«گوردون لوبولد»، گزارشگر وال‌استریت‌ژورنال، در ۲۶ سپتامبر در این رابطه به نقل از سخنگوی ارتش آمریکا نوشت خروج این سیستم‌های دفاع هوایی از سوی برخی کشورهای خاورمیانه اقدامی تلقی شده که متحدان آمریکا را با وضعیت دفاعی ضعیفی تنها خواهد گذاشت آن هم در زمانی که واشنگتن رویکرد سفت‌و‌سختی در قبال برخی رقبای منطقه‌ای در خاورمیانه اتخاذ کرده است. «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید کشورش قرار است چهار سیستم دفاع موشکی پاتریوت از کشورهای اردن، کویت و بحرین را خارج سازد. این روزنامه آمریکایی به نقل از چند مقام نظامی ارشد نوشت که این طرح نشان‌دهنده اقدام در جهت تغییر آرایش قوای آمریکا در منطقه و در راستای فاصله گرفتن از مناقشات دیرین در خاورمیانه و افغانستان و در عوض، تمرکز بر تنش‌ها با چین و روسیه است. دو سیستم دفاع موشکی پاتریوت در کویت و دو سیستم دیگر در اردن و بحرین، موشک‌های دفاعی متحرکند و قابلیت ساقط کردن موشک و هواپیما را دارند.

گزارشگر وال‌استریت‌ژورنال می‌نویسد جابه‌جایی این سیستم‌ها و خارج کردن آنها از خاورمیانه- که پیش از این فاش نشده بود- یکی از نشانه‌های محسوسی است که نشان می‌دهد پنتاگون روی روسیه و چین تمرکز کرده است. مقام‌های نظامی می‌گویند دو نوع از این سیستم‌های پاتریوت در کویت به‌کار گرفته خواهند شد و در اردن و بحرین هم یک سیستم به‌کار گرفته خواهد شد. این گزارش می‌افزاید: این سیستم‌ها قبل از استقرار مجدد برای روزآمد شدن به آمریکا بازگردانده می‌شوند. برنامه‌ای برای جایگزین کردن این سیستم‌های دفاع موشکی در خاورمیانه با نمونه‌های دیگر وجود ندارد. آمریکا همچنان شماری از موشک‌های دفاعی پاتریوت خود را در خاورمیانه مستقر نگاه می‌دارد، اما خارج کردن چهار فقره از این سیستم‌ها ممکن است توانمندی آنها را در فضای منطقه کاهش دهد. از این موشک‌ها برای دفاع از پایگاه‌های آمریکا در منطقه و کشورهای متحد واشنگتن استفاده می‌شود. بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا است که به عملیات در اطراف خلیج‌فارس و خاورمیانه دست می‌زند. هزاران نیروی نظامی آمریکا در کویت و نیروهای ویژه و دیگر نیروها در اردن مستقر هستند. سیستم پاتریوت شعاع عمل محدودی دارد اما سیستم‌های موشکی متحرکی هستند که برای مقابله با حملات هوایی و موشکی ساخته شده و از قابلیت «زدن» موشک‌ها و هواپیماها برخوردار هستند.

کاپیتان بیل اوربان، سخنگوی فرماندهی آمریکا در تامپای فلوریدا، گفت: «فرماندهی مرکزی آمریکا قویا به همکاری با متحدان و شرکایمان برای ترویج و برقراری امنیت و ثبات منطقه‌ای متعهد است. نیروهای آمریکایی برای انجام عملیات در تمام منطقه و پاسخ به هر تهدیدی حضور داشته و به گشت‌زنی خواهند پرداخت.» این مقام آمریکایی افزود «به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی عملیاتی، ما در مورد جابه‌جایی برخی سیستم‌ها صحبت نخواهیم کرد.»