به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، دنیس موکوگی، پزشک ۶۳ ساله متخصص زنان که قربانیان تجاوزات جنسی را تحت درمان قرار می‌دهد و همچنین نادیا مراد، از شهروندان اقلیت یزیدی در عراق که در رابطه با رنج‌هایی که در زمان اسارت از سوی داعش بر او تحمیل شده سخن گفته است؛ هر دو فرد به شکلی همراه شدن سوءاستفاده جنسی از زنان با جنگ را شاهد بوده‌اند.

موکوگی توانسته ده‌ها نفر از زنانی که در جمهوری کنگو به‌دلیل تجاوز جنسی به بیمارستان منتقل شده‌اند را تحت درمان قرار دهد. نادیا مراد نیز تلاش کرده به‌صورت علنی در راستای شفاف‌سازی جنایت‌ها و برده‌داری جنسی داعش سخن بگوید. نقطه مشترک این دو فرد آن است که هر دو در نقطه‌ای از جهان زندگی کرده‌اند که زن بودن در آن خطرناک است. بریت ریس اندرسون، رئیس کمیته نروژی صلح نوبل در این باره گفت: «قصد داشتیم پیامی را بر این اساس مخابره کنیم که زنان در برخی جوامع به‌عنوان سلاح جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.»

وی همچنین تاکید کرد که جنایت‌های جنگی و جنبش «منم همین‌طور» دو مقوله جدا از یکدیگر هستند اما این امر که زنان برای صحبت در مورد تجربه آزار جنسی احساس شرم نداشته باشند نیز بسیار حائز‌اهمیت است. تصمیم امسال کمیته نوبل نشانی از افزایش اهمیت و آگاهی نسبت به استفاده از زنان از سوی سربازان به‌عنوان سلاح جنگی است. این اقدامات با هدف ترویج ترس برای حفظ کنترل یا گاهی اوقات تنها به‌دلیل وحشی‌گری انجام می‌شود.