البته در رای‌گیری اولیه سنا تمامی دموکرات‌ها به غیر از سناتور ویرجینیای غربی به کاوانا رای منفی دادند و در میان جمهوری‌خواهان نیز لیزا مورکوئسکی سناتور ایالت آلاسکا به کاوانا رای منفی داد.  در واقع با بن‌بستی که در رای‌گیری اولیه به‌وجود آمده بود این سناتور دموکرات، یعنی منچین بود که ناجی جمهوری‌خواهان در رای‌گیری اولیه شد و رای مثبت روی ۵۱ ایستاد و رای منفی نیز روی ۴۹.

همچنین دو سناتور مردد دیگر، یعنی جف فلیک سناتور آریزونا و سوزان کالینز از ایالت مین هر دو به قاضی کاوانا رای مثبت دادند. این درحالی است که فلیک جزو کسانی بود که هفته گذشته خواستار تحقیق بیشتر از کاوانا شده و گفته بود که این پرونده باید توسط اف‌بی‌آی مورد رسیدگی قرار گیرد. این درحالی است که کالینز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه هفته گذشته گفته بود کاوانا فرد مناسبی برای پست قاضی‌القضاتی نیست اما روز شنبه اعلام کرد نظر خود را عوض کرده و از کاوانا حمایت خواهد کرد. کالینز گفت که ادعای خانم فورد با اسناد موجود در این زمینه فاصله بسیار داشته است. روند رسیدگی به این تایید صلاحیت قاضی کاوانا طی دو هفته گذشته و پس از علنی شدن اتهام آزارجنسی علیه چندین زن به چالش تاریخی تبدیل شده بود.

به گزارش رویترز با تایید صلاحیت قاضی کاوانا، یک پیروزی بزرگ برای دونالد ترامپ رقم خورده است. البته این پیروزی در درازمدت به سود جمهوری‌خواهان نیز خواهد بود، زیرا اکثریت دیوان‌عالی که ۹ نفر هستند به سمت جمهوری‌خواهان خواهد چرخید. با انتصاب کاوانا به این پست تعداد جمهوری‌خواهان به ۵ تن خواهد رسید و این یک پیروزی بزرگ برای جمهوری‌خواهان به حساب خواهد آمد.  در این زمینه جمهوری‌خواهان خواهند توانست در بن‌بست‌های به‌وجود آمده مانند حق سقط جنین، مهاجرت، قوانین صنایع، قدرت ریاست‌جمهوری و حق ازدواج دگرباشان پیروزی نهایی را به دست آورند. جمهوری‌خواهان در دو زمینه حق سقط جنین و ازدواج دگرباش‌ها به‌شدت با دموکرات‌ها اختلاف نظر دارند. با این حال درگیری بر سر قاضی کاوانا یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌های دهه اخیر بین دو حزب بوده است.

این درگیری زمانی آغاز شد که پروفسور کریستین بلیسی فورد مدعی شد کاوانا در سال ۱۹۸۲ در یک میهمانی به وی تعرض کرده است. پس از آن نیز دو زن دیگر شکایتی مشابه از کاوانا داشتند. البته در رسیدگی به پرونده کاوانا هم اف‌بی‌آی و هم کمیته قضایی سنا تنها از بلیسی فورد تحقیق به عمل آوردند. همین امر موجب اعتراض دموکرات‌ها و طرفدارانشان بود.  روز جمعه درحالی‌که سناتورها رای‌گیری اولیه را به‌عمل آوردند، در بیرون از کاپیتول هیل نیز جمعیت زیادی در اعتراض به تایید کاوانا گرد هم آمده بودند. آنها مدام فریاد می‌زدند: «شرم بر شما، شرم بر شما.» منچین سناتور دموکرات در این زمینه گفت: هیچ سند قابل‌توجهی که ادعای فورد را تایید کند وجود ندارد. منچین گفت: من مطمئنم که در آن میهمانی اتفاقی برای خانم فورد افتاده اما آن فرد قاضی کاوانا نبوده است. این درحالی است که دو ادعای مشابه نیز از سوی دو زنی شده که در دهه ۸۰ توسط کاوانا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند. برخی می‌گویند عصبی بودن کاوانا در جلسه استماع سنا گواه بر این بوده که اتفاقی برای خانم فورد افتاده است. مورکوئسکی تنها سناتور جمهوری‌خواه که مخالف تایید کاوانا بود به خبرنگاران گفت هیچ‌گونه نتوانست خود را راضی کند که وی شخص سالمی برای پست قاضی‌القضاتی است.

ترامپ پیروز میدان

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا یک بازی عجیب برای تایید صلاحیت کاوانا به راه انداخت. او که کاوانا را نامزد این پست کرده بود در روزهای اول به شدت از او حمایت کرد اما با آشکار شدن چندین فقره شکایت از کاوانا در یک چرخش پشت وی را خالی کرد و گفت که موافق است اف‌بی‌آی به‌طور محدود از کاوانا تحقیق کند. او البته وقتی دید که اعتراض‌ها بالاتر گرفت حرف خود را مجددا پس گرفت و گفت که هرگز نگفته است تحقیقات از کاوانا محدود باشد.  پیوستن چند جمهوری‌خواه مانند کالینز و فلیک به جمع مخالفان کاوانا، در ابتدا این تصور را به‌وجود آورد که احتمالا بخت با کاوانا یار نخواهد شد. به‌ویژه اینکه ترامپ بزرگ‌ترین حامی وی نیز پشتش را خالی کرده است. اما از روز جمعه ناگهان با دستور ترامپ برای رای‌گیری سریع ورق برگشت و دوباره همای سعادت روی شانه‌های کاوانا نشست. برخی می‌گویند ترامپ در ظاهر با اینکه با تحقیق نامحدود موافقت کرده بود اما اف‌بی‌آی در عمل تحقیقات را محدود به پیش برده و در این زمینه کوتاهی کرده است. به این طریق ترامپ توانست مسیر سنگلاخی را برای نامزد مطلوب خود هموار سازد.  رویترز در گزارشی نوشت: حتی اگر کاوانا از سوی سنا هم تایید نمی‌شد باز هم پیروز میدان دونالد ترامپ بود. او می‌توانست نامزد دیگری از محافظه‌کاران را برای این پست در نظر بگیرد. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در شعارهایش گفته بود اوضاع را به سود محافظه‌کاران در دیوان‌عالی رقم خواهد زد.  حالا با این پیروزی وزن جمهوری‌خواهان برای انتخابات ششم نوامبر هم مشخص شده است. رابرت کاهالی، یک استراتژیست و متخصص نظرسنجی در این زمینه می‌گوید: برخی جمهوری‌خواهان که مردد بودند به کاوانا رای بدهند حالا برای انتخابات ششم نوامبر مجبور شدند به کاوانا رای مثبت بدهند. ترامپ یک درام درهم ریخته را به سامان رساند. او این کار را برای پیروزی جمهوری‌خواهان در ششم نوامبر رقم زد.

در انتخابات ششم نوامبر اگر دموکرات‌ها بتوانند ۲۳ کرسی خود را حفظ کنند و افزون بر آن بتوانند دو کرسی از جمهوری‌خواهان را هم به‌دست آورند، می‌توانند به اکثریت سنا دست پیدا کنند. جمهوری‌خواهان اما همچنان امیدوارند که ترکیب فعلی را حفظ کنند.

نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد امیدواری جمهوری‌خواهان به این مساله نیز چندان بیراه نباشد. در نظرسنجی NPR/ PBST، درحالی‌که در ماه ژوئیه اختلاف دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان ۱۰ درصد بود در این اواخر تنها به ۲ درصد رسیده است. یافته‌های جدید نشان می‌دهد رشد آرای جمهوری‌خواهان در ایالت‌های فلوریدا، داکوتای شمالی، میسوری، مونتانا، ایندیانا، تنسی، تگزاس و ویرجینیای غربی قابل‌توجه بوده است. با این حال دموکرات‌ها امیدوار هستند با رای مثبت جمهوری‌خواهان به کاوانا، زنان علیه این حزب دست به شورش بزنند. استنی هویر، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا که فرد شماره دو دموکرات‌ها به‌حساب می‌آید به خبرنگاران گفت: من مطمئنم که رای زنان بی‌شماری علیه جمهوری‌خواهان خواهد شد.