رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهارنظری درباره عربستان سعودی به‌عنوان متحد نزدیک کشورش گفت: به پادشاه عربستان گفتم که بدون پشتیبانی ارتش آمریکا «دو هفته» هم در قدرت دوام نمی‌آورید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سه‌شنبه در جمع حامیانش در شهر ساوتهیون در ایالت می‌سی‌سی‌پی تاکید کرد: «ما از عربستان سعودی محافظت می‌کنیم. شاید شما بگویید که آنها ثروتمندند و من عاشق پادشاه، ملک سلمان هستم. اما گفتم پادشاه، ما از شما حفاظت می‌کنیم.  شما بدون ما دو هفته هم دوام نخواهید آورد. باید هزینه‌های ارتش خودتان را بپردازید.» رئیس‌جمهوری آمریکا مشخص نکرد که این سخنان را چه زمانی به سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان گفته است. به رغم این سخنان تند و تیز، دولت ترامپ رابطه نزدیکی با عربستان دارد و آن را خاکریزی علیه ایران در این منطقه می‌داند. ترامپ سال گذشته در اولین سفر بین‌المللی راهی ریاض شده بود. براساس گزارش خبرگزاری دولتی عربستان (اس‌پی‌ای)، دونالد ترامپ شنبه با پادشاه عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت و آنها درباره تلاش‌هایی که در جهت حفظ عرضه برای تضمین ثبات بازار نفت و رشد اقتصاد جهانی می‌شود، رایزنی داشتند. عربستان بزرگ ترین صادرکننده نفت جهان و اوپک است که اخیرا به علت بهای بالای نفت هدف انتقاد ترامپ قرار گرفته است.

ترامپ سپتامبر در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: اعضای اوپک «همچون همیشه مابقی جهان را پاره پاره می‌کنند.» ترامپ تاکید کرد: «ما از بسیاری از این کشورها در ازای هیچ چیز دفاع می‌کنیم و بعد آنها از ما سوءاستفاده کرده و نفت را به بهای بالا به ما می‌فروشند. اصلا خوب نیست. ما از آنها می‌خواهیم تا افزایش قیمت‌ها را متوقف کنند. ما از آنها می‌خواهیم تا کاهش قیمت‌ها را آغاز کنند.» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سایر متحدان کشورش شامل ژاپن، کره‌جنوبی و آلمان خواست تا مسوولیت مالی بیشتری از دفاع خودشان را بر دوش بکشند. در این راستا رئیس‌جمهوری آمریکا همواره آشکار و نهان به عربستان گفته است که بدون آنها زندگی‌شان چندان دوامی نخواهد داشت و توانسته از این طریق قراردادهای کلانی با آل‌سعود ببندد. به‌عنوان مثال وی در دیدار با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در ماه مارس سال ۲۰۱۸ در کاخ سفید به‌طور مستقیم ذوق‌زدگی‌اش را از دوشیدن عربستان سعودی ابراز کرده بود.

او گفته بود: عربستان سعودی جزو دوستان بسیار فوق‌العاده ما و از خریداران بزرگ تجهیزات ما بوده است. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در ایالات‌متحده متعلق به آنها است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام شرکت‌ها و اقلام مختلف دیگر و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. وی اضافه کرد: «من در ماه مه ۲۰۱۷ در عربستان سعودی بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند.» ترامپ سپس با نمایش دادن چند لوح که خریدهای تجهیزات نظامی توسط عربستان سعودی را نشان می‌داد، گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که فروش آنها مورد تایید قرار گرفته‌اند و درحال‌حاضر در حال ساخت هستند و به زودی تحویل عربستان سعودی می‌شوند.»

او سپس با اشاره به رقم اقلام خریداری‌شده توسط سعودی‌ها گفت: «اما اگر بر حسب دلار اینها را بررسی کنید، این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳ میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵ میلیون دلار.» ترامپ، در این نقطه به بن سلمان نگاه کرد و گفت: «این پول‌ها برای شما علف خرس است. بیشتر بخرید. این ۸۸۰ میلیون دلار، این ۶۴۵ میلیون دلار، این یکی ۶ میلیارد دلار.» همچنین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در زمانی که نامزد ریاست‌جمهوری بود طی سخنانی اعلام کرده بود عربستان برای ما گاوی شیرده است که هر وقت بخواهیم از آن طلا و دلار می‌دوشیم و هروقت شیرش تمام شود آن را سر می‌بریم.

 

منبع: رویترز