یکی از رهبران طالبان گفت:‌ «آنها از ما خواستند تا به آنها در برگزاری صلح‌آمیز این انتخابات کمک کنیم. هیات دولت کابل با ما درباره آزادی تنی چند از زندانیان طالبان موافق است.» برخی از این زندانیان با جرایمی نه‌چندان مهم قبلا آزاد شده و مقام‌های افغان درباره آزادی دیگر زندانیان بسته به نوع جرایمشان در آینده‌ای نزدیک دچار اختلاف‌نظر هستند. این گزارش می‌نویسد دفتر اشرف غنی و وزارت خارجه آمریکا در این رابطه اظهارنظری نکرده‌اند. همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم در این رابطه سخنی نگفت. طالبان- که دولت مستقر در افغانستان را دولتی نامشروع و دست‌نشانده قدرت‌های خارجی می‌داند- بارها بر مذاکره آن‌هم فقط با آمریکا تاکید کرده است اما تماس‌های غیررسمی منظمی میان طرفین وجود داشته است. اوایل سال‌جاری، واشنگتن مذاکره با طالبان را رد و اعلام کرد که آمریکا مایل است در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت کند. با این حال، هیات‌های آمریکا و طالبان در ماه جولای در قطر دیدار کردند.

یکی از نمایندگان طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت:‌ «این دیدار در عربستان پس از آن برگزار شد که برنامه‌هایی برای دیداری دیگر با مقام‌های آمریکایی در پی درخواست‌های آمریکا برای آتش‌بس سه ماهه شکست خورد.» یک مقام ارشد طالبان در قطر گفت: «برخی از دوستان ما با این مذاکرات با دولت افغانستان موافق نبودند زیرا تاکنون ما آنها را دست‌نشانده می‌نامیدیم و از دیدار با آنها احتراز می‌کردیم... اما دیدار پیشنهادی ما با آمریکایی‌ها به دلایل خاصی رخ نداد.» این مقام‌ها گفتند درخواست‌های آمریکا برای آتش‌بس چیزی است که رهبری نمی‌توانست با آن موافقت کند. در نتیجه، هیچ دیدار رسمی‌ای برگزار نشد اگرچه دیدارهای غیررسمی‌ای وجود داشت.

مذاکرات طالبان با دولت افغانستان در عربستان درحالی اعلام شد که عبدالله عبدالله، رئیس‌ اجرایی دولت افغانستان در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، گفت دولت کابل بر تعهد خود در راستای پیشبرد بدون پیش‌شرط مذاکرات صلح در این کشور تاکید دارد. او از هراس‌افکنی به‌عنوان یک پدیده شوم یاد کرد و گفت که این پدیده از سوی حکومت‌ها و بازیگران غیرحکومتی و جنایتکاران تحت عنوان دین، ایدئولوژی، پوشش اقتصادی یا روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رئیس‌ اجرایی دولت افغانستان گفت: «از دولت‌های همسایه خود به‌ویژه پاکستان‌ خواسته‌ایم تا ما را در هدف قراردادن و نابودسازی پناهگاه‌های خشونت‌طلبان یاری کنند.» عبدالله عبدالله گفت: «ما هم‌اکنون قاطعانه علیه اشکال جدید و خشن‌تر تروریسم زیر نام داعش در بخش‌هایی از افغانستان درحال مبارزه هستیم، اما تاکنون نتوانسته‌ایم به منابعی چون قاچاق موادمخدر و مشکل پناه‌گاه‌ها که در رشد و توسعه دهشت‌افکنی نقش جدی دارند، پایان دهیم.»

او تاکید کرد: «می‌خواهم از تمام کشورها به‌ویژه از ایالات‌متحده و دیگر همکاران و دوستان منطقه‌ای از جمله حکومت عربستان سعودی و اندونزی به‌خاطر میزبانی نشست علما... به منظور دستیابی به صلح و راه‌حل جامع سیاسی، تشکر و قدردانی کنم.» عربستان به‌دنبال ایفای نقش در تحولات اخیر افغانستان است و می‌کوشد جای پایی در این کشور باز کند تا حوزه رقابت با رقبای منطقه‌ای را از یمن به افغانستان منتقل کند. برخی کارشناسان می‌گویند قدردانی عبدالله از حکومت عربستان می‌تواند امتیازات مثبتی برای شخص او در قدرت و برای دولت افغانستان به‌دنبال آورد. این کارشناسان می‌گویند اعطای کمک‌های مالی به افغانستان از سوی عربستان دور از تصور نیست.