درام حزن‌انگیز در سنای آمریکا

روز پنج‌شنبه جلسه سنا مربوط به استماع سخنان پروفسور کریستین بلیسی فورد بود که در دهه ۱۹۸۰ از سوی قاضی کاوانا، مورد تعرض قرار گرفته بود. قاضی کاوانا از سوی دونالد ترامپ برای پست دیوان فدرال این کشور نامزد شده و به‌شدت نیز حمایت رئیس‌جمهوری آمریکا را دارد. رئیس‌جمهوری آمریکا حتی در توییتی مجددا از کاوانا حمایت کرد و گفت که این یک بازی است که صحنه‌گردانان آن دموکرات‌ها هستند. او تاکید کرد که پس از ارائه سخنان کاوانا همگان دیدند که با چه مرد صادق و شریفی روبه‌رو هستند. این درحالی است که جلسه استماع چندان به سود کاوانا رقم نخورد. به گفته استیفن کالینسون، کارشناس سی‌ان‌ان، اینکه در ۳۶ سال پیش در یک میهمانی نوجوانانه چه رقم خورده مهم نیست، مهم این است که برای هر دو متهم و شاکی، این واقعه تبدیل به یک تراژدی شخصی شده است. کریستین بلیسی فورد چندی پیش اعلام کرد که کاوانا در یک میهمانی قصد تعرض به وی داشته اما توانسته است از این مهلکه فرار کند. کاوانا اما با رد این موضوع می‌گوید چنین چیزی را به یاد نمی‌آورد و به صراحت این ادعا را رد می‌کند.

زمانی که از کریستین بلیسی فورد خواسته می‌شود درباره روز حادثه صحبت کند به‌شدت صدایش می‌لرزید و بغض در گلو داشت. او کل ماجرا را با بغضی شکننده برای اعضای کمیته تعریف کرد و پس از استراحتی یک‌ساعته، قاضی کاوانا بر همان صندلی نشست و با بغض و فغان از نام خود دفاع کرد. کاوانا با رد ادعاهای تعرض جنسی سعی کرد با حمله به حزب دموکرات، نشان دهد که او قربانی کشمکش‌های سیاسی شده‌ است. جلسه دفاعیات برت کاوانا بسیار پرتنش و بغض‌آلود بود. در حدی که چند بار سناتورهای جمهوری‌خواه با فریاد به روند جلسه اعتراض کردند. لیندسی گراهام، یکی از سناتورهای سرشناس جمهوری‌خواه، از سناتورهای هم‌حزبی‌‌اش خواست تا حتما به برت کاوانا رای مثبت بدهند. این همان موردی است که ترامپ در توییت روز پنج‌شنبه خود خواستار شده و گفته است که وظیفه نمایندگان جمهوری‌خواه است به کاوانا رای مثبت دهند.

در این شرایط کاوانا خیلی روی خوشی به صحبت‌های سناتورهای دموکرات نشان نمی‌داد. گاهی حتی به آنها نگاه نمی‌کرد و یکی دو جا به جای پاسخ، از آنها سوال می‌پرسید. این رفتار اما مورد تردید برخی ناظران قرار گرفته است، چراکه اعتقاد دارند وی با این رفتار نمی‌تواند اصل بی‌طرفی را رعایت کند. این در شرایطی است که شهادت کریستین بلیسی فورد به‌وضوح در جلسه بسیار تاثیرگذار بود. در این راستا حتی کارشناسان نزدیک به جمهوری‌خواهان اعلام کردند که پس از جلسه شهادت و استماع بسیاری از مردم آمریکا با کریستین بلیسی همدل شده‌اند و سخت است بتوان نظر مردم را در این زمینه تغییر داد. کاوانا هم سعی کرد در این جلسه از حربه احساسی استفاده کند و تاثیرگذاری شهادت فورد را کاهش دهد. او با حالتی بغض‌آلود به‌شدت اتهام‌های تعرض جنسی را تکذیب کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برت کاوانا را برای عضویت در جمع ۹ نفره قاضیان دیوان عالی آمریکا نامزد کرده است. سناتورها باید به برت کاوانا رای اعتماد دهند تا او به دیوان‌عالی راه پیدا کند. کاوانا ادعاهای فورد را قویا رد کرده است اما پس از فورد، دو زن دیگر اسم و رسم‌دار نیز ادعاهای تعرض جنسی نسبت به کاوانا مطرح کرده‌اند. جمهوری‌خواهان آن ادعاها را هم رد کرده‌اند و از آن دو زن دعوت نکرده‌اند که در جلسه کمیته قضایی شرکت کنند. سناتورهای جمهوری‌خواه از یک دادستان خواسته‌ بودند از جانب آنها سوال بپرسند. این روند ابتدا برای سوال از فورد بود اما در جلسه شهادت کاوانا هم با همین روند ادامه دادند. اما خیلی زود سناتورها شروع به حرف زدن کردند و دادستان کنار گذاشته شد.

کریستین بلیسی فورد مدرک دکترای روانشناسی دارد و در یکی از دانشگاه‌های کالیفرنیا تدریس می‌کند. فورد که تا پنج‌شنبه صدا و تصویر کنونی‌اش را کسی ندیده بود، در نخستین دقایق جلسه که رئیس کمیته و سناتور ارشد دموکرات در آنجا سخنرانی می‌کردند با تعجب به اطراف نگاه می‌کرد و سعی می‌کرد متوجه ساز و کار اتاق شهادت شود. او حتی بلد نبود که سیستم صوتی چطور کار می‌کند. فورد پیش از خواندن متن شهادت‌نامه‌اش از رئیس جلسه خواست تا اگر او احتیاج به استراحت داشت این امکان برایش فراهم شود. شهادت‌نامه کریستین بلیسی فورد پر از جزئیاتی بود از روز حادثه و روزهایی که به این حادثه منتهی شده بود. اما پیش از رسیدن به آن جزئیات بغضش ترکید. به نظر می‌رسید که کریستین بلیسی فورد به‌شدت زیر فشار بوده و این در انتخاب کلمات و لحنش هم دیده می‌شد.

او در نخستین جملاتش گفت: «من اینجا نیستم چون دلم می‌خواهد که اینجا باشم. من اینجا هستم چون می‌ترسم.» بلیسی فورد گفت که وقتی متوجه شد نام برت کاوانا در فهرستی است که دونالد ترامپ می‌خواهد برای دیوان‌عالی به سنا معرفی کند، تصمیم گرفت درباره تجربه خود صحبت کند. فورد تصریح کرد که می‌خواهد داستان زندگی خود را بگوید و تصمیم برای رای اعتماد را به سناتورها واگذار می‌کند. او با صدایی لرزان گفت که در یک میهمانی بودند که کاوانا و دوستش به‌شدت مست کردند و او را به زور به اتاقی بردند. او قصد داشته فریاد بزند اما کاوانا دست خود را روی دهان وی گذاشته تا نتواند فریاد بزند. اما او می‌گوید که توانسته است از یک لحظه غفلت کاوانا و دوستش استفاده و فرار کند.

فورد می‌گوید از ترس این دو نفر در توالت پنهان می‌شود و در را قفل می‌کند. آن دو مدام بر توالت مشت زده‌اند اما نتوانسته‌اند در را باز کنند. این زن در ادامه می‌گوید پس از احساس آرامش و امنیت خود را به خیابان رسانده است. در مقابل کاوانا گفت که زیاده‌روی در مشروب خوردن را رد نمی‌کند اما هرگز به کسی تعرض نکرده است. او سعی کرد در این جلسه خود را حامی زنان نشان دهد و در لحظاتی نیز سعی کرد با بغض کردن فضای استماع را احساسی کند. اما درگیری اساسی سناتورها با کاوانا زمانی شروع شد که عنان کار به‌دست سناتورهای دموکرات افتاد. یکی از سناتورها از کریستین بلیسی فورد پرسید که آیا اطمینان دارد فرد متعرض کاوانا بوده و او گفت صددرصد مطمئن است. این در شرایطی است که جمهوری‌خواهان با ابراز تردید در چند روز اخیر گفته بودند که محال است کسی جزئیات یک حادثه را که ۳۶ سال پیش اتفاق افتاده به‌خاطر داشته باشد. اما فورد در این جلسه ریز به ریز روز واقعه را شرح داد.

صحبت‌های کاوانا نیز برای لحظاتی که از دخترش گفت تاثربرانگیز بود. او گفت که پس از مطرح شدن این ادعا، دخترش گفته است که برای خانم فورد بیایید دعا کنیم. در این شرایط اما جمهوری‌خواهان می‌گویند ارکستری که از سوی دموکرات‌ها به راه انداخته شده فقط به این دلیل است که صدای کاوانا شنیده نشود. کالینسون می‌گوید بدون آنکه سرنوشت کاوانا را مدنظر قرار دهیم، جنگی که جمهوری‌خواهان به راه انداخته‌اند تا در آن اکثریت را در دیوان‌عالی به‌دست آورند، تنها جنگ قومی و قبیله‌ای بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها را افزایش می‌دهد. اگر کاوانا به دیوان‌عالی راه پیدا کند هزاران زن و لیبرال وی را فاقد مشروعیت تلقی خواهند کرد و فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها سخت‌تر خواهد شد. در این میان یکسری از جمهوری‌خواهان بدون توجه به عواقب تایید کاوانا، قصد دارند سریع‌تر روند بررسی صلاحیت وی را آغاز کرده و وی را به دیوان‌عالی بفرستند.