ترامپ در آن تماس تلفنی به ملک‌سلمان گفته بود، عربستان بدون حمایت واشنگتن دو هفته هم دوام نمی‌آورد. جمال خاشقجی روزنامه‌نگار ناپدید شده سعودی در این مصاحبه گفته بود، ترامپ با این تصور که اوست از عربستان مقابل ایران حمایت می‌کند، سخت در اشتباه است. خاشقجی تاکید کرده بود، کشورش می‌تواند با توانمندی‌های ذاتی‌اش و گستره اسلام در این کشور از خود محافظت کند به شرط اینکه ائتلاف خود را از نو احیا کند. وی در گفت‌وگو با دویچه‌وله این حرف‌های ترامپ را پیامی روشن برای معرفی عربستان به‌عنوان کشوری ناتوان در دفاع از خود بدون حمایت آمریکا توصیف کرد. این روزنامه‌نگار و منتقد سعودی گفته بود، اظهارات ترامپ را باج‌خواهی جدید آمریکا از عربستان نمی‌داند اما این اظهارات بهره‌برداری ارزان ترامپ از طریق اهانت به عربستان برای تقویت پایگاه‌ انتخاباتی‌اش است. این موضع‌گیری می‌طلبید ریاض به این حرف‌ها اعتراض و آن را رد کند به‌خصوص که ترامپ همواره به همین منوال ادامه داده است. وی در پیامی به عربستان و ملک سلمان، پادشاه کشورش تاکید کرده بود، عربستان همچنان به ترامپ به دلیل وعده‌هایی که داده یعنی منزوی کردن ایران در منطقه تکیه کرده است اما بهتر است عربستان از حالا به بعد روابطش با ترامپ را مجددا ارزیابی کند؛ ترامپی که موضع‌گیری‌هایش در داخل آمریکا ضعیف است. از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از موافقت ریاض برای تفتیش و بررسی کنسولگری عربستان در استانبول خبر داد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان ترک، حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره مرگ مشکوک جمال خاشقجی گفت: از همان ابتدای ماجرا، تحقیقات در این باره آغاز شده است و مقامات قضایی، امنیت و اطلاعات ترکیه وارد عمل شده‌اند. وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید ساختمان‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین از مصونیت قضایی برخوردار هستند اما با موافقت انجام شده، ساختمان کنسولگری توسط مقامات کشور میزبان مورد تفتیش و بررسی قرار می‌گیرد.

او افزود: سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده همکاری هستند و ساختمان کنسولگری می‌تواند مورد تفتیش و بررسی قرار گیرد. این در شرایطی است که منابع رسانه‌ای ترکیه از جزئیات جدیدی درباره دو هواپیمای سعودی که اخیرا وارد استانبول شدند،‌ خبر دادند. به نوشته روزنامه حریت ترکیه، این دو هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی خصوصی «وی‌ای‌پی» بودند که دفتر اصلی‌اش در ریاض است و آنها طی ساعاتی که خاشقجی ناپدید شد، وارد استانبول شدند. برای اولین بار روزنامه حریت نوشت، این دو هواپیما در فرودگاه آتاتورک استانبول به زمین نشستند و بین نشستن و برخاستن هواپیماها چند ساعت فاصله وجود داشت یعنی به فاصله زمان ورود خاشقجی به ساختمان کنسولگری تا اعلام مفقودیت وی در عصر همان روز. به نوشته این روزنامه، هواپیمای اول یک ساعت بعد از نشستن در استانبول به عربستان بازگشت درحالی‌که هواپیمای دوم عصر استانبول را ترک کرد.