اصرار آمریکا به نقض پیمان

ترامپ گفته است که واشنگتن را از این پیمان بیرون می‌کشد، زیرا روسیه این پیمان را سالیان سال است که نقض می‌کند و چین نیز آن را امضا نکرده است. رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات‌متحده و میخاییل گورباچف، رهبر شوروی سابق در سال ۱۹۸۷ این پیمان را امضا کردند و به موجب آن صدها موشک هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد از بین رفت.  جان بولتون، در یک کنفرانس خبری درخصوص این پیمان گفت: «این موضع آمریکا در قبال نقض این پیمان از سوی روسیه است.» او افزود: «موضع روس‌ها هم این است که آنها این پیمان را نقض نکرده‌اند.» بولتون تصریح می‌کند: «چگونه روسیه را می‌خواهید متقاعد کنید که با این پیمان همراهی کند، درحالی‌که خود ناقض آن پیمان است؟» بولتون گفت که ایالات‌متحده درحال‌حاضر در حال گفت‌وگو با متحدان خود در آسیا و اروپا است. بولتون البته روز سه‌شنبه تصریح کرد که هنوز تصمیم نهایی آمریکا درخصوص خروج گرفته نشده است و در صورت خروج به شکل رسمی به روسیه اعلام خواهد شد. او این نکته را هم گوشزد کرد که خروج از این پیمان آسیبی به امنیت آمریکا وارد نمی‌کند و واشنگتن زمان جورج بوش نیز از یکی دیگر از پیمان‌های مشابه که درباره موشک‌های بالستیک بود خارج شد و هیچ خللی به امنیت آمریکا وارد نشد.

او گفت که در آن زمان هم وی نقش مذاکره‌کننده را داشته است.  بولتون گفت در آن زمان نیز ناظران اخطارهای مشابه می‌دادند. او به شوخی گفت که روزنامه‌نگاران روی کیبورد خود دکمه‌ای دارند که وقتی آن را می‌فشارند، جملات کلیشه‌ای روی صفحه تایپ می‌شود. آنها آن زمان نیز می‌گفتند که سنگ بنای ثبات و آرامش در دنیا باقی ماندن آمریکا در پیمان ضد موشک‌های بالستیک است.  بولتون تصریح کرد که اما از بین بردن آن معاهده که بین روسیه و آمریکا بود هیچ رقابت ناسالمی به‌وجود نمی‌آورد و آب از آب تکان نخورد.  بولتون درخصوص پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد نیز بر این باور است که یک پیمان منسوخ است. او گفت: در «دنیای امروز یک واقعیت استراتژیک جدید وجود دارد.»

مشاور امنیت ملی آمریکا افزود: «این یک معاهده مربوط به موشک‌های بالستیک بین شوروی و آمریکا در زمان گذشته بوده است و دنیا دیگر از حالت دوقطبی خارج شده و ما با جهان چند قطبی موشکی مواجه هستیم.»  با این حال روز سه‌شنبه پوتین به بولتون گفته که مایل است وی یک دیدار دیگر با رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده داشته باشد. پوتین گفت: البته که دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با خود دونالد ترامپ می‌تواند مفید واقع شود. رئیس‌جمهوری روسیه اظهار کرد که مایل است با ترامپ در یک برنامه بین‌المللی دیگر دیدار داشته باشد. اشاره پوتین به مراسم سالگرد پایان جنگ جهانی دوم در پاریس بوده که قرار است در ۱۱ نوامبر برگزار شود. بولتون نیز در پاسخ به این درخواست اعلام کرد که ترامپ برای دیدار با پوتین مشتاق است. 

کاخ سفید نیز درخصوص این اظهارات اعلام کرد که پیغام دیدار با پوتین را دریافت کرده و سخنگوی کاخ سفید در ابتدا گفت که جان بولتون از جانب رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده دیدار ترامپ با پوتین را پذیرفته است. کاخ سفید در این راستا در بیانیه‌ای اعلام کرد: پوتین ترامپ را برای یادبود روز پایان جنگ جهانی دوم به پاریس دعوت کرده و رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رئیس‌جمهوری روسیه مشتاق است. این درحالی است که ساعاتی بعد کاخ سفید در اظهاراتی دیگر از لفظ «شاید» استفاده کرد و گفت که احتمال دارد ترامپ برای دیدار با پوتین به روسیه سفر کند و او با مشاوران خود در این زمینه درحال صحبت است. ترامپ هم درخصوص این دیدار گفته بود: من فکر می‌کنم از آن دیدار چیزهای خوبی بیرون بیاید.  دیدار رهبران دو کشور آخرین بار در هلسینکی فنلاند در ماه ژوئیه صورت گرفت و آن دیدار البته خالی از انتقاد نبود. هر دو حزب حاضر در کنگره به‌دلیل ضعف‌های ترامپ در دیدار با پوتین، به‌شدت از وی انتقاد کردند. به‌ویژه اینکه ترامپ در آن جلسه سعی کرد مساله دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را کمرنگ جلوه دهد.

او در آن جلسه گفت که با حرف‌های پوتین درباره عدم دخالت مسکو در انتخابات آمریکا در سال ۲۰۱۶، متقاعد شده است، درحالی‌که یافته‌های نیروهای اطلاعاتی آمریکا دلایلی دارند که مسکو در تعیین نتیجه انتخابات آمریکا تاثیرگذار بوده است.  بولتون نیز گفت که وی نیز موافق است برخی ارتباطات از بین رفته بین روسیه و آمریکا را از نو احیا کند. رابطه آمریکا با روسیه پس از اینکه روسیه، در سال ۲۰۱۴، شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد، تیره شد.  بولتون گفت: ایالات‌متحده به‌دنبال همکاری مجدد با روسیه در برخی مسائل مانند مبارزه با تروریسم است. او گفت: دیالوگ‌های بین دو کشور درخصوص مبارزه با تروریسم برای آمریکا بسیار مهم است.  ترامپ نیز در دوران کارزار انتخاباتی خود گفته بود برای مبارزه با نیروهای افراطی باید با روسیه همکاری داشت. بولتون همچنین اشاره کرد که آمریکا قصد دارد یک کنفرانس مشترک بین رهبران تجاری دو کشور برگزار کند.