راهبرد جمهوری‌خواهان برای فتح سنا

سخنان ترامپ در چند روز گذشته حول این محورها بوده است: به پناهجویان فقط چادر تعلق می‌گیرد. باید به اعطای تابعیت از طریق محل تولد پایان داد. کاروان پناهجویان ترسناک است و راه آمریکا را در پیش گرفته‌اند. ما سربازان را برای کنترل پناهجویان به مرزها خواهیم فرستاد. مهاجرت برای ریاست‌جمهوری ترامپ یک مساله حیاتی بوده و حالا که انتخابات نزدیک است، ترامپ برای کنترل مجدد سنا توسط جمهوری‌خواهان به «مهاجرهراسی» روی آورده است. او مدام در این چند روز سخنان ضدمهاجرتی بر زبان آورده است. درآمریکا هرقدر به زمان انتخابات میان‌دوره‌ای نزدیک می‌شویم بر شدت این سخنان افزوده می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد به این طریق رای‌دهندگان را تحریک کند تا به سینه دموکرات‌ها دست رد بزنند.

دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه با بحرانی خواندن مرزهای آمریکا، فضای این روزهای آمریکا را بیش از پیش تاریک‌ کرد. او گفت که برای کنترل پناهجویان نیروهای نظامی را به لب مرزها خواهد فرستاد. او گفت که حضور دموکرات‌ها در پارلمان به این فضای تیره خواهد افزود.  رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که برای کنترل کاروان‌های مهاجران به نیروهای نظامی دستور داده است که اگر با سنگ قصد زدن داشتند، با گلوله جواب مهاجران را بدهند. ترامپ تاکید کرد که او از چندی پیش برای مقابله با بحران پناهجویان دستور داده است که چادرها را آماده کنند تا در بیرون از مرزهای آمریکا مستقر شوند. ترامپ بر این باور است که حضور این مهاجران غیرقانونی موجب می‌شود فقط زندان‌های آمریکا شلوغ‌تر شوند. او گفت: این برای حفاظت از کشورمان است. ما انتخاب دیگری نداریم. ما باید از مرزهایمان دفاع کنیم. ما از کشورمان دفاع خواهیم کرد. او برای توجیه سخنان خود به دروغ هم متوسل شد. او گفت که ۹۷درصد از مهاجرانی که قصد ورود غیرقانونی از طریق مرزهایمان را دارند، در دوران وی دستگیر می‌شوند، این درحالی است که این رقم ۲۸ درصد است. ترامپ همچنین تصریح کرد که دستگیرشدگان تا زمانی که دادگاه‌هایشان برگزار نشود، مهمان زندان‌ها خواهند بود. این در شرایطی است که مهاجران غیرقانونی تا پیش از دوران ترامپ دستگیر و بلافاصله آزاد و به کشورهایشان عودت داده می‌شدند.

ترامپ همچنین در سخنرانی انتخاباتی میان‌دوره‌ای کنگره گفت که این کاروان‌هایی که مسیر آمریکا را در پیش گرفته‌اند، سازماندهی شده‌اند و تصریح کرد که در میان آنها افرادی وجود دارد که بسیار ترسناک و خطرناک هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «جوانان بسیاری در بین آنها دیده می‌شوند، مردانی قوی. مردانی که ما دوست نداریم در کشورمان حضور داشته باشند.»

ترامپ در هفته‌های اخیر در سخنرانی‌هایش قول داده است تا قوانین مهاجرتی را اصلاح کند. افزون بر این وی گفته است که به اقدامات سیاسی بسنده نخواهد کرد و به همین منظور از نیروی نظامی برای کنترل کاروان‌های پناهجویان استفاده خواهد کرد.

او گفت قوانینی را که در دوران باراک اوباما اجرا شده است، تعلیق یا اصلاح خواهد کرد. به‌عنوان نمونه او گفته که همچنان فرزندان را جدا از والدین نگه خواهد داشت و والدین تا زمانی که دادگاه‌شان برگزار نشود در زندان خواهند ماند. ترامپ گفته است که این امر را به موردی قانونی تبدیل خواهد کرد و فرزندان از والدین جدا نگه داشته خواهند شد. ترامپ همچنین تصریح کرد که دولت وی راه فرار بسیاری از قوانین مهاجرتی را خواهد بست.  «تم اصلی» ترامپ از روز اول کارزارهای انتخاباتی‌اش همین مهاجران بوده است. او روز پنج‌شنبه در سخنان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در میان ده‌ها هزار طرفدارش گفت که بند ۱۴ قانون‌اساسی ایالات‌متحده دیوانه‌کننده است و باید برای همیشه پاپان یابد. منظور وی از بند ۱۴ قانون‌اساسی آمریکا همان اعطای تابعیت آمریکا به کسانی است که در این کشور به دنیا می‌آیند. او گفت که این قانون یک امتیاز بزرگ برای دشمنان آمریکا به‌حساب می‌آید. ترامپ گفت این قانون به دشمنان ما اجازه می‌دهد که به خاک کشور نفوذ کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: دموکرات‌ها می‌خواهند پول شما را جمع و سود آن را به جیب دشمنان‌مان واریز کنند. او در نهایت نیز تاکید کرد: اگر نمی‌خواهید آمریکا با مهاجران غیرقانونی به هرج و مرج مطلق برسد، پس به جمهوری‌خواهان رای دهید.

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت که مهاجرهراسی ترامپ ممکن است به سود جمهوری‌خواهان تمام شود و آنها بتوانند سنا را در کنترل خود بگیرند. درحالی‌که ۴ روز به انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باقی مانده است، ترامپ راهبرد پیروزی جمهوری‌خواهان را بر روی مساله مهاجران غیرقانونی تنظیم کرده است. ترامپ به این شیوه قصد دارد تا ائتلاف خود را با رای‌دهندگان سنتی‌اش در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری حفظ کند. با این حال ممکن است این شیوه موجب شود که وی آرای افراد متعادل را از دست بدهد. برای مثال وی در چند روز اخیر در میان طرفدارانش به‌شدت به بند ۱۴ قانون‌اساسی آمریکا تاخته است. ترامپ گفته است که با اختیاراتی که دارد این قانون را به حالت تعلیق درمی‌آورد اما برخی گفته‌اند که این در حیطه اختیارات رئیس‌جمهوری نیست که بتواند از طریق «فرمان اجرایی» این قانون را تعلیق کند. سخنرانی ترامپ در میسوری، تاکنون یکی از نژادپرستانه‌ترین کارزارهای انتخاباتی برای این دوره از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شناخته شده است. او در این سخنرانی گفت: دموکرات‌ها قصد دارند تا درها را به روی کاروان‌های پناهجویان باز کنند.

البته مردمی هم که برای سخنرانی ترامپ گرد هم آمده بودند با سخنان نژادپرستانه وی همراه شده و یکصدا فریاد کشیدند: «دیوار را بسازید! دیوار را بسازید!»

تیم رسانه‌ای ترامپ البته برای اینکه بتواند بیش از پیش بر روی مساله مهاجران مانور دهد در شبکه اجتماعی اینستاگرام دست به یک بازی تبلیغاتی زده تا چهره دموکرات‌ها را بیش از پیش تخریب کند. صفحه اینستاگرام کاخ سفید سخنان ضدمهاجرت دموکرات‌ها را گردآوری کرده و آن را به شکل یک آزمون در دسترس کاربران قرار داده است. بر این اساس که پشت‌بند سخن ضدمهاجرتی، نام یک دموکرات و یک جمهوری‌خواه به شکل دو گزینه‌ای آورده می‌شود و البته سخنان ضدمهاجرتی از آن کسی جز دموکرات‌ها نیست.

در راهبردهای جمهوری‌خواهان حفظ سنا از اهمیت بیشتری برخوردار است چراکه براساس پیش‌بینی‌ها شانس میانه‌روها برای ورود به مجلس نمایندگان بیشتر است اما ترامپ و جمهوری‌خواهان سعی دارند که سنا را همچنان در کنترل خود نگه دارند.  بر اساس آخرین نقشه‌های موجود در سایت «۲۷۰towin.com»، جمهوری‌خواهان همچنان از شانس بالایی برای تصاحب اکثریت در سنا برخوردار هستند. در حالی که به نظر می‌رسد تصاحب ۳۷کرسی برای دموکرات‌ها محرز است، این رقم برای جمهوری‌خواهان به ۴۶کرسی می‌رسد. در نتیجه‌گیری کلی این سایت هم آمده است که احتمالا نسبت فعلی این دوره در کنگره برای دوره بعد نیز حفظ شود، به این معنی که جمهوری‌خواهان ۵۱ کرسی را به‌دست خواند آورد و دموکرات‌ها به ۴۹ کرسی خود بسنده خواهند کرد. این درحالی است که در مجلس نمایندگان شانس دموکرات‌ها برای تصاحب اکثریت بالا است. بنا به داده‌های این سایت، کسب ۱۸۰ کرسی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا قطعی است و این نسبت برای جمهوری‌خواهان ۱۳۵ کرسی است. چنانچه روند فعلی در نظرسنجی‌ها حفظ شود، دموکرات‌ها با ۲۰۹ کرسی در برابر ۱۹۷ کرسی جمهوری‌خواهان اکثریت را به‌دست خواهند گرفت.