نگران تمایلات آمریکا در قبال تایوان است که بیشتر تسلیحات نظامی خود را از ایالات‌متحده دریافت می‌کند و به‌دنبال این است که واشنگتن تسلیحات پیشرفته‌ بیشتری را شامل جنگنده‌های جدید بخرد. دفتر ریاست‌جمهوری تایوان نیز روز سه‌شنبه (۳ مهرماه) در بیانیه‌ای از دولت آمریکا بابت حمایت‌هایش تشکر کرد. پیشنهاد فروش قطعات یدکی به ارزش ۳۳۰ میلیون دلاری آمریکا به تایوان شامل قطعاتی برای اف ۱۶،‌ C-۱۳۰، اف ۵ و جنگنده‌های دفاعی و تمامی سیستم‌های هوایی و قطعات مرتبط با امور پشتیبانی و لجستیکی می‌شود.

دولت چین در روزهای اخیر در اعتراض به تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تعرفه‌های سنگین، تحریم بخش توسعه تجهیزات نظامی ارتش چین و اعتراض به فروش تسلیحات به تایوان، سفر یک هیات عالی‌رتبه نظامی خود به واشنگتن را نیز لغو کرد. سیاست پکن در قبال تایوان، سیاست چین واحد است و این منطقه را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند.  با این حال، ترامپ در هفته‌های اول حضور در کاخ سفید برخلاف روسای‌جمهور سابق این کشور و در اقدامی کم‌سابقه با رئیس‌جمهور تایوان به‌صورت تلفنی رایزنی کرده بود. تصمیمی که پذیرش اصل چین واحد را از سوی آمریکا زیرسوال برد و با واکنش شدید چین مواجه شد.