انتقام نژادپرستان یا توطئه چپ‌های‌افراطی؟

دو بمب دیگر که یکی به منزل جو بایدن، معاون اول سابق ایالات‌متحده و دیگری به کمپانی فیلم‌سازی رابرت دنیرو، سلبریتی منتقد دونالد ترامپ فرستاده شده، از «دله‌ور» بوده است. هر ۱۰ بسته پستی شکلی شبیه بسته‌ای دارند که از آدرس منزل دبی واسرمن شولتز، نماینده سابق دموکرات مجلس نمایندگان ارسال شده است که در فلوریدای جنوبی زندگی می‌کند. کریتسین نیسلن، معاون وزیر امنیت کشور ایالات‌متحده آمریکا به فاکس نیوز گفت: برخی از این بسته‌ها در خود ایالت فلوریدای جنوبی پست شده است. اف‌بی‌آی می‌گوید که برای پیشبرد تحقیقات روی برخی مناطق پستی فلوریدای‌ جنوبی از جمله مرکز پستی اوپالوکای میامی متمرکز شده است. پلیس این ناحیه فعالیت‌های خود را تحت عنوان «اقدامات احتیاطی» آغاز کرده است.  به گفته مقامات اف‌بی‌آی، بسته‌های حاوی بمب‌ لوله‌ای به یکدیگر شبیه هستند و هر یک از آنها شش تمبر منقش به پرچم آمریکا دارد و فرستنده از نام خانم دبی واسرمن شولتز که از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ از رهبران حزب دموکرات بود، استفاده کرده است.

موج مداوم ارسال بسته‌های پستی مشکوک وسعت تحقیقات را بیشتر کرد و این سوال مطرح شده که آیا فقط منتقدان ترامپ در تیررس این عملیات بوده یا اهداف دیگری نیز مدنظر ارسال‌کننده این بسته‌های پستی بوده است. با این حال هیچ کدام از ۱۰ بسته کشف‌شده، منفجر نشده‌اند. هنوز مشخص نشده است که آیا این بمب‌های لوله‌ای اساسا قابلیت انفجار داشته‌اند یا نه؛ اما دولت آمریکا می‌گوید که این عملیات را در راستای برنامه‌ای تروریستی قلمداد می‌کند. جیمز اونیلز، کمیسر پلیس نیویورک می‌گوید: این بسته‌های انفجاری به‌عنوان تهدید جدی و نه دروغین بررسی می‌شوند. یک مقام قضایی به نیویورک‌تایمز گفت: نامه‌هایی که به منزل بایدن و کمپانی فیلم‌سازی دنیرو فرستاده شد، دقیقا شبیه بسته‌هایی بوده که به دفتر سی‌ان‌ان و دفتر کاری باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده و منزل هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق این کشور فرستاده شده است.

نخستین بسته حاوی «بمب لوله‌ای» دوشنبه در صندوق پستی جورج سوروس، میلیاردر لیبرال آمریکایی مجارتبار کشف شد. پس از آن پلیس ایالات‌متحده بسته‌های مشابهی را در مسیر ارسال به خانه باراک اوباما، هیلاری و بیل کلینتون، جو بایدن معاون باراک اوباما، جان برنان رئیس پیشین سیا، مکسین واترز و اریک هولدرز اعضای مجلس نمایندگان از حزب دموکرات و کمپانی فیلم‌سازی دنیرو هنرپیشه سرشناس‌هالیوود کشف کرد. در بررسی‌هایی که از طریق اشعه ایکس به عمل آمد، مشخص شد که در درون این پاکت‌نامه‌ها، بمب لوله‌ای قرار دارد. بازرسان محلی، ایالتی و دولتی در نیویورک، واشنگتن، فلوریدا و لس‌آنجلس بر سرعت و وسعت تحقیقات خود افزوده‌اند؛ چراکه یک شوک سیاسی اساسی به ایالات‌متحده وارد آورده است. یک نفر از کسانی که با روند تحقیقات آشنا است به نیویورک‌تایمز گفت: اگرچه در آغاز تحقیقات این اعتقاد وجود داشت که برخی از بسته‌ها توسط یک فرد به در منازل برده شده است؛ اما حالا مشخص شده است که هر ۱۰ بسته توسط اداره پست فرستاده شده است.

خدمات پستی، از بسته‌های داخل سیستم، عکس می‌گیرد. به‌عنوان بخشی از تحقیقات، مقامات امنیتی درحال تحقیق روی این مساله هستند که بسته‌ها دقیقا از کدام نقطه فرستاده شده‌اند تا از این طریق هویت کسانی را که این بسته‌های انفجاری را ‌فرستاده است، مشخص کنند. افزون بر این مقامات سوای بررسی بسته‌ها و وسایل انفجاری، به‌دنبال تعیین محل پاکت‌نامه‌ها، برچسب‌های پستی و اجزای خریداری‌شده این بمب‌ها هستند. تعدادی از مقامات قضایی می‌گویند که بازرسان احتمالا به سرنخ‌هایی درخصوص محل پست این بسته‌ها دست پیدا کرده‌اند. این مقامات تصریح می‌کنند که داده‌های هر ناحیه می‌توانند به تولید فهرستی از شماره تلفن‌ها منجر شوند و به این ترتیب دسترسی به کسانی که از این منطقه بسته‌های پستی را ارسال کرده‌اند، آسان‌تر است.

یک مقام قضایی در نیویورک اعلام کرد که رد بسته پستی ارسالی به جو بایدن از دله‌ور زده شده است. همچنین بسته‌ای که به اریک هولدر، دادستان کل سابق آمریکا فرستاده شده، دارای آدرس جعلی بوده است.  نامه‌ای که به کمپانی فیلم‌سازی دنیرو فرستاده شده، ساعت ۵ عصر پنج‌شنبه به مقصد می‌رسد و بلافاصله با نیروهای پلیس بابت دریافت بسته پستی مشکوک تماس گرفته می‌شود. با تماس تلفنی کارکنان کمپانی فیلم‌سازی دنیرو، بلافاصله نیروهای امنیتی محل نزدیک به بسته را تخلیه می‌کنند و برای تلفات احتمالی چندین آمبولانس در محل مستقر می‌شود. بسته ساعت ۶:۳۰ از محل مورد‌نظر دور و به یک آزمایشگاه اف‌بی‌آی فرستاده می‌شود.

دنیرو مانند سایر کسانی که از ترامپ انتقاد کرده‌اند این بسته‌های پستی را دریافت کرده است. او در یک سخنرانی به ترامپ فحش‌های رکیک داد و ویدئوی آن جزو پربیننده‌ترین ویدئوهای آمریکا شد. بیل دی‌بلاسیو، شهردار نیویورک گفت که بسته پستی دریافتی از سوی دنیرو، شبیه همان بسته‌هایی بوده که به مخالفان ترامپ فرستاده شده است. ترامپ در نخستین واکنش خود به این حادثه، آن را اقدام تروریستی نامید؛ اما در سخنرانی‌های روز پنج‌شنبه بار دیگر به رسانه‌ها و منتقدانش حمله کرد و گفت که این حرکت ناشی از دروغ‌پراکنی‌هایی است که رسانه‌های جعل‌کننده اخبار منتشر می‌کنند.

در این شرایط شهردار نیویورک اعلام کرده است که به‌منظور حفاظت از جان کارکنان رسانه‌ها، نیروهای اطراف رسانه‌ها را افزایش داده است. این اظهارات نفرت‌پراکنانه دونالد ترامپ اما در سطح سیاسی با انتقاد شدید روبه‌رو شده؛ چراکه به اعتقاد منتقدان، رئیس‌جمهوری آمریکا دست به تطهیر این‌گونه اقدامات زده است. این در حالی است که تحلیلگران رویدادهای روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه را مرتبط با شکاف عمیق جامعه آمریکا دانسته و انگشت اتهام را به سمت اقدامات جنجالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری این کشور گرفته‌اند. از جمله انتقادهای مطرح علیه ترامپ، حمله‌های گاه و بی‌گاه او به منتقدان و رسانه‌ها و حمایت از افراطی‌گری و نژادپرستی است.

منتقدان می‌گویند که سخنان ترامپ، موجب جسور شدن گروه‌های افراطی و نژادپرست در ایالات‌متحده شده است. در مقابل برخی دیگر به تئوری‌های توطئه‌گرانه متوسل شده و می‌گویند که باید از دریچه تئوری توطئه «پرچم اشتباهی» اقدام برای بمب‌گذاری‌ها را تحلیل کرد. از نظر تاریخی، تئوری پرچم اشتباهی، جزو برجسته‌ترین تئوری‌های توطئه است که به موجب آن یک کشتی دشمن از پرچم کشور متفاوتی استفاده می‌کرد تا به این طریق دشمنان را گول  بزند.

طرفداران ترامپ می‌گویند که این اقدامات از سوی چپ‌های تندرو صورت گرفته است تا ترامپ بد جلوه داده شود. البته کسی که بیش از همه به تئوری‌های توطئه متوسل شده، خود ترامپ است. او بارها در سخنرانی‌هایش به همین شیوه متوسل شده است. همزمان علاقه‌مندی شبکه‌های اجتماعی به این نوع خبرها، موجب شیوع سریع آن می‌شود. به گفته برخی کارشناسان، این نوع اخبار در جوامعی که دچار شکاف شده باشد، بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد. برخی از نزدیکان ترامپ نیز مدعی شده‌اند که این اقدام از سوی خود دموکرات‌ها صورت گرفته تا در انتخابات بتوانند محبوبیت بیشتری کسب کنند. دموکرات‌ها در این چند روز سعی کرده‌اند تا با استفاده از این موضوع مردم بیشتری را به پای صندوق‌های رای بکشانند. سلبریتی‌ها نیز در یک ماه اخیر در صفحه‌های شبکه‌های اجتماعی‌شان از مردم خواسته‌اند به پای صندوق‌های رای بیایند تا جمهوری‌خواهان مجددا کنگره را در دست نگیرند.