توطئه سعودی علیه اقتصاد ایران

مقام‌های اطلاعاتی عربستان سعودی، نزدیک به ولیعهد محمد بن‌سلمان، سال گذشته از یک گروه کوچکی از تاجران خواستند تا با استفاده از پوشش شرکت‌های خصوصی ترتیباتی برای ترور مخالفان ایرانی این پادشاهی فراهم آورند. سه منبع آشنا به این مباحث به نیویورک‌تایمز گفتند سعودی‌ها در زمانی این درخواست را مطرح کردند که محمد درحال تحکیم قدرت و هدایت مشاورانش به سوی تشدید عملیات اطلاعاتی و نظامی در خارج از این پادشاهی بود. این مباحث- یکسال پیش از قتل جمال خاشقجی- نشان می‌دهد که مقام‌های عالی‌رتبه سعودی از زمان آغاز ولیعهدی محمد چنین ترورهایی را در نظر داشتند. «مارک مازتی»، «رونن برگمان» و «دیوید کرک پاتریک»، گزارشگران نیویورک‌تایمز در ۱۱ نوامبر، نوشتند مقام‌های سعودی قتل خاشقجی را «قتلی شرورانه» نامیدند که دستور آن از سوی مقامی صادر شده که اکنون اخراج شده است. اما همین مقام اخراج شده که نامش ژنرال احمد عسیری است (و از چهره‌های اصلی در ماجرای قتل خاشقجی بود و فرمانده ائتلاف عربستان در جنگ یمن هم بود) در مارس ۲۰۱۷ در نشستی در ریاض حضور داشت که تاجران حاضر در آن طرحی با هزینه ۲ میلیارد دلاری با استفاده از عملیات اطلاعاتی مخفی برای خرابکاری در اقتصاد ایران را در نظر داشتند.

«مازتی- برگمان- پاتریک» در گزارش خود نوشتند که طی این بحث‌ها و چانه‌زنی برای به‌دست آوردن این مبلغ و اقناع مقام‌های سعودی، دستیاران ارشد ژنرال عسیری طرح ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را هم مطرح کردند، چراکه از نگاه آنها، وی از دشمنان مصمم و سرسخت عربستان بود. اشتیاق به این ترور، عملیات پنهانی و کمپین نظامی مانند جنگ یمن – با نظارت محمد بن‌سلمان- تغییری در مسیر این پادشاهی است که به لحاظ تاریخی از سیاست خارجی ماجراجویانه پرهیز می‌کرد؛ سیاستی که می‌توانست موجب بی‌ثباتی و به خطر افکندن جایگاه آرام سعودی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان نفت شود. برای این تاجران که سوابق اطلاعاتی هم داشتند، «طرح ایران» هم یک منبع درآمدی خوب محسوب می‌شد و هم روشی بود برای زمین‌گیر کردن کشوری که در قاموس سعودی‌ها بزرگ‌ترین تهدید برای آنها محسوب می‌شد. «جورج نادر» تاجر آمریکایی- لبنانی، ترتیب‌دهنده این نشست بود. او پیش از این با شاهزاده محمد دیدار کرده و «طرح ایران» را هم به مقام‌های دولت ترامپ در کاخ سفید ارائه داده بود. مشارکت‌کننده دیگر در این نشست «جول زامل» نام داشت که یک اسرائیلی بود که پیوندهایی عمیق با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورش داشت.

هم «نادر» و هم «زامل» در تحقیقات رابرت‌اس.مولر (بازرس ویژه پرونده ترامپ) به‌عنوان شاهد حضور یافته و دادستان‌ها از آنها در مورد بحث‌هایشان با مقام‌های آمریکایی و سعودی درخصوص «طرح ایران» سوالاتی کرده‌اند. معلوم نیست ارتباط این مساله با تحقیقات وسیع‌تر مولر چیست یا چقدر است. در سال ۲۰۱۶، شرکتی متعلق به زامل با عنوان

Psy-Group طرح استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کمپین ترامپ را عهده‌دار بود. هم سخنگوی دولت سعودی و هم وکلای این دو نفر در این رابطه اظهارنظری نکردند. به گفته آن سه نفری که با این مباحث آشنا هستند، در نشست مارس ۲۰۱۷ در مورد خرابکاری در اقتصاد ایران، سعودی‌ها از این تاجران پرسیده بودند که آیا دست به تحرکات و عملیات‌های مرگبار هم خواهند زد یا خیر. سعودی‌ها گفته بودند که علاقه وافری به ترور مقام‌های ایرانی دارند. این تاجران مردد بودند و گفتند باید با وکلایشان مشورت کنند. وکیل آنها این طرح را رد کرد و تاجران هم به سعودی‌ها گفتند که در هیچ تروری مشارکت نخواهند کرد. «نادر» به مقام‌های سعودی مشخصات یک شرکت مستقر در لندن را داد که از سوی نیروهای سابق عملیات ویژه بریتانیا اداره می‌شد که ممکن است در این مورد قراردادی منعقد کنند. معلوم نیست وی کدام شرکت را پیشنهاد داد.

«مازتی- برگمان- پاتریک»، گزارشگران نیویورک‌تایمز، همچنین افزودند ژنرال عسیری تا پیش از کنار گذاشته شدنش از قدرت به‌دلیل قتل خاشقجی، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران محمد بن‌سلمان محسوب می‌شد که ترقی سریع او در ساختار قدرت با ظهور ولیعهد همزمان بود. در سال ۲۰۱۶، او چهره عمومی و سخنگوی آشکار جنگ سعودی در یمن بود که گزارش‌هایی در مورد وضعیت جنگ به ولیعهد می‌داد. او مکرر به واشنگتن سفر می‌کرد و در آنجا هم لابی‌های سعودی او را به اندیشکده‌ها می‌بردند تا ارزیابی‌های خوش‌بینانه‌ای در مورد پیشرفت کار جنگ در یمن ارائه دهد و نگرانی مقام‌های سعودی در مورد رفاه شهروندان کشورش را می‌ستود. اما در سال ۲۰۱۷ کشتی سعودی در یمن به گل نشست و جنگی که ژنرال عسیری نظارت بر آن و سخنگویی آن را بر عهده داشت به بن‌بست نظامی گرفتار شد و در کنار آن باید به فاجعه بشردوستانه هم اشاره کرد. ولیعهد وقتی قدرت خود را تحکیم بخشید و تمام ارکان قدرت زیر عبایش درآمد، ژنرال عسیری هم به سمت معاون سازمان اطلاعات عربستان در آمد. تحلیلگران غربی بر این باورند که محمد بن‌سلمان به این دلیل ژنرال عسیری را به سازمان اطلاعات انتقال داد تا به این وسیله بتواند بر خالد بن‌علی بن‌عبدالله الهُمیدان، رئیس این سازمان که به ابوعلی معروف است نظارت کند. تحلیلگران غربی می‌گویند خالد به سازمان‌های اطلاعاتی غربی نزدیک است و مظنون به این است که وفاداران به یکی از شاهزاده‌های رقیب را در پناه خود گرفته است.

ژنرال عسیری ماه گذشته به‌دلیل دست داشتن در قتل خاشقجی برکنار شد. روز شنبه هم اردوغان برای حضور در صدمین سالگرد جنگ جهانی اول به پاریس رفت و فایل‌های صوتی مربوط به قتل خاشقجی را به مقام‌های آلمان، بریتانیا، فرانسه و آمریکا داد. به هر روی، طرح «نادر» و «زامل» به آغاز سال ۲۰۱۶ باز می‌گردد وقتی آنها بحث در مورد عملیات جاه‌طلبانه‌شان برای «رویارویی اقتصادی» با ایران درست مشابه آنچه آمریکا و اسرائیل برای مهار برنامه هسته‌ای ایران انجام دادند را شروع کردند. آنها عملیات خود را با فاش کردن دارایی‌های پنهان سپاه قدس، ایجاد حساب‌های اجتماعی جعلی به فارسی برای شکل دادن به ناآرامی در ایران، تامین مالی اپوزیسیون ایران و وارد کردن اتهامات راست و دروغ به مقام‌های ایرانی و رو در رو قرار دادن آنها با هم شروع کردند. «نادر» مشاور ولیعهد امارات هم هست؛ کشوری که در کنار عربستان و اسرائیل، ایران را به‌عنوان تهدیدی اصلی برای ثبات در خاورمیانه مطرح کرده است. «نادر» و هم «زامل» معتقد بودند که اگر در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون پیروز رقابت‌ها می‌شد احتمال داشت که برنامه هسته‌ای ایران ادامه یابد. به اعتقاد آنها اگر هیلاری پیروز می‌شد اشتهای اندکی در طرف آمریکایی برای زمین گیر کردن اقتصاد ایران وجود می‌داشت. بنابراین، آنها تصمیم گرفتند که طرح را به عربستان و امارات بدهند و حتی طرح خود را طی نشستی در بلژیک به ژنرال عسیری هم پیشنهاد بدهند تا او به مقام‌های بالا دستی خود برساند. انتخاب دونالد ترامپ محاسبات آنها را تغییر داد و اندکی بعد، «نادر» و «زامل» به نیویورک رفتند تا اجماع مقام‌های دولت ترامپ و سعودی‌ها را در مورد «طرح ایران» خود به دست آورند. ابتکار «نادر» برای فلج کردن اقتصاد ایران ابتدا در ماه مه ‌از سوی نیویورک‌تایمز مطرح شد. مذاکرات او در نیویورک با ژنرال عسیری و دیگر مقام‌های سعودی در ماه گذشته و پیش از برکناری عسیری هم از سوی The Daily Beast گزارش شد. «نادر» و «زامل» نام «اریک پرینس»، رئیس سابق بلک واتر و مشاور تیم انتقالی ترامپ را هم در فهرست خود قرار دادند. آنها در یک نشست بخش‌هایی از طرح خود را با پرینس هم در میان گذاشتند. آنها دریافتند که پرینس هم یک پیشنهاد شبه‌نظامی دارد که می‌خواهد طرح خود را به نظر سعودی‌ها برساند.

گزارشگران نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود افزودند وقتی «نادر» و «زامل» در هتل «Mandarin Oriental» در نیویورک طرح خود را با عسیری در میان گذاشتند، اگرچه این ژنرال سعودی در مورد این طرح و ایده ابراز علاقه کرد، اما گفت که این طرح بسیار حساس، تحریک‌کننده و بی‌ثبات‌کننده است و پیش از اجرایی شدن این عملیات از سوی سعودی و پرداخت پولی در قبال آن باید تاییدیه دولت جدید آمریکا را دریافت کنیم. پس از آغاز به کار ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷، «نادر» مکرر با مقام‌های کاخ سفید دیدار کرد تا طرح خرابکاری اقتصادی در ایران را به بحث بگذارد. علاقه عسیری به ترور تعجبی نداشت اما او در سیاست خارجی دخالت نداشت. تحقیقات نشان داده است که این ژنرال فردی تازه‌کار اما جاه‌طلب بود که همواره برای خودشیرینی قصد ارائه طرح‌هایی شگفت به ولیعهد داشت تا ولیعهد را با طرح‌های عجیب و غریب خود تحت‌تاثیر قرار دهد. او در بسیاری از نشست‌های ولیعهد با مقام‌های غربی حضور داشت و آن‌قدر به محمد نزدیک بود که کسی را یارای این نبود که او را از طرح‌هایش دور کند. نزدیکی او به ولیعهد و تاثیر‌گذاری‌اش چنان بود که توانست محمد بن‌سلمان را به قتل خاشقجی راضی کند. در زمانی که «نادر» با ولیعهد دیدار می‌کرد، دیدارهای جداگانه‌ای هم با عسیری برگزار می‌کرد. براساس ایمیلی که نیویورک‌تایمز به آن دست یافته «نادر» گاهی ژنرال عسیری را هم در جریان مذاکراتی که با بن‌سلمان در مورد پروژه‌هایش داشت، می‌گذاشت و در گفت‌وگو با او به مذاکرات خود با بن‌سلمان اشاره می‌کرد. «نادر» در سال ۲۰۱۷ نوشت: «وقتی نشستی موفق با بن‌سلمان داشتم، ولیعهد به من می‌گفت در این طرح بازنگری کنم و آن را با ژنرال احمد در میان بگذارم.»