قرار است به زودی و پس از توافق دو کشور یک سایت آزمایش موشکی و آزمایشگاه هسته‌ای «پیونگ‌ری» زیر ذره‌بین بازرسان قرار گیرد. پمپئو که قرار بود پس از این سفر به چین برود، گفت: «اقدامات فنی زیادی باید انجام شود تا این اقدام صورت اجرایی به خود بگیرد. «شین- لی» می‌افزایند رهبر کره‌شمالی گفت‌وگوهایش با وزیر امورخارجه آمریکا را «سازنده و فوق‌العاده» توصیف کرد و گفت: «مواضع مشترک دو کشور به‌طور کامل بررسی شد و به تبادل عقاید وایده‌ها پرداخته شد.»

دو طرف بر مذاکرات کاری به منظور برگزاری دومین نشست بین دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره‌شمالی به توافق رسیده و افزودند که هر دو طرف به توافق بر سر جزئیات این دیدار «بسیار نزدیک» شده‌اند. رویترز به نقل از شبکه خبری کره‌شمالی در ادامه‌ گزارش خود آورد: «کیم‌جونگ‌اون، بهبود مثبت روابط در شبه‌جزیره کره را مورد استقبال قرار داده و جزئیاتی را درمورد پیشنهادهای مربوط به حل مساله خلع‌سلاح اتمی مطرح کرد و دو طرف به تبادل سازنده ایده‌ها نیز پرداختند.» رهبر کره‌شمالی ماه گذشته در نامه‌ای به دونالد ترامپ پیشنهاد کرد برای دومین بار با او ملاقات کند. دونالد ترامپ نیز حدود دو هفته پیش گفته بود که برنامه دیدار دوم وی با کیم‌جونگ‌اون «خیلی زود» اعلام خواهد شد. رهبران آمریکا و کره‌شمالی دفعه قبل برای نخستین بار در ماه ژوئن (خرداد) امسال در سنگاپور دیدار کردند.

پمپئو افزود: هر دو رهبر معتقدند که پیشرفت واقعی و اساسی می‌تواند در دیدار دو رهبر در نشست آینده رخ دهد. در همین حال، مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی با اشاره به دیدار رهبری کره‌شمالی و وزیر امورخارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود کیم‌جونگ‌اون به زودی به روسیه سفر کند و شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین نیز قرار است به کره‌شمالی برود؛ اما به جزئیات این دیدارها و سفرها اشاره‌ای نشده است. همچنین هدر نائورت، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کیم‌جونگ‌اون از بازرسان دعوت به‌عمل آورده است تا از سایت اتمی کره‌شمالی دیدار کنند تا مساله تخریب و انهدام آن را تایید کنند.» واشنگتن انتظار دارد تا ژانویه ۲۰۲۱ یعنی در مهلتی دو ساله، روند غیرهسته‌ای شدن کره‌شمالی که تهدیدی جدی برای کره‌جنوبی و ژاپن و حتی سرزمین اصلی آمریکا محسوب می‌شود، به پایان برسد. کره‌شمالی نیز تاکید دارد که هدف اصلی این کشور از آغاز خلع‌سلاح هسته‌ای کمک به توسعه اقتصادی این کشور از طریق بهبود روابط با سایر کشورها است و پایان دادن به تحریم‌های این کشور یک گام ضروری در این روند است. دولت آمریکا تاکید دارد که تحریم‌ها تا خلع‌سلاح کامل کره‌شمالی باید برقرار باشد.

با اینکه پس از دیدار ۱۲ ژوئن دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون در سنگاپور امیدها به بهبود روابط واشنگتن و پیونگ‌‌یانگ تقویت شد، اما ماه گذشته میلادی در پی لغو سفر وزیرخارجه آمریکا به کره‌شمالی تنش میان دو کشور تشدید شد. اواخر ماه اوت آمریکا به‌دلیل «ناخرسندی از عدم پیشرفت قابل ملاحظه در خلع‌سلاح» سفر وزیرخارجه خود به پیونگ‌یانگ را لغو کرد. وزیرخارجه آمریکا پس از سفر به کره‌شمالی برای دیدار با مون‌جائه‌این، رئیس‌‌جمهوری کره‌جنوبی به این کشور رفت. مایک پمپئو روز دوشنبه نیز در پکن با همتای چینی خود دیدار کرد. یک مقام بلندپایه وزارت‌خارجه آمریکا تاکید کرد که واشنگتن با وجود اختلاف‌نظرهای کنونی با پکن همچنان انتظار دارد که چین با آمریکا برای خلع‌سلاح هسته‌ای کره‌شمالی همکاری کند.

به نوشته گزارشگران رویترز، «استفن بیگان» نماینده جدید هسته‌ای آمریکا که پمپئو را در این سفر همراهی می‌کرد، گفت که به مقام‌های پیونگ‌یانگ پیشنهاد داده که با همتای کره‌ای خود «چوسون‌هوی»، در «اسرع وقت» دیدار کنند. این چهارمین سفر پمپئو به کره‌شمالی در یک سال اخیر است. او در سفر خود به کره‌جنوبی گفت این سفر «گامی رو به جلو» برای خلع‌سلاح هسته‌ای است؛ اما «گام‌های زیادی هنوز وجود دارد.» «شین- لی» می‌نویسند که تصاویر ماهواره‌ای در ماه جولای نشان داد که کره‌شمالی یک سایت آزمایشی در «تونگ چانگ- ری» را تخریب کرده اما به ناظران خارجی اجازه دسترسی برای راستی‌آزمایی نداده است. مرکز «۳۸ درجه شمالی» استیمسون هفته پیش اعلام کرد که هیچ فعالیت تخریبی از ۳ اوت به این سو رخ نداده است. برخی متخصصان می‌گویند بازگشایی تونگ‌چانگ ری یا پیونگ ری به روی بازرسان می‌تواند نشان از حسن‌نیت خوبی باشد.

گزارش‌ها حاکی است که مذاکرات برای دگرگونی در روابط آمریکا و کره‌شمالی از طریق فرآیند سریع خلع‌سلاح اتمی کره‌شمالی در مسیر درستی حرکت می‌کند. با این حال، تاریخ ژانویه ۲۰۲۱ دقیق‌ترین جدول زمانی است که مقام‌های دو کشور تاکنون برای خلع‌سلاح پیشنهاد کرده‌اند. این «نقطه شروعی برای بنا کردن برنامه صلحی ماندگار و پایدار در شبه‌جزیره کره خواهد بود.» «الیوت. سی. مک لاگلین»، گزارشگر سی‌ان‌ان هم در ۷ اکتبر به نقل از هدر نائورت، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا نوشت که «رئیس کیم با دعوت بازرسان برای دیدار از سایت هسته‌ای پیونگ ری نشان می‌دهد که مسیر را به درستی پیش می‌رود.» رهبر کره‌شمالی همچنین می‌گوید مرکز تونگ‌چانگ‌ری را که محل آزمایش و پرتاب موشک‌هاست، به‌طور دائمی «در حضور کارشناسان کشورهای مرتبط» خواهد بست. کارشناسان می‌گویند این قول در صورتی که عملی شود می‌تواند گامی بزرگ برای حل بحران در شبه جزیره کره باشد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که تونگ‌چانگ‌ری درحال برچیده شدن است؛ اما قول کیم اجازه می‌دهد بازرسان این فرآیند را تایید کنند.

مک لاگلین، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید آمریکا از زبان وزیرخارجه‌اش خواهان «نگرش همکاری‌جویانه کامل و منسجم درخصوص چگونگی حرکت به جلو» است؛ اقدامی که می‌تواند خلع‌سلاح را با موفقیت همراه سازد. او می‌نویسد کیم در دیدار با پمپئو بسیار خوشحال بود؛ به‌گونه‌ای‌که رضایت از چشم و صورتش می‌بارید. گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از کیم در دیدار با پمپئو می‌افزاید: «ما از این فرصت بسیار خوشحالیم. پس از یک نشست عالی می‌توانیم کنار هم غذایی عالی بخوریم.» در هر حال، برآیند گزارش‌ها این است تا زمانی که کل برنامه هسته‌ای کره‌شمالی جمع نشود، تحریم‌های آمریکا باقی خواهد ماند؛ اما این دیدار می‌تواند گامی رو به جلو در راستای حل مسائل میان دو کشور باشد و دیدار دوم میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی می‌تواند فرآیند خلع‌سلاح را سرعت بخشد.