بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تاکنون از تحقیقات فساد مالی و اتهام دریافت رشوه‌ای که در پرونده دارد جان سالم به در برده است. هر چند که وجهه او به‌شدت در سرزمین‌های اشغالی آسیب دیده است اما هنوز در پست خود قرار دارد. اما او و کابینه‌اش از روز جمعه در آستانه فروپاشی قرار گرفته‌اند و به‌خاطر غزه وی احتمال دارد در مسیر یک انتخابات زودهنگام قرار گیرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، فراخوان برای برگزاری انتخابات جدید از سوی بازها و تندروهای یهودی پس از آن مطرح شد که نتانیاهو با نفتالی بنت برای وزارت جنگ این رژیم به منازعه پرداخت. او قرار بوده جایگزین یکی دیگر از تندروهای کابینه بنیامین نتانیاهو، یعنی آویگدور لیبرمن شود که هفته گذشته از سمت خود استعفا داده است. نتانیاهو پس از استعفای آویگدور لیبرمن به‌شدت در تلاش بوده است تا ائتلاف گروه‌ها را در کابینه‌اش حفظ کند. آویگدور لیبرمن آتش‌بس با غزه را اقدامی تحقیرآمیز دانسته و از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواسته بود که با استعفای وی موافقت کند. لیبرمن نیز پس از استعفا، حزب خود را از کابینه بیرون کشید. در همین شرایط نتانیاهو با خشم عمومی هم دست و پنجه نرم می‌کند. معترضان از سدورت، یکی از شهرهای پایگاه حزب لیکود هستند که مورد اصابت موشک‌های غزه قرار گرفته است. مردم این شهر نیز به نشانه اعتراض راه‌ها را بسته‌اند و بر این باورند که از سوی رژیم اسرائیل به حال خود رها شده‌اند. در این شرایط بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، ساقط شدن کابینه راستگرای خود را تکرار یک اشتباه تاریخی نامید.

به گزارش رویترز، او روز جمعه از رهبران احزاب باقی مانده در ائتلاف کابینه‌اش خواست، از درخواست برگزاری انتخابات پیش از موعد منصرف شوند. بیانیه بنیامین نتانیاهو پس از آن منتشر شد که در ادامه بحران سیاسی در سرزمین‌های اشغالی و شکست دیدار نتانیاهو با نفتالی بنت، رهبر حزب بیت یهودی حاصل شد. نفتالی بنت در دیدار با نتانیاهو خواسته بود که پست وزارت جنگ، در پی استعفای آویگدور لیبرمن، به او داده شود.

بنت که از آغاز به‌کار این کابینه نتانیاهو وزیر آموزش و پرورش بوده، یک روز پیش از آن نیز گفته بود اگر او وزیر جنگ شود اسرائیل دوباره در مسیر پیروزی قرار می‌گیرد. در این شرایط روزنامه یدیعوت آحرونوت می‌نویسد: نتانیاهو با رد خواسته بنت، پاسخ داده که نظر به چالش‌های حیاتی که اسرائیل با آنها روبه‌رو است خود او درحال‌حاضر وزارت جنگ را نیز در دست می‌گیرد. «بیت یهودی» نیز پاسخ منفی نتانیاهو را شکست میان رهبر این حزب با نخست‌وزیر و رفتن به سوی انتخابات زودهنگام تلقی کرد. اعضای بیت یهودی همچنین افزودند، نظر به موضع قاطع موشه کاخلون، وزیر دارایی، که خواهان برگزاری انتخابات در نزدیک‌ترین فرصت است، ادامه حیات حکومت کنونی امکان‌پذیر نیست.

درحالی‌که حزب بیت یهودی گفته است که سران احزاب همپیمان با کابینه نتانیاهو امروز یکشنبه موعد انتخابات را تعیین می‌کنند، بیانیه دفتر نخست‌وزیری ابراز امیدواری کرده که این سیاستمداران روز یکشنبه متقاعد می‌شوند که یک «اشتباه تاریخی» را تکرار نکنند. نتانیاهو به رخدادهایی اشاره می‌کند که احزاب راستگرای وقت، حکومت راستگرای اسحاق شامیر را به فروپاشی کشاندند و در انتخابات بعدی، اسحاق رابین رهبر وقت حزب کارگر نخست‌وزیر شد، که یک سال بعد با امضای پیمان صلح اسلو با سازمان آزادیبخش فلسطین، موجب برپایی تشکیلات فلسطینی و تغییر معادلات کلی منطقه شد. بحران سیاسی کابینه نتانیاهو پس از آن تشدید شد که موشه کاخلون و ربای آریه درعی، رهبران دو حزب همپیمان با کابینه نتانیاهو، پس از استعفای آویگدور لیبرمن، بر لزوم برگزاری انتخابات در اولین فرصت اصرار کرده‌اند.

با این حال مخالفان نتانیاهو می‌گویند ارعاب نخست‌وزیر دیگر کارساز نیست. میچل باراک، از اعضای اتاق مشاوره شهر قدس می‌گوید: او همیشه بهانه‌های امنیتی می‌آورد. وی تصریح می‌کند: او همیشه از بلیت امنیتی برای اداره کابینه‌اش استفاده می‌کند.  در این شرایط اگر مذاکرات امروز به‌خوبی پیش نرود، سرزمین‌های اشغالی در ماه فوریه یا مارس شاهد انتخابات زودهنگام خواهد بود. نتانیاهو به‌دنبال این است که برای پنجمین‌بار پیروز انتخابات شود. حتی اگر مساله غزه موجب تضعیف او شده باشد باز هم او نسبت به دیگر نامزدها شانس بالاتری برای پیروزی دارد. با این حال استعفای طعنه‌آمیز لیبرمن و شهرت او به دلیل ناسازگاری با ‌آتش‌بس در غزه در سرزمین‌های اشغالی موجب لطمه دیدن چهره بنیامین نتانیاهو شده و دیگر نمی‌تواند نقش سزار امنیتی اسرائیل را بازی کند.

پس از آنکه ۴۶۰ راکت به سرزمین‌های اشغالی پرتاب شد، رژیم صهیونیستی مجبور شد که با غزه ‌آتش‌بس برقرار کند. یهودا بن‌میر، از متخصصان امنیت و افکار عمومی موسسه مطالعات امنیتی در تل‌آویو می‌گوید: خیلی زود است که نتانیاهو را تحسین کنید. اما به‌نظر می‌آید که دیگر نتواند با کارت امنیتی بازی کند.  یوآز هندل رئیس موسسه راهبردهای صهیونیستی که یک گروه راستگرای افراطی است و از سخنگویان سابق کابینه نتانیاهو بوده است، می‌گوید: وقتی اسم غزه می‌آید، خواه ناخواه از اعتبار نتانیاهو کاسته می‌شود.

با این حال هنوز بخت با نتانیاهو همراه است، چراکه هنوز آلترناتیوی برای جانشینی وی در جناح راست اسرائیل نشده است. هندل می‌گوید: وقتی به اسرائیل نگاه می‌کنید، سرگیجه می‌گیرید. در یک‌سوی میدان از رهبری نتانیاهو ناامید می‌شوید و وقتی به سوی دیگر نگاه می‌کنید، کسی نیست که جانشین او شود. دست‌کم در جناح راست کسی وجود ندارد.دست راستی‌ها با برجسته کردن خطرات امنیتی قصد دارند تا اگر انتخابات زودهنگام هم برگزار شود، پیروز میدان شوند. با این وجود، نتانیاهو برای اینکه شرایط غزه را آرام کند اجازه داد که چمدانی به ارزش ۱۵ میلیون دلار حقوق بلوکه شده غزه‌ای‌ها وارد این شهر شود.

اسرائیلی‌ها برای حل مشکلات موجود درباره غزه سه راهکار درنظر دارند: یک صلح طولانی‌مدت با حماس از طریق تماس‌ها و تلاش‌های بین‌المللی. دوم وارد یک کارزار جنگی تمام عیار و طولانی‌مدت با حماس شوند یا جنگ محدود با حماس داشته باشند که در نهایت آن نیز منجر به گزینه دوم می‌شود. در این میان اما ۵ ماه جنگ بی‌ثمر در غزه باعث شد که این‌بار نتانیاهو تصمیم بگیرد که درباره غزه اقدام عملی انجام ندهد. نتانیاهو در تلاش است تا این‌بار جنگی در غزه صورت نگیرد. او چند روز پیش از آتش‌بس نیز گفته بود که قصد دارد تا از وقوع یک جنگ غیرضروری خودداری کند.برخی اما می‌گویند که نتانیاهو شاید به‌دلیل آتش‌بس با غزه در داخل سرزمین‌های اشغالی، باید بهایی سنگینی بپردازد و او در انتخابات زودهنگام نتواند همچون گذشته از عهده انتخابات بر‌آید.