وی در عین حال گفت که ملک‌سلمان دستور این قتل را صادر نکرده است. ظاهرا معنای این سخن این است که محمد بن‌سلمان، ولیعهد، در این قتل دست داشته است. او در سرمقاله خود در همان روزنامه‌ای که خاشقجی برایش مطلب می‌نوشت، افزود: «هیچ‌کس نباید جرات انجام چنین اقداماتی در خاک یکی از اعضای ناتو را داشته باشد. قتل خاشقجی تخلفی آشکار و سوءاستفاده‌ای زشت از «کنوانسیون وین در روابط کنسولی» است. شکست در تنبیه مرتکبان می‌تواند سابقه‌ای بسیار خطرناک به وجود آورد.»

به نوشته این گزارشگر، از ۲ اکتبر که خاشقجی وارد کنسولگری عربستان در ترکیه شد، مقام‌های ترکیه مبادرت به درز و نشر اطلاعاتی در مورد او کردند. دولت سعودی پس از «رد و نفی‌های اولیه» مبنی بر کشته شدن خاشقجی در داخل کنسولگری، بعدها چند بار روایت خود را  از نحوه مرگ وی را عوض کرد. در نهایت، اعزام تیمی ۱۵ نفره برای ترور را پذیرفت. با فشارهای بین‌المللی، ۱۸ نفر هم در این باره دستگیر شدند. تاکنون مقام‌های سعودی سخنی از سرنوشت جسد خاشقجی به میان نیاورده‌اند. اردوغان سخت پیگیر ماجراست و در سرمقاله خود اعلام کرده که اجازه نمی‌دهد پرونده مرگ او به فراموشی سپرده شود. خاشقجی دوست اردوغان بود و بسیاری از مشاوران نزدیک اردوغان قتل خاشقجی را به منزله توهین به خود و کشورشان تلقی کرده‌اند. اردوغان در سرمقاله خود نوشت: «برخی امیدوارند که این مساله مشمول مرور زمان شود؛ اما ما همچنان سوالاتی را می‌پرسیم که نه تنها در تحقیقات جنایی در ترکیه بلکه برای خانواده خاشقجی و عزیزانش هم حیاتی است.» او به اقدامات دولت سعودی به‌شدت تاخت و از عدم همکاری سعودی‌ها به‌شدت گله کرد. اردوغان در بخش دیگری از سرمقاله خود نوشت: «اگرچه ریاض ۱۸ نفر را دستگیر کرده است، اما عمیقا نگرانیم؛ زیرا ریاض هیچ اقدام جدی علیه سرکنسول خود انجام نداده است.» رئیس‌جمهور ترکیه که با سرمقاله خود در واشنگتن‌پست به‌دنبال بین‌المللی کردن ماجرا و اطلاع‌رسانی به افکار عمومی دنیا بود همچنین با انتقاد از دادستان کل عربستان که به ترکیه سفر کرده بود، نوشت: «دادستان کل عربستان هم با تحقیقات ترکیه همراهی نکرد و حتی از پاسخ دادن به ساده‌ترین سوالات هم سرباز زد.» اردوغان که گویی هدفش «گزارش دادن به افکار عمومی دنیا» بود افزود: «تلاش دادستان کل عربستان برای دعوت از تیم تحقیقاتی ترکیه برای سفر به عربستان برای مذاکرات بیشتر واقعا دلسرد‌کننده و تاکتیکی برای وقت‌گذرانی و تعلل است.»

سرنخ‌هایی از جسد خاشقجی

«یاسین آکتای» مشاور رجب طیب اردوغان در گفت‌وگو با روزنامه «حریت» که روز جمعه ١١ آبان/ ٢ نوامبر منتشر شد، اعلام کرد براساس آخرین اطلاعاتی که ترکیه در اختیار دارد، جسد جمال خاشقجی پس از قتل وی در روز ٢ اکتبر، برای تسهیل در نابود شدن و «ذوب» آن، قطعه قطعه شده است. روزنامه واشنگتن پست هم با استناد به یک مسوول بلندپایه ترکیه که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش فاش شود، گفت: «شواهد بیولوژیکی که در باغ کنسولگری عربستان در استانبول کشف شده، این نظریه را قوت می‌بخشد که جسد خاشقجی در نزدیکی همان مکانی که کشته شده، از بین رفته است.» مشاور اردوغان افزود عاملان قتل به قطعه قطعه کردن اکتفا نکرده و برای اینکه هیچ اثری از وی باقی نماند، جسد او را ذوب کرده و ازمیان برده‌اند. آکتای همچنین‌ گفت: «کشتن یک انسان بی‌گناه به خودی‌خود یک جنایت است، ولی اقداماتی که با جسد وی صورت گرفته، اقدام شرم‌آور دیگری است.»

در بیانیه‌ای رسمی که «عرفان فیدان»، دادستان کل استانبول روز چهارشنبه و پس از بازگشت «سعودالمعجب» دادستان کل عربستان از استانبول به کشورش منتشر کرد، تاکید شده است که جمال خاشقجی براساس برنامه‌ریزی قبلی، بلافاصله پس از ورود به ساختمان سرکنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسد وی قطعه قطعه شده است. دادستانی کل استانبول در این بیانیه تاکید کرد که به‌رغم همه تلاش‌های مبتنی بر حسن‌نیت ترکیه برای کشف واقعیت، مذاکرات با طرف عربستانی نتیجه ملموسی نداشته است.

روزنامه واشنگتن ‌پست روز پنج‌شنبه ۱۰ آبان گزارشی درباره علت کشف نشدن جسد جمال خاشقجی منتشر کرد که روایت مشاور رئیس‌جمهوری ترکیه درباره این ماجرا را تایید می‌کند. یاسین آکتای می‌گوید عاملان قتل خاشقجی می‌خواستند مطمئن شوند که هیچ ردی از جسد او بر جای نخواهد ماند. آکتای به روزنامه حریت گفت قاتلان برای اینکه از شر جسد او خلاص شوند آن را با اسید و مواد شیمیایی ذوب کردند. فرضیه از بین بردن جسد او با مواد شیمیایی و اسید از مدتی قبل در کانون تحقیقات پلیس و دستگاه قضایی ترکیه قرار گرفت. محمد بن‌سلمان اگرچه در برابر افکار عمومی در مورد مرگ جمال خاشقجی ابراز تاسف می‌کند، اما در یک گفت‌وگوی تلفنی با کاخ سفید به گونه دیگری درباره خاشقجی سخن می‌گوید. بن سلمان او را یک «اسلام‌گرای خطرناک» توصیف کرد. محمد بن‌سلمان این سخنان را در گفت‌وگو با جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ و جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، بیان کرده است. نیویورک تایمز و واشنگتن‌پست این خبر را اعلام کردند.

اعضای خاندان سلطنتی سعودی هر گونه دخالت در این قضیه را قویا رد می‌کنند. ولیعهد عربستان حتی از یک «جنایت انزجارآور» سخن می‌گوید که «برای تمام سعودی‌ها و تمام انسان‌ها در جهان بسیار دردناک است.» آنها می‌گویند که عربستان سعودی می‌کوشد در همکاری با مقامات ترکیه ابعاد این رویداد را روشن کند؛ همکاری‌ای که نتیجه نداده و موجب شد اردوغان در سرمقاله‌ای برای واشنگتن‌پست گزارش تحقیقات ترکیه را به اطلاع جهانیان برساند. بن‌سلمان وعده داده بود که عاملان این جنایت به‌شدت مجازات خواهند شد؛ اما گویا برخی از آنها از جمله سعود القحطانی ارتقای مقام هم گرفتند. در هر حال، خانواده خاشقجی در بیانیه‌ای در مورد اتهام بن‌سلمان به این روزنامه‌نگار مقتول مبنی بر «اسلامگرای خطرناک» بودن او موضع‌گیری کرده و با ارسال این بیانیه اعلام کردند: «جمال خاشقجی به هیچ شکلی از اشکال، فردی خطرناک نبوده است. خلاف این را ادعا کردن، مسخره است.»