به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در نظرسنجی که موسسه تحقیقاتی «پو» از بیش از ۲۶ هزار نفر در ۲۵کشور مختلف جهان طی بازه زمانی ۲۰ می تا ۱۲ آگوست به‌عمل آورده، آمده است: به‌دنبال انتخاب دونالد ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا، وجهه بین‌المللی این کشور در سطح جهان با افول مواجه شده است. این درحالی است که مخالفت‌ها با سیاست‌های دولت او افزایش یافته و نیز افراد کمتری او را برای رهبری مناسب می‌دانند. اکنون با نزدیک شدن به پایان دومین سال ورود ترامپ به کاخ سفید براساس بررسی‌های موسسه نظرسنجی «پو» در ۲۵ کشور، وجهه بین‌المللی ترامپ تضعیف شده است. همچنین آمریکا در جامعه جهانی نسبت به زمانی که باراک اوباما سکان‌دار کاخ‌سفید بود از اعتبار بسیار کمتری برخوردار است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که جامعه بین‌المللی نگرانی‌های قابل‌توجهی در مورد نقش آمریکا در امور جهان دارد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقد بود‌ه‌اند که آمریکا در زمانی که تصمیمی را در عرصه سیاست‌خارجی اتخاذ می‌کند منافع کشورهای دیگر را در نظر نمی‌گیرد.

همچنین بخش قابل‌توجهی نیز معتقدند که آمریکا دیگر ‌مانند گذشته به حل مشکلات جهان کمکی نمی‌کند، به‌علاوه نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد قدرت نرم آمریکا نیز در حال تضعیف است. درحالی‌که آمریکا اعتبار خود را در دفاع از آزادی‌های فردی حفظ کرده است اما نسبت به ۱۰ سال گذشته افراد کمتری به این موضوع باور دارند. البته با وجود کاهش اعتبار جهانی آمریکا از زمان به قدرت رسیدن ترامپ، در ۲۵ کشوری که نظرسنجی در آنها به انجام رسیده است هنوز هم ۵۰ درصد از شرکت‌کنندگان دید مثبتی را نسبت به آمریکا دارا هستند؛ درحالی‌که سهم افرادی که نگرش منفی در قبال آمریکا دارند با افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های گذشته به ۴۳ درصد رسیده‌است. همچنین درحالی‌که تنها ۲۷ درصد از افراد معتقدند که ترامپ سیاست‌ها و اقدامات درستی را انجام می‌دهد، ۷۰ درصد او را رهبری قابل اعتماد نمی‌دانند. استیصال در روابط برخی از متحدان سنتی آمریکا با این کشور در دوره ترامپ به یک امر معمول تبدیل شده است. در آلمان تنها ۱۰ درصد از افراد به ترامپ اعتماد دارند. از هر چهار شهروند آلمانی سه نفر معتقدند که آمریکا این روزها نسبت به گذشته اقدامات کمتری را برای حل چالش‌های جهانی انجام می‌دهد. همچنین درصد آلمانی‌هایی که اعتقاد دارند آمریکا به آزادی‌های فردی احترام می‌گذارد نسبت به سال ۲۰۰۸ با کاهش ۳۵ درصدی مواجه شده است. در فرانسه نیز تنها ۹ درصد از افراد به ترامپ اعتماد دارند درحالی‌که ۸۱ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی تاکید کرده‌اند که آمریکا منافع دیگر کشورها مثل فرانسه را در زمینه سیاست‌خارجی درنظر نمی‌گیرد.

دیدگاه‌های انتقادی حتی در میان همسایگان آمریکا نیز به امری رایج بدل شده است. تنها ۲۵ درصد از کانادایی‌ها نظر مثبتی به ترامپ داشته‌اند، ۶۳ درصد اعلام کردند که آمریکا اقدامات کمتری برای پاسخ به چالش‌های بین‌المللی انجام می‌دهد و ۸۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی نیز معتقد بودند ترامپ در اتخاذ تصمیم‌های سیاست خارجی خود منافع کانادا را نادیده می‌گیرد. از سوی دیگر پایین‌ترین میزان محبوبیت ترامپ را باید در مکزیک، دیگر همسایه آمریکا جست‌وجو کرد. در این کشور تنها ۶ درصد از افراد اعتماد خود به رهبری ترامپ را ابراز داشته‌اند. در اسرائیل اما آمارها درحال تغییر به نفع ترامپ است. حدود یک سال پس از آنکه ترامپ در اقدامی بحث‌برانگیز سفارت آمریکا را به قدس منتقل کرد دید مثبت به ترامپ در میان صهیونیست ها از ۵۶ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۶۹ درصد رسیده است. این درحالی است که نظرات در کشورهای مختلف در رابطه با میزان قدرت آمریکا متفاوت است. در ۲۵ کشور، ۳۱ درصد از افراد معتقد بودند که آمریکا امروز نسبت به ۱۰ سال گذشته نقش مهم‌تری را در جهان ایفا می‌کند. درحالی‌که ۲۵ درصد معتقد بودند نقش آمریکا در یک دهه اخیر تضعیف شده است. از سوی دیگر ۳۵ درصد از افراد نیز اعلام کردند که نقش آمریکا در این مدت تغییری نکرده است.

اما نظرات در رابطه با نقش چین در جهان بسیار شفاف است. بر این اساس، ۷۰ درصد از افراد معتقدند که نقش چین طی ۱۰ سال گذشته در عرصه جهانی پررنگ‌ترشده است. همچنان با اختلاف کمی عده بیشتری معتقدند که آمریکا هنوز قدرت برتر اقتصادی جهان است.(آمریکا:۳۹ درصد و چین:۳۴ درصد). درحالی‌که افراد زیادی از سیاست‌های کنونی آمریکا احساس رضایت نمی‌کردند اما هنوز هم ایده وجود ابرقدرتی مانند آمریکا برای آنها جذاب‌تر است. در اغلب کشورها حتی همسایگان چین مانند کره‌جنوبی و ژاپن در پاسخ به این پرسش که چین یا آمریکا را برای رهبری جهان ترجیح می‌دهید،  آمریکا را انتخاب کردند.

درحالی‌که ارقام به‌طور میانگین در کل این ۲۵ کشور برای آمریکا حدود ۵۰ درصد قرار دارد اما ۱۰ کشور از این کشورها اعضای اتحادیه‌اروپا هستند و به‌طور میانگین در این کشورها تنها ۴۳ درصد از افراد به آمریکا نظر مثبتی داشته‌اند. این در حالی است که در پنج کشور آسیای شرقی آمارها به سود دونالد ترامپ بوده است از جمله فیلیپین که موفق به دریافت ۸۳ درصد از نظر مثبت افراد به خود شده است. همچنین ۸۰درصد از شهروندان کره‌جنوبی نظر مثبتی را به آمریکا ابراز کرده‌اند. مانند نظرسنجی‌های گذشته که از سوی موسسه «پو» منتشر شده است، در این دوره نیز نظرات ثبت شده در آفریقا نسبت به آمریکا مثبت بوده است؛ از جمله می‌توان به کنیا، نیجریه و آفریقای‌جنوبی اشاره کرد. اما در آمریکای لاتین در میان سه کشور نظرات متفاوتی ثبت شده است. درحالی‌که برزیلی‌ها به مراتب دارای دیدگاه‌های مثبتی نسبت به آمریکا بوده‌اند رویکرد شهروندان آرژانتینی و مکزیکی اغلب منفی بوده است. درحالی‌که در اسرائیل و تونس نیز به‌عنوان جمعیت هدف خاورمیانه دیدگاه‌های متفاوتی مطرح شد.

اما کشوری که کمترین نظرات مثبت نسبت به آمریکا در آن مطرح شده روسیه است. تنها ۲۶ درصد از روس‌ها نظر مثبتی نسبت به آمریکا دارند. این درحالی است که این میزان در سال‌گذشته ۴۱ درصد بوده است. همچنین حدود ۵۵ درصد از روس‌ها می‌گویند که روابط میان آمریکا و روسیه در یک سال اخیر تیره‌تر شده است. نظرات مثبت شهروندان روس به ترامپ از ۵۳ درصد به ۱۹ درصد کاهش یافته است. البته آمارها برای شی‌جین‌پینگ و ولادیمیر پوتین، روسای جمهوری چین و روسیه نیز اغلب منفی بوده‌اند.نظرات به ثبت رسیده اما در رابطه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به‌طور کلی مثبت بوده است. هر دو رهبر به طرز قابل توجهی در اروپا محبوب هستند. مرکل و مکرون در اروپای شمالی نیز توانسته‌اند نظرات مثبت را به سوی خود جلب کنند. اگرچه در جنوب و شرق اروپا آمارهای منفی‌تری برای این رهبران به ثبت رسیده است. رویکرد اروپایی‌ها نسبت به دونالد ترامپ به طرز چشمگیری منفی است به‌ویژه زمانی که آمارها با زمانی که روسای‌جمهوری پیش از او در کاخ‌سفید بودند مقایسه شود. نظرات منفی نسبت به ترامپ در واقع هم‌اندازه با دوره جورج دبلیو بوش در اواخر دوره دوم ریاست‌جمهوری او است. این درحالی است که سیاست‌خارجی باراک اوباما باعث شده بود تا او بتواند نظرات قابل قبولی را از سوی اروپایی‌ها کسب کند.