در مقابل لاکهید مارتین پیش‌بینی می‌کند که این قرارداد می‌تواند هزار شغل جدید در عربستان سعودی ایجاد کند، در حالی که اگر کل بسته قراردادی پیاده شود، تنها ۱۸ هزار شغل فعلی حفظ خواهد شد. در مقابل برخی حتی به این امر هم بدبین هستند و بعید می‌دانند که همین تعداد شغل هم حفظ شود.  یک نفر که با طرح رایتون آشناست، می‌گوید اگر عربستان سعودی دستور به اجرایی شدن برنامه بدهد، ۱۰ هزار شغل می‌تواند در ایالات‌متحده حساب شود اما اگر شغل جدیدی ایجاد شود، درصد بسیار اندکی خواهد بود.

لاکهید مارتین درخصوص بسته سعودی تاکنون اظهارنظر نکرده است. توبی اوبرایان، رئیس بخش مالی رایتون هفته پیش تصریح کرد که در کل میزان اشتغال بالاتر رفته اما از هرگونه توضیح اضافی در مورد این برنامه خودداری کرد. کاخ سفید نیز واکنشی به این گزارش‌ها نداشته است. مشاغل برای ترامپ بسیار مهم هستند. او تمام توان کارزار انتخاباتی خود را روی این موضوع گذاشته بود، به‌ویژه اینکه بر پرداخت‌های بالا نیز اصرار می‌کرد. به همین دلیل است که ترامپ انتقاد اندکی از قتل خاشقجی توسط عربستان سعودی داشته است و نمی‌خواهد که قرارداد بزرگ خود را با اظهارنظرش به خطر بیندازد.

ایجاد ۵۰۰ هزار شغل توسط این قرارداد نظامی از سوی ناظران با شک و تردید‌هایی روبه‌رو شده است. درحال‌حاضر در ۵ شرکت بزرگ نظامی این کشور ۳۸۳ هزار شغل وجود دارد.  با رویت مدرک توسط رویترز و مصاحبه با افرادی که در صنایع نظامی حضور دارند یا با موضوع قرارداد آشنا هستند این مساله خاطرنشان می‌شود که ناظران بر این باورند حتی اگر کل قرارداد ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی پیاده شود، در نهایت ۲۰ تا ۴۰ هزار شغل جدید به موجب آن به‌وجود خواهد آمد.

نیروهایی که درحال‌حاضر در این بخش‌ها حضور دارند نیروهایی باتجربه و ماهر هستند که به راحتی می‌توانند از عهده کارهای همین قرارداد بربیایند. در عوض استخدام نیروهای جدید برای ساخت چنین وسایل حساسی نیاز به تمرین بیشتر دارد. در قرارداد با عربستان سعودی ساخت وسایل حساسی مانند رادارها، کشتی‌های جنگی، تانک، نرم‌افزار، بمب‌ها و سایر تجهیزات جنگی دیگر قرار دارد که برای ساخت آنها باید نیروهای کار ماهر حضور داشته باشند. با توجه به مصاحبه با افراد آشنا به موضوع، برآورد شده است که قرارداد نظامی ۱۱۰ میلیارد دلاری با عربستان سعودی تعداد شغل کمی ایجاد خواهد کرد و در مقابل برای عربستان سعودی شغل بیشتری در قبال قرارداد با لاکهید و رایتون ایجاد خواهد شد.

از زمانی که دونالد ترامپ سال گذشته به عربستان سعودی سفر کرده است، فعالیت‌های اقتصادی اندکی به موجب آن قرارداد در شرکت لاکهید صورت گرفته است. گفته می‌شود ماحصل این قرارداد ۱۰ هزار شغل در عربستان سعودی به منظور نگهداری و تعمیرات ایجاد خواهد شد و این رقم برای همین مشاغل در ایالات‌متحده، ۵۰۰ خواهد بود. مدیران اجرایی چند کمپانی نظامی در آمریکا می‌گویند که ریاض قصد دارد بیشتر از آنچه برای ساخت سفارش خارجی داده، به توسعه تجهیزات بومی بپردازد و این بخشی از ابتکار محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی برای چشم‌انداز سال ۲۰۳۰ است که وی برای کشورش خواستار است.