اتهامات مایک پنس علیه پکن

پنس در موسسه هادسون به‌طور مشخص دو اتهام را علیه چین مطرح کرده و گفته بود که دولت چین «با توسل به روش‌های پیشرفته و پیچیده و اقدامات بدخواهانه» درصدد تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات کنگره آمریکا از طریق تضعیف نامزدهای طرفدار دونالد ترامپ است. او همچنین چین را به انجام اقدامات نظامی در دریای چین جنوبی متهم کرده بود. «دیوید برانستروم» و «مت اسپتالنیک»، گزارشگران رویترز در گزارش ۴ اکتبر برابر با ۱۲ مهرماه نوشتند که مایک پنس در سخنرانی خود گفته بود که دولت چین نه‌تنها درصدد تاثیرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو است بلکه می‌کوشد نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ را هم به میل خود شکل دهد. وی گفت: «چین یک رئیس‌‌جمهوری متفاوت برای آمریکا می‌خواهد.» رئیس‌‌جمهوری آمریکا نیز در سخنرانی در نشست ویژه شورای امنیت که ریاست آن را خود برعهده داشت، دولت چین را به تلاش برای دخالت در انتخابات در ایالات‌متحده متهم کرده بود. «برانستروم-اسپتالنیک» می‌نویسند معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفته بود که چین در راستای تضعیف حزب جمهوری‌خواه که کنترل کنگره را در دست دارد می‌کوشد.

با این حال، نه پنس و نه ترامپ هیچ شواهدی از مداخله چین ارائه ندادند. به نوشته گزارشگران رویترز، سخنرانی پنس تندترین رویکرد در قبال چین است که از جنگ تجاری میان این غول اقتصادی جهان فراتر می‌رود. پنس گفت که انگیزه دولت چین برای مداخله در انتخابات میان‌دوره‌ای، جلوگیری از پیشبرد سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در زمینه‌های مبادلات تجاری، مقابله با حملات سایبری، موضوع تایوان، آزادی دریانوردی و وضعیت حقوق بشر است. پنس در موسسه هادسون اعلام کرد که چین تلاشی سخت را برای مداخله در انتخابات شروع کرده و این کار را برای انتقام‌گیری از سیاست‌های تجاری ترامپ انجام می‌دهد. پنس افزود که «یک عضو ارشد تشکیلات اطلاعاتی آمریکا به من گفته است آنچه روسیه با کشورمان کرده است در برابر با آنچه چین در صدد اجرای آن است رنگ می‌بازد.» او گفت که با «مداخله و نفوذ شریرانه چین» مقابله خواهد کرد.

پنس که به گفته کارشناسان، در برابر چین شمشیر را از رو بسته است افزود:«چینی‌ها حتی فراتر رفته و به انتخابات ۲۰۲۰ نظر دارند و با بسیج بازیگران پنهان، گروه‌های پیشگام و در خط مقدم و تبلیغات رسانه‌ای به‌دنبال تغییر برداشت آمریکا از سیاست‌های چین هستند و با وضع تعرفه‌ها ایالت‌هایی را هدف گرفته که در آنجا ترامپ قوی‌ترین رای را دارد.» به گفته ناظران، آمریکا مدت‌هاست که نسبت به فعالیت‌های چین در زمینه هک شبکه‌های اینترنتی نهادهای دولتی و تجاری آمریکا مظنون است. معاون رئیس‌‌جمهوری آمریکا همچنین از چین به‌خاطر استقرار تسلیحات ضدکشتی و ضدهواپیما در جزایر مصنوعی واقع در آب‌های مورد مناقشه در دریای جنوبی چین انتقاد کرد و گفت که روز یکشنبه، یک ناو چینی درصدد اخلال در مسیر عبور یک ناو آمریکایی در این منطقه برآمد. در انتخابات میان‌دوره‌ای که با اتمام نیمه اول دوره ریاست‌جمهوری مصادف است، تمامی اعضای مجلس نمایندگان و یک‌سوم از اعضای مجلس سنای آمریکا انتخاب می‌شوند. درحال‌حاضر حزب جمهوری‌خواه - حزب رئیس‌‌جمهوری - دارای اکثریت در هر دو مجلس است.«برانستروم-اسپتالنیک» می‌افزایند پنس در ماه ژوئن هم اعلام کرده بود که پکن استراتژی خود را براساس «هشدار تبلیغاتی و سانسور» حساس بنا کرده که بیان می‌دارد چین باید «گروه‌های داخلی متفاوت» در آمریکا را «به دقت و با ظرافت از هم جدا کرده و متفرق‌شان سازد.»

این گزارشگران می‌افزایند طرح این ادعاها علیه چین برخی کارشناسان را به صرافت انداخته تا بگویند ترامپ برای منحرف کردن توجهات از بررسی پیوندهای احتمالی کمپین او در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ می‌خواهد متهمی بیابد، او را در سیبل حمله قرار دهد و در نهایت توجه را از مسائل داخلی به معضلات خارجی معطوف سازد. در این راستا، اکنون ترامپ و تیم او دست به‌کار شده‌اند تا اگر جمهوری‌خواهان در انتخابات نوامبر عملکرد ضعیفی داشتند، چین در جایگاه متهم نشانده شود. «هوا چان یینگ»، سخنگوی وزارت‌خارجه چین، دیروز جمعه ۱۳ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مایک پنس، معاون رئیس‌‌جمهوری آمریکا، براساس «شواهد نامعتبر و شایعات» سخن می‌گوید و با این ادعا به چین تهمت می‌زند که پکن در انتخابات و امور داخلی آمریکا مداخله می‌کند. این سخنگو افزود: «پنس راست و دروغ را در هم آمیخت و از میان اینها چیزی را از روی هوا درآورد. هرگونه اتهام‌زنی علیه چین بی‌ثمر است.» وی گفت که «چین به همکاری دوستانه با آمریکا فارغ از رویارویی و براساس احترام و همکاری متقابل» متعهد است. سخنگوی وزارت‌خارجه چین همچنین در بیانیه‌ خود آورد: «واقعا برای آمریکا خنده‌دار و مضحک است که روی همکاری و تبادل عادی ارتباطات با چین با این عنوان برچسب بزند که پکن به‌دنبال مداخله در امور داخلی و انتخابات کنگره است. واشنگتن خودش در امور داخلی کشورهای مستقل مداخله می‌کند. جامعه بین‌الملل می‌داند که چه کسی در امور داخلی کشورهای مستقل دخالت و منافع آنها را تضعیف می‌کند.»

گزارشگران رویترز همچنین می‌افزایند واشنگتن مدت‌ها است چین را مقصر اصلی هک سایت‌ها و مراکز اطلاعات دولتی آمریکا می‌داند. اما مقام‌های آمریکایی و تحلیلگران مستقل می‌گویند هیچ نوع شاهدی از دستکاری سیستماتیک رسانه‌های اجتماعی و هک ایمیل آن‌گونه که در سال ۲۰۱۶ از سوی روسیه رخ داد را در مورد چین مشاهده نکرده‌اند. کرستن نیلسن، وزیر امنیت میهن ایالات‌متحده آمریکا، هفته گذشته به واشنگتن پست گفت که هیچ نشانه‌ای از هیچ تلاش خارجی برای اخلال در زیرساخت‌های انتخاباتی وجود ندارد. این مقام آمریکایی افزود: «با این حال، ما می‌دانیم که آنها (چینی‌ها) از قابلیت این کار برخوردارند و این کار را انجام خواهند داد.» «کریس جانسون»، متخصص امور چین و تحلیلگر سابق سیا در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، معتقد است ظاهرا هدف این رویکرد پنس این است که روایتی را بسازد که براساس آن رای به دموکرات‌ها رای به چین محسوب شود. به گفته او هدف دیگر این است که «سعی شود توجهات از روسیه منحرف شود تا دیگر سخنی از اقدامات روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به میان نیاید.» ترامپ همچنین چین را به سرقت مالکیت فکری و محدود کردن دسترسی به بازار متهم کرده است.

سی‌ان‌ان نیز در گزارشی به قلم چهار تن از نویسندگانش «نیکول گائوتا»، «الیس لابوت»، «جیمز گریفیتس» و «بن وسکات» در ۴اکتبر می‌نویسد که معاون ترامپ چین را به شیوه‌های «اقتصادی تهاجمی» و «پرخاشگری نظامی» علیه آمریکا متهم کرده است. این گزارشگران می‌نویسند دولت ترامپ استراتژی «چرخش به سیاست چین» را مطرح کرده است. آنها می‌نویسند که چین احترامی برای حقوق بشر، بازارها و مالکیت فکری قائل نیست. این گزارشگران به نقل از یک مقام آمریکایی می‌نویسند: «ترامپ به‌دنبال یک سیاست سازنده و نتیجه‌محور» در قبال چین است. «مسیرهای زیادی برای همکاری هست اما دولت باکی ندارد که چین را رقیب خود مطرح کند.»

به نوشته سی‌ان‌ان، پنس در سخنانش چین را به سرکوبگری در داخل و ایجاد «یک دولت نظارتی گسترده» متهم کرده که کارش از یکسو سرکوب مذهبی-سیاسی در داخل و سرکوب کشورها در خارج از طریق برنامه‌های وام‌دهی (به نفع چین) است. معاون رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است چین با تبلیغات وسیع می‌خواهد همه چیز را عادی جلوه دهد اما روشن است که این کشور در مناطق مورد مناقشه با همسایگانش به تهدید و ارعاب و پرخاشگری نظامی پرداخته و از قدرت خود به‌گونه‌ای استفاده می‌کند که تاکنون چنین نکرده است.

درحالی‌که به گفته پنس «ناوها و کشتی‌های چینی درحال گشت‌زنی در اطراف جزایر سنکاکو هستند» اما «رئیس‌جمهور چین در دیدار سال ۲۰۱۵ از آمریکا و در محوطه باغ رز کاخ سفید گفته بود که هیچ قصدی برای نظامی کردن دریای چین جنوبی ندارد» اما شواهد خلاف این را نشان می‌دهد. چین با ساخت‌وساز در جزایر مورد مناقشه و استقرار ادوات نظامی عملا به نظامی کردن منطقه می‌پردازد. در سخنرانی پنس همچنین به این نکته هم اشاره شده بود که چین با دادن وام‌های کلان به کشورهای دیگر به «دیپلماسی بدهی» روی آورده تا به این وسیله کشورهای دیگر را به خود وابسته کرده و نفوذ خود را به این طریق گسترش دهد.